عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
رسانه ملی وقتی داستان‌های قرآن را به تصویر می‌کشد در واقع وظایف انسان‌ها را نسبت به خود، همسایه، ارحام، استاد، نزدیکان و اطرافیانشان مشخص می‌کند و اگر انسان وظایفش را نسبت به همه اینها بداند، حکیم و انسان بصیری می‌شود لذا هرچه انسان بیشتر تأمل کند، خودش را بهتر خواهد شناخت.
عقیق:عقیق:آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در خصوص تأثیرگذاری برنامه‌های رسانه ملی بر سبک زندگی گفت: عملکرد رسانه ملی به ویژه تلویزیون باید به گونه‌ای باشد که جوان‌ها هم شیرینی و دارو را از آن درک کنند.
وی ابراز داشت: ظاهر اشعار حافظ و سعدی، شیرینی است و اگر بخواهیم نام دیوان حافظ و سعدی را به عنوان یک مغازه یا فروشگاه عنوان کنیم باید بگوییم «کافه تریا»! اما در حقیقت داروخانه حافظ، درمانگاه حافظ و بیمارستان حافظ است. تلویزیون هم باید اینطور باشد، ظاهرش زیبا و جذاب و شیرین و همه‌پسند، باطنش هم سازنده، داروبخش، حیاتبخش و بصیرت بخش. بنابراین رسانه ملی باید به الگوی حافظ و سعدی عمل کند؛ ظاهرش کافه تریا، باطنش داروخانه، درمانگاه و بیمارستان.
این استاد اخلاق در ادامه درباره توجه قرآن به سبک زندگی گفت: قرآن کتاب انسان‌سازی است؛ هیچ مسئله‌ای را مطرح نمی‌کند مگر اینکه در رابطه با انسان، احکام انسان، کمال انسان، خطرات انسان، فواید انسان و ضرورت‌های مورد نیاز انسان بوده و برای اینکه مباحث گوناگون برای شنونده جذاب باشد آنها را در قالب  افراد انسانی بیان می‌‎کند لذا به جای اینکه بگوید انسان می‌گوید «یوسف»، به جای اینکه بگوید انسان می‌گوید «زلیخا» ،به جای اینکه بگوید انسان می گوید «برادران یوسف» به جای اینکه بگوید انسان می‌گوید «یعقوب» پس هرجا اسم اشخاص برده می‌شود، منظور چهره‌ای از چهره‌های انسان است.
وی عنوان کرد: در اصطلاح قرآن مواردی که بر علم، عقل، نور و فطرت انسان اشاره دارد، چهره خداجو و  چهره‌ای که بیانگر تکبر، جهل، طبیعت و غریزه باشد چهره شیطانی، طبیعت گرایانه و خودخواهانه نامیده می‌شود بنابراین هر قصه‌ای از قصه‌های قرآن پرده‌ای از قسمتی از انسان برمی‌دارد و وظایف انسان‌ها را نسبت به این بخش از وجودشان مشخص می کند.
حائری شیرازی با بیان اینکه قصص قرآن، زهرهای کشنده انسانیت را مشخص می‎کند، تصریح کرد: اگر کسی در قرآن تدبر کند، قرآن طبیب انسان می‌شود، نه طبیبی که تنها بدن را مداوا کند بلکه طبیبی که انسانیت انسان را احیا می‌کند، طبیبی که قلب انسان را نیز سلیم می‌کند.
وی گفت: رسانه ملی وقتی داستان‌های قرآن را به تصویر می‌کشد در واقع وظایف انسان‌ها را نسبت به خود، همسایه، ارحام، استاد، نزدیکان و اطرافیانشان مشخص می‌کند و اگر انسان وظایفش را نسبت به همه اینها بداند، حکیم و انسان بصیری می‌شود لذا هرچه انسان بیشتر تأمل کند، خودش را بهتر خواهد شناخت.
این استاد اخلاق ابراز داشت: قرآن آیینه‌ای است که انسان می‌تواند حقیقت وجودی  خویش را در آن ببیند. یک کلمه به شیطان گفته شده که بر انسان سجده کند اما او امتناع ورزید لذا این مسئله نشان می‌دهد قرآن کریم، راههای موفقیت در قرآن برای ما ترسیم شده است و ما باید به آنچه از آیات الهی که متوجه می‌شویم، عمل کنیم.


منبع:فارس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین