عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
حجت الاسلام حائری زاده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران؛
تاریخ اسلام بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) شاهد تلخ ترین روزهای خود بودکه وصایت و جانشینی حضرت علی (ع) ،غصب فدک و ... را می توان در زمره این جریانات عنوان نمود.
عقیق:حجت السلام سید مهدی حائری زاده استاد حوزه و دانشگاه در این گفتگو گفتند: پیامبر اکرم (ص) در عید غدیرخم امیرالمومنین علی (ع) را بعنوان جانشین انتخاب نمود اما با رحلت پیامبراکرم برعکس وصایا عمل شد و ولایت را نفی نمودند و خودشان به انتخاب ولی پرداختند و این در صورتی است که ولایت امری انتسابی از جانب خداوند متعال است.

حجت الاسلام حائری زاده پژوهشگر دینی کشورمان در ادامه افزود: علیرغم تلاش های بی وقفه پیامبراکرم (ص) در دوران کوتاه رسالتش هنوز تعصبات قبیله ای و هواپرستی و دنیاپرستی و ریاست طلبی به اندازه ای بود که سفارش پیامبراکرم (ص) عملی نشد. مسلمین از ولایت امیرالمومنین علی(ع) محروم شدند و جریان خلافت نسل به نسل  موروثی شد که امروزه شاهد این خلافت در کشورهای خلیج فارس نیز هستیم.

وی در ادامه گفت: استدلال اطرافیان پیامبر اکرم (ص) نسبت به آیه من کنت مولی فهذا علی مولاه را دوستی امیرالمومنین اتلاق نمود و افزود: اطرافیانی که ولایت پذیر اهل بیت نبودند امیرالمومنین را دوست پیامبر خطاب نمودند و ولایت امام علی را نفی نمودند و امر پیامبر در غدیر را امر ارشادی دانستند یعنی گفتند پیامبر تنها نظرشخصی خود را اعلام نموده و با این دلیل فردی غیر از امام علی(ع) را خلیفه شیعیان معرفی کردند .

حجت الاسلام حایری زاده در خصوص بحث فدک نیز فرمود: حضرت زهرا سلام الله علیها در فرازهایى از خطبه فدكیه به گروه هاى فرصت طلب كه منتظر بودند تا بعد از رحلت پیامبر از موقعیت ‏بهره برند پرداخته است اشاره نموده است و این خطبه بعد از رحلت پیامبراکرم و غضب خلافت اتفاق افتاد اما بحث فدک در زمان حیات پیامبراکرم( ص) اتفاق افتاد و فدک ملک شخصی پیامبر اکرم(ص) بود و در جنگ به دست نیامده بود وبا این نیت که پشتوانه مالی اهل بیت و بازو و اهرم پیشبرد مقاصد امامت و ولایت بماند به حضرت زهرا و به عنوان سهم الارث  واگذار شده بود اما با زیاده خواهی اطرافیان به اختلاف افتاد و این حق از اهل بیت سلب شد.

وی بااشاره به آیات و روایات متعدد (( و ات ذالقربی حقه و المسکین و ابن السبیل و لاتبذر و تبذیرا)) افزود: ذاالقربی در این آیه به حضرت زهرا (س) اشاره دارد که باز هم با زیاده خواهی از دست حضرت گرفته شد و سدراهی برای درآمدزایی فقرای شیعه ایجاد نمودند.

وی در پایان و ضمن تسلیت بمناسبت رحلت پیامبر اکرم رحمه للعالمین بهره گیری از اخلاق و سیره نبوی را امری مهم در گره گشایی از مشکلات امروز و همیشه جامعه دانست و افزود:گشاده رویی،رابظه اجتماعی قوی با مردم، نرمخویی،عیب زدایی به جای عیب زایی برخی از صفات پسندیده پیامبر اکرم(ص) است که با تلفبق آن در جامعه می توان به توفیقات متعددی دست یافت.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فاطر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
0
0
متن هیچ ربطی به ما جرا نداشت
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین