عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
پیام آیت الله جعفر سبحانی به مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی(ع)
قرآن کتابی است که چهارده قرن قبل از یک رشته حقایق فلکی و زمینی گزارش داده که بشر امروز بر اثر ابزار و ادوات به آن حقایق رسیده است. آیا در این آیه شریفه می‌اندیشید که می‌فرماید: «و من کل شیءً خلقنا زوجین لعلکم تذکرون»
عقیق:در مراسم افتتاحیه مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی(ع)، در یادمان شهدای هفتم تیر، متن پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جعفر سبحانی (مدظله العالی) توسط مرتضی نجفی قدسی مسئول دارالقرآن‌های امام علی (ع) و علامه طباطبایی قرائت شد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

پیامبران الهی برای هدایت انسان‌ها بسوی خدا برانگیخته شده‌اند تا او را از اسارت سنگ و گِل رهانیده و به سوی عالم بالا متوجه سازند.

تمام پیامبران با دلایل گوناگون مبعوث شده و هر کدام به مناسبت فن رایج آن زمان دست به اعجاز زده و تحدّی نموده‌اند. حضرت موسی با عصا و حضرت مسیح با شفادادن بیماران پیوند خود را با عالم بالا به ثبوت رسانیده‌‎اند، زیرا تقاضای آن زمان این بود که رهبران آسمانی با چنین معجزه‌هایی وارد میدان شوند و دیگران را برای مبارزه دعوت کنند.

دانشمندان می‌گویند چون در عصر رسول خدا فن خطابه و ایراد سخنان فسیح و بلیغ، فن رایج آن زمان بود، از این جهت پیامبر (ص) بوسیله قرآن، تحدّی نمود و جهانیان را برای معارضه ‌با آن دعوت کرد و تاکنون بشر با تمام امکانات نتوانسته است سوره‌ای مانند سوره‌های قرآن بیاورد.

ولی در این مورد برخی از دانشمندان نظر بر‌تر و بالاتری دارند و تحدّی پیامبر را با قرآن از راهی دیگر توجیه می‌کنند و آن اینکه آئین اسلام، آئینی جاودان است و آئین جاودان معجزه جاودان لازم دارد که در تمام اعصار بسان آفتاب بدرخشد و برای آن غروبی نباشد و یک چنین آرمانی که تا روز قیامت برای بشر باقی بماند، امکان پذیر نیست. و لذا یکی از اوصاف قرآن «هدی للعالمین» است. هدایتگری جاودان، فقط از طریق کتاب مکتوب انجام می‌گیرد و دیگر معجزه‌ها در زمان محدود می‌درخشند و سپس فراموش می‌شوند.

مزایای قرآن


1- قرآن کتاب معارف و اصول عقاید است که پیوسته مسلمانان، تمام معارف عقلی را از آن اخذ می‌کنند.
2- قرآن کتاب دستور العمل است که فقه ما در تمام قلمرو‌ها از آن بهرمند می‌شود و قوانین فردی و اجتماعی آن، آن‌چنان محکم و استوار است که با تمام تمدن‌ها سازگار می‌باشد، زیرا اساس قوانین آن را فطرت تشکیل می‌دهد.
3- قرآن، حاکم و داور آگاه در مسائلی است که امت‌های پیشین در آن اختلاف دارند. امروزه پیروان عهدِین در مسائل بیشماری با یکدیگر بحث و جدال دارند و اگر علاقمند هستند در این مورد به حقیقت برسند به خود قرآن مراجعه کنند و قرآن در آن موارد داوری قطعی دارد، چنانکه می‌فرماید:
«ان هذاالقرآن یقص علی بنی اسرائیل اکثر الذی هم فیه یختلفون» (نمل، 76)
اگر بناست تورات محرف به صورت تورات صحیح و انجیل دست خورده به صورت انجیل واقعی در آید، باید معارف و قصص انبیاء را طبق قرآن تنظیم کنند.
4- قرآن کتابی است که چهارده قرن قبل از یک رشته حقایق فلکی و زمینی گزارش داده که بشر امروز بر اثر ابزار و ادوات به آن حقایق رسیده است. آیا در این آیه شریفه می‌اندیشید که می‌فرماید: «و من کل شیءً خلقنا زوجین لعلکم تذکرون» (الذاریات، 49)

آیا یک انسان درس نخوانده و مکتب نرفته چگونه از زوجیت هر موجود مادی گزارش می‌دهد، جز این است که در مکتب وحی درس خوانده است؟

این بخشی از مزایای قرآن است که به عنوان نمونه یادآوری شد.

اینجانب این مسابقات قرآنی که دارالقرآن امام علی (ع) اجرای آن را بر عهده گرفته است، تبریک گفته و از خداوند متعال برای همگان توفیق بهره‌گیری از قرآن را خواهانم، اما قرآن تنها لفظ و صوت و بیان نیست، قرآن باید از نظر مفاهیم جزء روح و روان ما بشود و به قول گوینده:
عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد / که دارالملک ایمان را مجرد بیند از غوغا

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین