عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۲۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۷
رسول اكرم (ص)فرمود: اگر جوانی براى معاش خود كار مي‌كند كه در زندگى محتاج دیگران نباشد و از مردم مستغنى گردد او با اين عمل در راه خدا قدم بر مي‌دارد.
عقیق:متن روایت پیامبر اسلام به نقل از کتاب الحدیث بخش روایات تربیتی را منتشر می‌کند
كان صلّى اللَّه عليه و آله جالسا مع اصحابه ذات يوم فنظر الى شابّ ذى جلد و قوّة و قد بكّر يسعى فقالوا ويح هذا لو كان شبابه و جلده في سبيل اللَّه فقال صلّى اللَّه عليه و آله:لا تقولوا هذا فانّه ان كان يسعى على نفسه ليكفّها عن المسألة و يغنيها عن النّاس فهو في سبيل اللَّه و ان كان يسعى على ابوين ضعيفين او ذرّيّة ضعافا ليغنيهم و يكفيهم فهو في سبيل اللَّه و ان كان يسعى تفاخرا و تكاثرا فهو في سبيل الشّيطان. «1»
  روزى رسول اكرم ص با اصحاب خود نشسته بود، جوان توانا و نيرومندى را ديد كه اوّل صبح بكار و كوشش مشغول شده است. كسانى كه در محضر آن حضرت بودند گفتند: اين جوان شايسته مدح و تمجيد بود اگر جوانى و نيرومندى خود را در راه خدا بكار مي‌انداخت. رسول اكرم فرمود: اين سخن را نگوئيد اگر اين جوان براى معاش خود كار مي‌كند كه در زندگى محتاج دیگران نباشد و از مردم مستغنى گردد او با اين عمل در راه خدا قدم بر ميدارد، همچنين اگر كار مي‌كند بنفع والدين ضعيف يا كودكان ناتوان كه زندگى آنان را تأمين كند و از مردم بى‏نيازشان سازد باز هم به راه خدا ميرود، ولى اگر كار مي‌كند تا با درآمد خود به تهيدستان مباهات نمايد و بر ثروت و دارائى خود بيفزايد او به راه شيطان رفته و از صراط حق منحرف شده است.


پی نوشت:
الحديت-روايات تربيتى، ج‏1، ص: 221
منبع:حوزه
211008
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین