عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۹۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۲
متاسفانه شاخصه ها و اصول سبک زندگی نبی مکرم (ص) و ائمه هدی (ع) در بسیاری از زندگی های امروزی تا حدود زیادی مورد غفلت و کم توجهی واقع شد و بیش از آن که یک جامعه اخلاق گرا باشد به یک جامعه صرفاً حقوقی حرکت می کند.
عقیق: اندرزها و توصیه هایتان را در احادیث و روایات مُدام می خوانیم و بارها از منابر وعظ و خطابه آن ها را شنیده ایم، اما گویا فقط کارمان همین خواندن و شنیدن بوده است ، چه آن که اگر واقع بینانه بنگریم، در بسیاری از مواقع شرممان می شود سبک زندگی مان را با آن معارف و حقایق ناب بسنجیم و جالب این که با این حال باز هم در حرف و گفتار، دم از پیروی از سیره شما و اولاد طاهرینتان می زنیم!

یا رسول الله(ص) حقیقتاً شرمساریم از بابت اندک اهتماممان به نماز و عبادات، کم توجهی مان به اصل مردم داری و اخلاق گرایی، غفلت از حسن معاشرت و ایثار و بردباری در زندگی فردی و اجتماعی مان و این شرمساری ها به یمن(!) زندگی مدرنیته و منفعت محور امروزی، بسیار بیش از این هاست که در این سیاهه بگنجد.

سر خودمان که نمی توانیم کلاه بگذاریم ، متاسفانه باید اذعان کنیم که شاخصه ها و اصول سبک زندگی نبی مکرم (ص) و ائمه هدی (ع) در زندگی بسیاری از ما تا حدود زیادی مورد غفلت و کم توجهی واقع شده و به بیان یکی از علمای مطرح کشور ، ریشه بسیاری از بدبختی ها و گرفتاری های امروز ما بدان خاطر است که خود را از آن منبع عظیم و تمام ناشدنی نور و هدایت محروم ساخته و به موازات شتاب قافله عمر، فاصله مان از آن روز به روز بیشتر شده است.

شاید چندان نیازی به گفتن و تاکید بیشتر نباشد که امروزه یکی از مهم ترین مشکلات جوامع انسانی از جمله جامعه خودمان، کم توجهی به مقوله اخلاق و تربیت با رویکرد دین مدارانه به ویژه در بعد عملی و رفتاری است و الا کیست که نداند ما در عرصه گفتار و سخن و ایضاً شعار، در جهان سرآمد بسیاری از ملت های دنیا هستیم.

شاید زیباترین عنوان برای رسول خاتم(ص)، همان تعبیر زیبای قرآن باشد؛ بی جهت نیست که والاترین "اُسوه حسنه" ، وقتی می خواهد از هدف بعثتش سخن گوید، تکیه اش بر اخلاق است؛ "انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق"

زندگی سراسر نور و برکت حضرت ختمی مرتبت ، نمونه کاملی از سبک زندگی دینی و متعالی است،کما این که حضرت(ص) بر اساس آموزه های برترین کتاب وحی، مدلی از زندگی به اَبنای بشر ارائه فرمودند که پس از ایشان نیز حضرات معصومین(ع) به تبیین و تشریح آن در ابعاد گفتاری و رفتاری پرداختند.

به تعبیر رسای امیرمومنان علی(ع) ، پیامبر (ص) ، "طبیب دوار" بودند ، چنان که با مدارا و نرم خویی و صبر و مدارا در برابر سختی ها و مشکلات به تبلیغ دین مبین اسلام می پرداخته و با اخلاق والای خویش، قلوب را به سمت معارف الهی جذب می نمودند.

به گواه تاریخ، این بزرگوار در جواب بی حرمتی ها و توهین هایی که به ایشان در زمانه نبوت و حتی قبل از آن می شد، با اخلاق کریمانه رفتار کرده و بدین وسیله باعث می شدند که مخالفان جذب ایشان شده و از جان و دل به آیین سعادت بخش اسلام گرایش پیدا کنند.

واقعیت نگران کننده ای که وجود دارد این است که جامعه ما بیش از آن که یک جامعه اخلاق گرا باشد روز به روز بیشتر به سمت و سوی یک جامعه ی صرفاً حقوقی حرکت می کند که در آن، هر کس صرفاً به فکر تامین حقوق خود است و در این میان، معدود افرادی هستند که ایثارگرانه منافع جامعه را اصل و اساس قرار دهند.

البته این وضع را نمی توان به کلیت جامعه تعمیم داد، اما به هر حال از آفات زندگی مدرن که اخلاق و دیانت در برخی موارد، صرفاً به سان پوسته ظاهری و لقلقه زبان هاست، نباید غافل شد.

این وضع نامطلوب در حالی است که بخش اعظم روابط در جامعه اسلامی و ایمانی باید برپایه شاخصه های اخلاقی باشد تا این که روحیه ایثار و گذشت در جامعه روز به روز بیشتر ترویج پیدا کند.

اینکه در بُرهه کنونی بنابر مستندات رسمی، پرونده های حقوقی و نزاع و درگیری در دادگاه های کشور آمار بالایی را به خود اختصاص داده و به ویژه متاسفانه در زندگی های زناشویی با رشد آمار طلاق روبرو هستیم، این ها نشانه های خوبی برای جامعه ما نیست ، چرا که خود به وضوح گواه آن است که جامعه ما با فرهنگ و اخلاق پیامبر اکرم(ص) و خاندان مکرم ایشان تا حدودی فاصله گرفته است.

از این منظر، تلاش به منظور اخلاقی تر کردن فضای جامعه – آن هم برپایه دیانت- هم وظیفه ای است فردی بر عهده تک تک شهروندان نظام اسلامی و هم وظیفه ای است همگانی که هم مسئولان و به خصوص رسانه های جمعی – اعم از دیداری و شنیداری و یا مجازی و مکتوب- باید بدان توجه جدی نشان دهند.

ختم کلام آن که ، حفظ اعتدال در زندگی، ایثار و گذشت و خوش برخوردی در مواجهه با مردم، رفتار صحیح و کریمانه در محیط خانه و خانواده، مهرورزی در جامعه و به خصوص محیط کار، رعایت دقیق حق الناس و تکریم ارباب رجوع و ... تنها بخشی از درس هایی است که ما می توانیم از سبک زندگی پیامبر اعظم(ص) کسب کرده و با معطر شدن به این صفات پسندیده اخلاقی در پرتو تربیت صحیح اعتقادی و عملی، زندگی خود را نورانی ساخته و آرامش حقیقی را برای خود ، خانواده و اطرافیانمان به ارمغان آوریم.

سید محمد مهدی موسوی


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین