عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۲۹۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
آیت الله علم الهدی گفت: فردی پیامبر(ص) را خواب دید که فرمودند: قبری در سمت چپ درخت سیب در باغ شیعیان وجود دارد که هرگاه پسرم عبدالعظیم از دنیا رفت آن قبر که کنار حمزه بن موسی بن جعفر (ع) وجود دارد، باز خواهد شد؛ آنگاه عبدالعظیم را در آنجا دفن کنید.
عقیق: حضرت عبدالعظیم حسنی چهارم ربیع الثانی سال 173 قمری در مدینه متولد شد. ایشان عالم و محدثی بودند که مانند پدرشان عبدالله در برابر ظلم ایستاد و برای در امان ماندن از مأموران حکومت وقت در آخر عمر به ری رفتند و در سرداب یکی از شیعیان آن شهر زندگی می کردند. ایشان پس از مدتی بیمار شدند و سرانجام در 15 شوال سال 252 قمری در سن 79 سالگی دار فانی را وداع گفتند. حضرت عبدالعظیم حسنی عالمی مورد اعتماد ائمه بودند آنچنان که امام هادی (ع) مردمی را که به خدمت ایشان در سامرا حضور می یافتند برای بیان سوالات و احکام شرعی نزد ایشان در ری ارجاع می دادند. برای بررسی شخصیت حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) گفتگویی با آیت الله سیدعبدالجواد علم الهدی استاد درس خارج و تولیت حوزه علمیه امام القائم (عج) صورت گرفته است که در ادامه می خوانید.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) 73 روایت از امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) نقل کرده اند، گفت: مطالب عمده این روایات درباره حوادث آخرالزمان است.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: ایشان مانند پدرشان عبدالله در برابر نظام ظالم ایستادند و در آخر عمر به شهرری رفتند؛ حکومت وقت، پدرشان را شهید کرد ولی ایشان از شر آن حکومت در امان ماندند و سرانجام بر اثر بیماری، دار فانی را وداع گفتند.

استاد درس خارج فقه و اصول در ادامه با اشاره به شخصیت عظیم حضرت عبدالعظیم حسنی خاطرنشان کرد: فردی به امام حسن عسگری (ع) گفت: یابن الرسول الله! آرزو دارم امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کنم اما نمی توانم؛ حضرت فرمودند: اهل کجا هستی؟ پاسخ داد: اهل ری هستم؛ امام حسن عسگری(ع) فرمودند: من زار قبر عبدالعظیم الحسنی برِی، کمن زار الحسین بکربلا (هرکس عبدالعظیم الحسنی را در ری زیارت کند مانند زیارت حسین در کربلا است).

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم از علما و محدثین مورد اعتماد امام هادی (ع) بودند آنچنان که حضرت به شیعیانی که نزد ایشان به سامرا می آمدند فرمودند: سوالات خود را با عبدالعظیم(ع) در میان بگذارید.

تولیت حوزه علمیه امام القائم (عج) خاطرنشان کرد: فردی پیامبر(ص) را خواب دید که فرمودند: قبری در سمت چپ درخت سیب در باغ شیعیان وجود دارد که هرگاه پسرم عبدالعظیم از دنیا رفت آن قبر که کنار حمزه بن موسی بن جعفر (ع) وجود دارد، باز خواهد شد؛ آنگاه عبدالعظیم را در آنجا دفن کنید.

وی افزود: حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) باب الحوائج هستند به طوری که هر کس خدمت ایشان رفت حاجت روا برگشت.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه اولین بار صفویان حرمی برای ایشان بنا کردند، گفت: بعدها شاهان قاجار بخصوص ناصرالدین شاه، آن حرم را گسترش دادند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شیخ عباس قمی (ره) در کتاب مفاتیح الجنان به نقل از علمایی مانند سید ابن طاووس دستوری برای زیارت آن حضرت نقل کرده است.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین