عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
یکی از قاریان بین‌المللی قرآن گفت: آموزش قرآن برای عموم مردم الزامی است، ما نباید صرفاً با هدف قهرمان‌پروری برنامه‌های قرآنی را برای افراد خاصی برگزار کنیم در حالی‌که هنوز بسیاری از مردم در زمینه روخوانی قرآن مشکل دارند بلکه باید قرآن را به خانه‌های مردم ببریم.
عقیق: مهدی دغاغله افزود: در جامعه ما بیش از آن‌که به جنبه عمومی کردن قرآن توجه شود، به بحث قهرمان‌پروری پرداخته می‌شود، یعنی بیشتر فعالیت‌های قرآنی ما در جهت تربیت و معرفی تعدادی قاری حرفه‌ای است اما تا چه اندازه ما توانستیم قرآن‌ها را به خانه‌ها ببریم.
وی اظهار کرد: آمارهای مربوط به میزان فعالیت‌های ما در زمینه عمومی کردن قرائت قرآن رضایت‎بخش نیست، به‌نظر می‌رسد در جامعه امروز بحث قرائت مداوم و روزانه قرآن فقط مربوط به قاریان و حافظان است و عموم مردم آن‌طور که باید با قرآن مأنوس نیستند.
این قاری بین‎المللی قرآن تصریح کرد: جامعه ما نیاز دارد که همه مردم قرآنی باشند و از آثار و برکات آن بهره‌مند باشند، ما باید ملتی اول در قرآن داشته باشیم نه افرادی اول، امروز ریشه بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی را باید در دوری از معنویت و قرآن جست‌وجو کرد، وقتی فقط عده خاصی در حیطه قرآن ورود کنند و سایر افراد از آن فاصله بگیرند ما هیچ‌گاه جامعه‌ای مطلوب، آرمانی و اسلامی نخواهیم داشت.
دغاغله اضافه کرد: برنامه‌های آموزش قرآن برای افراد خاصی برگزار می‌شود تا نفرات برگزیده‌ای از میان آن‌ها مشخص شود در حالی‌که ما برای خانه‌های مردم برنامه ویژه‌ای نداریم و همین موجب شده که بسیاری از افراد جامعه حتی در زمینه روخوانی و روانخوانی قرآن هم مشکل دارند.
وی گفت: در حوزه قرائت تخصصی حرفه‌ای قرآن‎کریم معمولاً قاریان با محوریت معناگرایی قرآن نمی‌خوانند و با فاصله گرفتن از معانی و مفاهیم آیات صرفاً به جنبه‌های موسیقیایی تلاوت می‌پردازند و این یکی از وجوه تمایز قاریان ایرانی با قاریان مصری است.
این قاری بین‎المللی در رابطه با آسیب‌شناسی پیرامون علل استقبال کمرنگ نوجوانان و جوانان از برنامه‌های قرآنی، اظهار کرد: وقتی که والدین ترجیح می‌دهند که فرزند خود را نه در کلاس‌های آموزشی قرآن که در کلا‌س‌های هنری، موسیقی و زبان، کامپیوتر و ... ثبت‌نام کنند، مردم در این رابطه مقصر نیستند ما نباید خانواده‌ها را متهم کنیم بلکه ضعف از سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی است.
وی تصریح کرد: یکی از موفق‌ترین برنامه‌هایی که در زمینه آموزش تخصصی قرآن برگزار کرده‌ایم، کارگاه تخصصی و جلسات قرآن خرم‌آباد است، در سال‌های گذشته تلاوت قاریان استان لرستان را شنیده بودم ولی امسال سطح قرائت قاریان با چند سال پیش قابل مقایسه نیست و قاریان لرستانی پیشرفتی جهشی داشته‌اند.
دغاغله با اشاره به این‌که «بودجه قرآنی کشور پاسخگوی جامعه قرآنی نیست» اضافه کرد: پیشرفت ملموس و محسوس قاریان لرستانی و شوق و علاقه و ذوق این قاریان برای ارتقا و پیشرفت بیشتر، مسئولیت مدیران قرآنی و مسئولین را در قبال آن‌ها بیشتر می‌کند و باید با همت مضاعف در راستای شناسایی استعدادهای قرآنی استان بکوشند و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین