عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۳۲۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
عقیق:امام علی(ع): از طول مجالس شخص دانشمند به تنگ نیا، زیرا حکایت همنشینی با او، حکایت درخت خرمایی است که انتظار می‏‌کشی تا از آن چیزی برای تو بیافتد.
امیر المؤمنین امام علی(ع) فرمودند:
از جمله حقوق شـخـص دانشمند بر تو این است که (هر گاه در میان جمعی بود) بر همگان سلام کنی و به او نیز اختصاصا سلام گویی، روبه ‏رویش بنشینی، در حضور او با دست و چشم و ابرو اشاره نکنی، در مخالفت با نظر او نگویی: «فلانی چنین گفته است». نزد او از کسی غیبت نکنی، در مجلسش درگوشی صحبت نکنی، جامه‏‌اش را نگیری، اگر خسته بود در سؤال کردن اصرار نورزی.
از طولانی شدن مجالسش به تنگ نیایی؛ زیرا حکایت همنشینی با او حکایت درخت خرمایی است که انتظار می‌‏کشی تا کی از آن چیزی برای تو بیافتد.

متن حدیث:

مِن حَقِّ العالِمِ عَلَیکَ أن‏تُسَلِّمَ عَلَی القَومِ عامَّةً وتَخُصَّهُ دونَهُم بِالتَّحِیَّةِ ، وأن تَجلِسَ أمامَهُ ، ولا تُشیرَنَّ عِندَهُ بِیَدِکَ ، ولا تَغمِزَنَّ بِعَینَیکَ ، ولا تَقولَنَّ : «قالَ فُلانٌ» خِلافا لِقَولِهِ ، ولا تَغتابَنَّ عِندَهُ أحَدا ، ولا تُسارَّ فی مَجلِسِهِ ، ولا تَأخُذَ بِثَوبهِ ، ولا تَلِجَّ علَیهِ إذا مَلَّ ، ولا تُعرِضَ مِن طُولِ صُحبَتِهِ ، فإنَّما هِیَ بمَنزِلَةِ النَّخلَةِ تَنتَظِرُ مَتی یَسقُطُ عَلَیکَ مِنها شَیءٌ.


پی نوشت:
«کنزالعمّال،ح 29363 - منتخب میزان الحکمه، ص400»
منبع:افسران
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین