عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: احیا و نماز شب بهترین وسیله مهار شهوت و غضب است و طلاب و جوانان باید اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشند.
عقیق: این مرجع تقلید در دیدار جمعی از اساتید و طلاب نخبه حوزه علمیه استان کرمانشاه که در محل نمازخانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد، با تاکید بر جدیت طلاب در مسیر معرفت و علم‌آموزی بیان داشت: علم نور است، اما برای دیدن این نور، چشم باز لازم است که آن را نیز علم به ما می‌دهد، یعنی علاوه بر اینکه علم نور است، طبق بیان قرآن و اهل بیت(ع) علم انسان را بصیر می‌کند.

ایشان با اشاره به عظمت عالمان از منظر قرآن کریم اظهار داشت: عظمت علم به اندازه‌ای است که طبق بیان قرآن کریم مردم یا عالم‌اند و یا نابینا؛ یعنی علم با برتری دادن به عالمان آنها را از دیگر افراد جامعه جدا می‌کند، اما باید بدانیم اگر به دنبال علم رفتیم و این نور را نیافتیم مشکل از درون ماست.

آیت‌الله جوادی آملی عالم شدن را مقدمه عاقل شدن دانست و عنوان کرد: علم و عالم شدن به نوبه خود هدف نیست، بلکه مقدمه عاقل شدن است، در حقیقت هدف از تلاش‌ها و مجاهدت‌ها در راه علم و عالم شدن، عاقل شدن است، عالم باید عاقل شود تا بتواند از آیات الهی بهره‌ای ببرد.

ایشان ادامه داد:عقل از منظر اهل بیت(ع) «عقال» کردن به معنای مهار کردن نیروی چموش وهم، خیال، شهوت و غضب است که مهار وهم و خیال، بر عهده عقل نظری و مهار شهوت و غضب، برعهده عقل عملی است.

این مفسر قرآن در پایان احیاء و نماز شب را بهترین وسیله مهار شهوت و غضب دانست و طلاب به ویژه طلاب جوان را به این امر توصیه کرد.
 
منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین