عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
مینایی خبر داد؛
مستند پرتره حاج مرزوق عرب حائری، پدر نوحه‎خوانی معاصر در ایران به کارگردانی بابک مینایی ساخته می‌شود.
عقیق: بابک مینایی، مستندساز از ساخت مستندی پرتره در مورد یک نوحه‌خوان خبر داد و گفت: حاج محمد مرزوق حائری نوحه خوانی است که نزدیک به 130 سال پیش توسط هیئت بزاز از عراق به ایران می‎آید. البته داستان حضور او در ایران و مهاجرت او از کربلا به ایران نیز بسیار جالب است که در مستند به تصویر کشیده می‎شود. به همین دلیل اسم مستند را شاید «ارمغان مرزوق» و یا «سفیر امام حسین(ع)» بگذاریم. در حقیقت این مستند پرتره زندگی پدر نوحه‎خوانی معاصر در ایران است چرا که بسیاری از آداب و رسوم‎هایی که اکنون در هیئت‎ها انجام می‎شود منتسب به ایشان است.

وی ادامه داد: رسم‎هایی مثل «شب های مسلمیه» در 6 و 7 و 8 ذی الحجه، «چهارپایه رفتن در بازار»، نامگذاری هر شب دهه اول به نام  یکی از شهدای کربلا و ... از آداب و رسومی است که حاج مرزوق را پایه گذار آن می‎دانند.

مینایی درباره ی تصویر برداری این مستند گفت: تصویر برداری این مستند را در طول 70 روز و در 24 جلسه در شهرهای قم، کاشان، شهرری و تهران انجام دادیم و اکنون تدوین مستند را آغاز کردیم. این مستند به سفارش شبکه افق ساخته می‌شود.

این مستندساز گفت: یکی از نوادگان او صوتی از حاج مرزوق دارد که مربوط به چندین سال قبل است. ما می‎خواهیم برای گرفتن این صوت سفری به کربلا داشته باشیم. در این مستند سعی می‎کنیم تنها صوت موجود از حاج مرزوق را منتشر کنیم.

این مستند ساز تصریح کرد: تاریخچه عزاداری در ایران، مسجد گوهرشاد و رضاخان، آداب و رسوم نوحه‎خوانی حاج مرزوق و زندگی شخصی او از مباحثی است که در مستند به آن پرداخته می‎شود. در این مستند 52 دقیقه‎ای علاوه بر استفاده از مصاحبه و نریشن از تصاویر آرشیوی نیز استفاده کردیم و تصاویر بازسازی نیز داریم.

مینایی افزود: در این مستند با تعدادی از شاگردان حاج مرزوق مانند سید عباس زری باف، سید حسن معطر، سید علی سالک سر و محمد علی اسلامی آشنا می‎شویم و با تعدادی از آنها مصاحبه می‎کنیم.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از، کارگردان و گوینده متن: بابک مینایی، دستیار کارگردان: ساتیا آه دوخش، فیلمبردار: علیرضا اسعدنژاد، تدوین: سید ابوالفضل موسوی. تهیه کننده: مهدی مطهر.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین