عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۳
در گفتگوی عقیق با عکاس جوان، نسیبه خلیلی مطرح شد؛
حضور عکاس به منزله نوعی سوگواری بایستی تلقی شود تا این تلقی ریشه های ثبتی را رقم بزند که تا حد بضاعت بتواند چون معنای نقش آفرینان عاشورا با زمان به پیش رود.

عقیق: نسیبه خلیلی از جمله شرکت کنندگان در نمایشگاه عکس "همچو این می" است که با 5 اثر در این نمایشگاه گروهی عکس شرکت کرده است.

خلیلی بیش از 4 سال است که به عکاسی می پردازد و معتقد است عکاسی مذهبی با عکاسی از هر نوع دیگری متفاوت است.

این بانوی عکاس عکس مذهبی را کاری دشوار می داند چراکه اعتقاد دارد که عکاس برای تصویر سازی مراسم مذهبی باید دارای نگاهی مذهبی هم باشد.

خلیلی در گفتگو با عقیق با بیان اینکه با حدود 30 تن از عکاسان عضو پایگاه عکس چیلیک برای عکاسی از مراسم روز تاسوعا و عاشورا به خوانسار سفر کرده است گفت: در این سفر دو روزه زمینه مناسبی فراهم شد تا مراسم سنتی و بدور از حاشیه شهر خوانسار توسط عکاسان تصویر سازی شود.

این عکاس وجود المان های تصویری فوق العاده مناسب مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در خوانسار را از جمله مزایای این شهر دانست و اظهارداشت: عدم محدودیت و هماهنگی مناسب با حسینیه ها، تکایا و مساجد امکان عکاسی مطلوب را برای اعضای گروه فراهم کرده بود.

وی با بیان اینکه با ارائه 5 اثر در این نمایشگاه شرکت کرده است ادامه داد: عکاسی مذهبی در نوع خود بسیار دشوار است چراکه به عنوان نمونه باید برای عکاسی عاشورا خود عاشورا به تصویر کشد بی آنکه نظر شخصی در آن وجود داشته باشد.

خلیلی خاطرنشان کرد: باید به عکاسی به عنوان یک هنر بها داده شود تا برای فرهنگ سازی جامعه به کار گرفته شود.

گفتنی است؛ نمایشگاه "همچو این می" دومین مجموعه نمایشگاهی اعضای  پایگاه عکس چیلیک  است که با همت صاحبان عکس و حمایت "  پایگاه عکس چیلیک  " برگزار شده و بیش از سی تن از عکاسان با تعداد 72 قطعه عکس رنگی و سیاه سفید در اندازه 50 در 70 سانتیمتر سعی در ثبت لحظاتی حماسی و عرفانی از شیوه های صحیح سوگواری و به کارگیری اصولی نمادهای عاشورایی این مناسبت دارند.

در قاب ابتدای این نمایشگاه آمده است: "هنر، زبان حال آن چیزی است که در قلیان روح جریان می یابد و گاه! با جلوه ای خودنمایی می کند تا در ذات این خودنمایی جلوه ای مانا از این قلیان درونی را به عینیت درآورد.

در واقع حضور عکاس به منزله نوعی سوگواری بایستی تلقی شود تا این تلقی ریشه های ثبتی را رقم بزند که تا حد بضاعت بتواند چون معنای نقش آفرینان عاشورا با زمان به پیش رود.

این نمایشگاه پس از تهران در شهرهایی چون: قم، کاشان، تاکستان، ساری و سایر مراکز متقاضی به نمایش گذاشته خواهد شد.









گفتگو از: سمیه عظیمی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
0
0
من از طرفدارای خانم خلیلی هستم، خیلی عکس های خوبی میگیرن از شما هم به خاطر مصاحبه با ایشون ممنونم
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین