عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۰۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
حاج منصور ارضی در مراسم زیارت عاشورا
این دولت بدتر از آن دولت، این نماینده مجلس بدتر از آن نماینده مجلس، شخص را از جایی بیرون می‌کنند و در جای دیگر ریاست به او می‌دهند...

عقیق: مراسم قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی حاج منصور ارضی سه شنبه گذشته در حسینیه صنف لباسفروشها برگزار شد.

سخنان حاج منصور ارضی، در مراسم زیارت عاشورا 30 دی 93

عرض کردیم که دعای 29 از دعاهای حوائج دنیا و آخرت شروعش این گونه است که " اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ قَوْلَ التّوّابینَ وَ عَمَلَهُمْ" (مفاتیح الجنان) . درباره‌ی توبه از بزرگان زیاد شنیده اید.وقتی که حقیقت توبه ایجاد می‌شود حال انسان خدایی است.چون خود خدا تواب است یعنی برگشت پذیر است. " إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ" (حجرات – 12) . اول هم به سوی توبه کننده است . تواب از صفات خداست وقتی به سوی خدا برمی گردد خدا به آن بنده رو می‌کند "إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ" (بقره – 222) پس همین عمل توبه حال انسان را خدایی می‌کند.

آثار و اعمال بعد از توبه

اثر و عملش چیست؟ اثرش این است که متنفر از گناه و آنچه انجام داده می‌شود و عملش این است که دنبال پر کردن چاله هایی که در اثر گناه ایجاد شده می‌رود . حالا ممکن است واجبات را از دست داده باشد پس شروع به انجام دادن می‌کند یا عمل حرامی خدایی ناکرده مرتکب شده برمی گردد و دیگر به فکر گناه نیست.عمل این گونه است.یعنی متمایز کردن حلال و حرام . معنای توبه غیر از این نیست . اگر چه استغفارهای زیاد انسان اثر دارد ولی تا دل در وادی توابین برنگردد هر چه هم بگویید ما توبه کردیم فایده ای ندارد چون خدا اعمال انسان را می‌بیند "فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ" (توبه – 105) و هم پیامبرش صلوات الله علیه و هم "الْمُؤْمِنُونَ" که منظور اهل بیت علیهم السلام هستند . حتی اگر "الْمُؤْمِنُونَ" را ساده ترجمه کنید همان مردم خوبی هستند که ما را زیر نظر دارند شیوه‌ی کاسبی و زندگی ما را می‌بینند و رفت و آمد دارند اسراف ما و مواظبت ما را می‌بینند . به عمل کار براید , غیر از این نمی‌شود در وادی توابین وارد شد . این عمل آنقدر ارزش دارد که خدا به آن قسم می‌خورد امام صادق علیه السلام هم به آن قسم می‌خورد و می‌فرماید " اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ قَوْلَ التّوّابینَ وَ عَمَلَهُمْ" و تو هم که می‌خوانی به آن قسم می‌خوری  و یک معنای دیگر  این است  که این قول را به ما هم بده .

بندگی خدا مانند مناسبات این دنیا نیست

 کسی که زخمی شده است و اصلا کاری با توبه ندارد حالا امروز در وادی قرار می‌گیرد که ساکت است ولی وقتی زمینه برایش فراهم می‌شود می‌بینید که این از بقیه بدتر است. این دولت بدتر از آن دولت، این نماینده مجلس بدتر از آن نماینده مجلس، شخص را از جایی بیرون می‌کنند و در جای دیگر ریاست به او می‌دهند و حالا همه را اذیت می‌کند و نمی‌داند که این مقام مسئولیت امروزی را فردا روز از وی می‌گیرند و باور نمی‌کند این مقام و مسئولیت پایدار نیست اما بندگی خدا مانند این مناسبات این دنیا نیست که از بین رفتنی باشد و مانند لباس انسان را می‌پوشاند و پایدار است .

قیام توابین و ارزش توبه

 در تاریخ آمده است که بعد از ماجرای اسارت اهل بیت علیهم السلام در کوفه و سخنان حضرت زینب سلام الله علیها و حرکت هایی که صورت گرفت قیام توابین صورت گرفت و به روایتی با امام سجاد علیه اسلام هم هماهنگ کردند و به صورت مخفیانه شروع به جنگ کردند و اکثرا هم به شهادت رسیدند. دقت کنید که چقدر این قول توابین و عملشان ارزش دارد که امام صادق علیه السلام این را بیان می‌کند ؟! ما می‌توانیم این‌ها را داشته باشیم؟ در معاملاتمان می‌دانیم که دچار مشکل است اما می‌گوییم انجام می‌دهیم بعدا رد مظالم می‌دهیم! نمی‌شود معامله‌ی باطل، رد مظالم ندارد و پول حلال را هم دچار مشکل می‌کند و باید به مرجع تقلید رجوع کرد و بعد از شرح او حلال را از حرام تفکیک می‌کند . این‌ها برای انسان ایجاد بلا می‌کند . روایت می‌گوید وقتی مسئولین مملکت به شکل‌های مختلف به گناه افتادن وبه بی دینی گرفتار شدند باران رحمت قطع می‌شود . امام صادق(ع) فرموده است:"و اذا جار الحکام فى القضاء امسک القطر من‏ السماء" هر گاه زمامداران و حاکمان، در دادرسى ستم کنند، باران‏ از آسمان قطع مى‏شود (من لایحضر، ج 1، ص 524) . اما کسی جرات نمی‌کند این مسئله را بیان کند . کسی به این مطلب توجه ندارد و فقط می‌گویند ما با کم آبی روبرو هستیم و کمتر مصرف کنید و کسی نمی‌گوید بیایید همگی به در خانه‌ی خدا استغفار کنیم . تواب کسی است که عملش جلوه گری می‌کند اول هم در نزد خدا "فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ" .


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
1
1
خشکسالی همیشه بلا نیست

وی در ادامه توجه به چند نکته را ضروری دانست:

*نکته اول در مورد احادیث مذکور این است که، خشکسالی در زمان حاکم اسلامی به منزله فساد شخص یا تمام بدنه نیست. برای پاسخ به این مسئله شاهد مثال داریم؛ یکی از آنها اینست که در زمان حاکمیت خود حضرت رسول اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) هم خشکسالی بوجود آمد.

همچنین لازم نیست تا همه بدنه حکومت فاسد باشد تا باران نبارد. نمونه آن هم داستانی است که روایت آن موجود است: در زمان حضرت موسی فقط یک نفر گناهکار در بین آن قوم بود و به خاطر آن شخص باران نمی آمد. یعنی وجود یک شخص هم برای نباریدن باران کفایت می کند، لازم نیست همه گناهکار باشند.

*نکته دوم: شاید خشکسالی و نیامدن باران در ظاهر و از نظر ما بلا باشد با نگاهی عمیق تر به بطن ماجرا، نشان می دهد که نباریدن باران ممکن است برای برخی نعمت باشد، برای برخی یک فرصت باشد، برای برخی امتحان باشد و برای برخی عاملی جهت افزایش ظرفیت ها باشد. مثال آن هم خشکسالی است که در زمان حضرت یوسف به‌ وجود آمد. آن خشکسالی بلا نبود، برای بعضی ها نعمت بود چراکه از فرو دستی به بالادستی آمدند و یا بالعکس.

بنابراین خداوند وقتی خشکسالی می آورد همیشه بلا نیست چه بسا این خشکسالی نعمت باشد. مثل اینکه خشکسالی باعث شود ما به دنبال پیدا کردن راهکارهایی باشیم که آب را در کشور صرفه جویی کنیم و بهتر از آن استفاده کنیم.
پاسخ ها
سميرا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
احسنت آقا رضا به اين متن زيبا و جواب روشنگرانه ي شما
خدا امثال افراد روشنگر را در جامعه ي ما زيبا كند
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین