عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۳
در يك نشست علمي با حضور كارشناسان و متخصصان؛
به منظور بررسي و تبادل نظر پيرامون طرح ساماندهي و توسعه فضاي آستان قدس علوي، نشست علمي با حضور كارشناسان و اساتيد دانشگاهي و مسؤولان دولتى و اساتيد حوزه علميه نجف در مهمانسراى آستان قدس علوي برگزار شد. اين طرح شامل ۵ صحن و باظرفيت ۶ مليون زاير يكى از بزرگترين پروژه هاى عتبات عاليات در آينده خواهد بود و تمامى مراحل اجرايى آن تا ۲۵ سال تخمين زده شده است.
عقیق: به منظور بررسي و تبادل نظر پيرامون طرح ساماندهي و توسعه فضاي آستان قدس علوي، نشست علمي با حضور كارشناسان و اساتيد دانشگاهي و مسؤولان دولتى و اساتيد حوزه علميه نجف در مهمانسراى آستان قدس علوي برگزار شد.

عبدالصاحب شيرعلى از اعضاى شوراى آستان قدس علوي در اين نشست در سخنانى ضمن خوش آمد گويى به ميهمانان روند پيشرفت طرح توسعه و ساماندهى فضاى آستان را شرح داد و بر ضرورت اجراى اين طرح تاكيد كرد.

مهندس شيرعلى در سخنرانى خود به تاريخچه عمارت حرم مطهر علوي و بافت قديمى شهر نجف اشاره كرد و حفاظت از جوانب تاريخى شهر نجف را در طرحهاى توسعه سازى امرى ضرورى دانست.

پس از سخنرانى عضو شوراى آستان قدس علوي، دكتر «على ناجى» از اساتيد دانشكده مهندسى دانشگاه كوفه طى سخنانى مشكلات روند ساماندهى و توسعه سازى فضاى آستان را شرح داد.

وي ضمن بررسى مراحل مختلف طرح خاطر نشان كرد: جوانب روحى و معنوى در تمامى مراحل ساخت و نوسازى فضاهاى عبادتى و زيارتى رعايت خواهد شد.

وى در ادامه به ميراث فرهنگى شهر نجف اشرف اشاره و بر ضرورت حفاظت از اين ميراث فرهنگى و اسلامى و انسانى تاكيد كرد.

پس از پايان اين نشست، زهير شربه جانشين توليت آستان قدس علوي اظهار داشت: پروژه ساماندهى و توسعه فضاى پيرامون صحن مطهر علوى يكى از مهمترين اهداف آستان قدس علوى به شمار مى رود. اين پروزه در حال حاضر در جهت غربى صحن مطهر از سه سال پيش آغاز شده و اميدواريم كه تا دو سال آينده پايان پذيرد.

وي افزود: علاوه بر جهت غربى سه جهت ديگر باقى مى ماند كه نيازمند طرحى جامع و مناسب براى توسعه و ساماندهى مى باشد و از آنجايى كه در اين سه جهت (شمالى و شرقى و جنوبى) برخى از ساختمانها و آثار تاريخى و اماكن تجارى وجود دارد؛ از اين‌رو مشكلات بيشترى در پيش خواهد بود و در اين زمينه برنامه ريزى هاى دقيقتر و گسترده ترى لازم است.

زهير شربه در ادامه گفت: آستان قدس علوي و طراحان مشاور از مسأله زمان غافل نبوده و قبل از فوت وقت مى بايست با استفاده از شيوه هاى درست و كارآمد و با استناد بر برنامه ريزى هاى صحيح طرحهاى مناسب را جهت ساماندهى تمامي فضاى پيرامون حرم مطهر آماده نماييم.

يكى از نتايج اين نشست اين بود كه آستان مى بايست در مرحله نخست تمامى مراحل خريدارى املاك را به انجام برساند و در واقع آستان قدس علوي مدتى است كه با استناد بر طرح ساماندهى بافت قديمى شهر نجف (كه به موجب آن ۹۰ متر مربع از اطراف سه گانه به فضاى آستان ملحق مى شود) طرح خريدارى املاك بيرامون حرم را آغاز كرده تا كنون بخش قابل توجهى از اين املاك خريدارى شده است. و طي سال جارى (۲۰۱۵) پس از تخصيص بودجه كافى و مطالعات و بررسى هاى دقيق طرح نهايى آماده گردد.

دكتر على حجى از اعضاى شوراى آستان قدس علوي نيز اظهار داشت: طى اين نشست طرح كارشناسان محترم رشته معمارى دكتر نديمى و دكتر ممقانى از اساتيد دانشگاه شهيد بهشتى در جمهورى اسلامى ايران مورد بررسى قرار گرفت.

على حجى افزود: اين طرح شامل ۵ صحن و باظرفيت ۶ مليون زاير يكى از بزرگترين پروژه هاى عتبات عاليات در آينده خواهد بود و تمامى مراحل اجرايى آن تا ۲۵ سال تخمين زده شده است.

آستان قدس علوي جهت استفاده از نظرات كارشناسان و شخصيتهاى برجسته شهر نجف و اساتيد حوزه علميه اين نشست را برگزار كرد.

گفتنى است طى اين نشست جهت ثبت نظرات و پيشنهادات و انتقادات پرسشنامه اى بين حاضران و ميهمانان توزيع شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین