عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۴۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
حجت الاسلام پناهیان:
حجت الاسلام پناهیان در مراسم آئین عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه های علمیه تهران گفت: نشاط طلبه مهمترین ویژگی اوست. طلبه ها اگر دیدند نشاطشان کم شده تهذیب نفس و مجاهده کنند.
عقیق:مراسم آئین عمامه گذاری ۵۰ نفر از طلاب حوزه های علمیه استان تهران در آستانه فرخنده میلاد امام حسن عسکری(ع) با حضور آیت الله علی اکبر صادقی رشاد و با سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان صبح روز چهارشنبه ۸ بهمن ماه در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد.

پناهیان در این مراسم گفت: دوستان و سرورانی که آماده ملبس شدن به لباس مقدس یک عالم دینی هستند حتما مطالعات و بررسی های لازم را انجام داده اند. من فقط چند نکته را متذکر می شوم قبلاً هم ما در کارگاه ملبس شدن خدمت دوستان مطالب عرض کرده بودیم. اما یکی و دو نکته را می گویم.

وی افزود: یک طلبه نه تنها خودش را خوشبخت می کند بلکه با این شغلی که انتخاب کرده است خانواده واطرافیانش را هم خوشبخت می کند. همسران اینها وقتی لباس روحانی شان را شستشو می کنند ثواب ویژه ای می برند. همان موقع توسل و توجهی پیدا می کنند. خیلی تفاوت دارد با اینکه کت و شلوار بشویند و زندگی معمولی داشته باشند. وقتی زندگی همسرانشان را تحمل می کنند و با فقر و نداری آنها می سازند و به کسی که خود را وقف دین کرده است خدمت می کنند، اجری ویژه می برند. پدر و مادر شما وقتی می بینند ثمره زندگی‌شان به اینجا رسیده که فرزندشان خدمت به دین می کند احساس خوشبختی می کنند. رفقای شما در قیامت مورد شفاعت شما قرار می گیرند.

این خطیب مذهبی ادامه داد: یکی از رموز موفقیت طلبه ها این خوشبختی است. مردم غیر از حرفهایی که از یک طلبه می شنوند، دقت می کنند که ببینند چقدر او به حرفهایی که خودش می زند اعتقاد دارد و عمل می کند. امواجی از طلبه ساطع می شود که مهمتر از کلماتش است. مردم انتظاری که از یک طلبه دارند این است که او با نشاط باشد زیرا بهترین شغل را انتخاب کرده است. این مسئله موجب صبر و ملاحت او می شود و بزرگوارنه با دیگران برخورد می کند و هوش و استعدادش را در حد اعلا استفاده می کند. دوستان طلبه این شاخص را خیلی مراقبه کنند و اگر دیدند نشاطشان کم شده تهذیب نفس و مجاهده کنند.

پناهیان تصریح کرد: شاید طلبه در رفتارش نشاطش را نشان ندهد یعنی از درو دیوار بالا نرود. شرترین طلبه های مدرسه ما در دوران طلبگی و دفاع مقدس جبهه می رفتند و احتمال شهادتشان بیش از دیگران بود هیچ کس از شر این طلبه ها در امان نبود. اهل نشاط بودند. نشاط طلبه مهمترین ویژگی اوست. مردم باید آن را حس کنند. یک وقت ژست نگیرید که در معنویت فرو بروید. یکی از علمای نجف که به تهران آمده بود و با حاج آقا مصطفی پیاده روی اربعین رفته بود می گفت: خیلی عالی است که شما به کربلا می آیید. طلبه های شما خیلی خاکی برخورد می کنند. این بچه ها لبخند می زنند و محبت می کنند. ایشان می گفت چند هزار طلبه بیاورید برای ما همین کافی است.

وی افزود: واقعا یک طلبه باید موجودی پر انرژی و با نشاط و فعال و بدون غم و غصه باشد. خدا روزی همه را تعیین کرده است اما روزی طلبه ها را تضمین کرده است. در اوایل طلبگی ما، طلبه ها بیمه نبودند. فرزندانم که بیمار می شدند به دکتر می بردم پول شهریه را باید خرج دکتر می کردم. اما الان بیمه خدمات درمانی آمده و طلبه ها بیمه شده اند. آن موقع می گفتم چقدر خوب است که بیمه باشم پول شهریه ام می ماند اما دیدم بیمه شدن و نشدن کاری به روزی ندارد.

این خطیب مذهبی گفت: یکی از اساتید دانشگاه شریف آمده بود حرم حضرت معصومه(س) بیرون هم نمی رفت. به او گفتم به مدرسه ما بیا. او صدها شاگرد داشت اما گفت: خدا این لطف را به من کرد که من یک طلبه شدم. علم و حیات و نور در اینجاست. حوزه منشأ تهذیب نفس و دریافت لیاقت و نور و رشدحافظه و توانمندی در علم و آن نشاطی است که بر آمده از ایمان و بی غصگی در دنیا است. باید این عالم محملی باشد برای ارتباط شما با خدا زیرا شکر شادی می آورد. قدر این لباس را بدانید. خیلی خوب است که طلبگی سخت است و هرکسی نمی تواند طلبه شود و گرنه دست زیاد می شود و دیگر جایی برای ما نمی ماند. این لباس و نشانه مقدس را که به همراه دارید واقعاً یک بیرق است.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین