عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
سفر عشق زائران پیاده؛
همه ساله همزمان با روزهای پایانی ماه صفر، زائرین و محبان امام رضا (ع) از روزها قبل به عشق امام هشتم سختی راه را به جان خریده و پیاده سفر خود را به سوی مشهد آغاز می کنند.
عقیق:پا نهادن به جاده عاشقان در مسیر حرم رضوی رسم و مرامی نمی‌ خواهد، فقط باید خود را به سیل عاشقان سپرد و زمام اختیار را به دل.

محال است که در روزهای پایانی ماه صفر در جاده‌ها و راه‌ های منتهی به مشهد، گروه‌ های کوچک و بزرگ مردم سیاه ‌پوش را نبینید که با پای پیاده در حال حرکت به سوی حرم رضوی هستند و حاشیه جاده را با اشتیاقی مثال ‌زدنی و وصف‌ ناشدنی می‌ پیمایند.

جاده های منتهی به خراسان رضوی این روزها پاهای برهنه بسیاری را لمس می ‌كند، كوچك و بزرگ، مرد و زن، پیر و جوان که همه آنها، یکرنگ شده اند و محبان امام رضا (ع) هستند و به عشق آن امام تمام سختی های راه را به جان خریده و با هر قدمی که بر می دارند به بهشت رضوی نزدیک تر می شوند.

در بین راه مجموعه های مختلفی برای خدمت رسانی به زائران پیاده راه اندازی شده اند، یکی از این ایستگاه های صلواتی، مجموعه هایی با عنوان میقات الرضا (ع) است که زائران می توانند در این مکان ها استراحت کرده و از خدمات آن استفاده کنند. این مجموعه ها در واقع زائرسرای بین ‌راهی هستند که در تمام ایام سال به‌ صورت صلواتی و شبانه‌روزی در خدمت زائران می باشند.

این مکان ها در۲۰ کیلومتری جاده نیشابور و چهار کیلومتری مُلک‌ آباد مستقر بوده و دارای امکاناتی مانند، حمام، پخت غذای گرم، سرویس بهداشتی، مسجد و دو فضا به عنوان حسینیه، دو مجموعه امدادی مستقل برای بانوان و آقایان، نانوایی و فضای تفریحی برای کودکان است.

در واقع حضور زائرین پیاده در مجتمع میقات الرضا (ع)، میقاتی، برای مُحرم شدن زیارت آقا علی بن موسی الرضا (ع) است.

خادمین حرم رضوی از ورودی مجتمع میقات الرضا (ع) با لبخند و صمیمیتی که خاص محبان حریم رضوی است به استقبال زائران آمده و به داخل مجتمع راهنمایی می کنند.

وارد مجتمع که شوید بوی اسپند و عود که فضای مجتمع را پر کرده است را به خوبی می توان حس کرد. در ضلعی از این مجتمع مکانی برای بازی کودکان فراهم شده بود که مسافران کوچک شهر بهشت در آن غرق بازی کودکانه خودشان بودند.در ضلعی از این مجتمع مکانی برای بازی کودکان فراهم شده بود که مسافران کوچک شهر بهشت در آن غرق بازی کودکانه خودشان بودند.

زائران کاروان پیاده حرم رضوی برای اقامه نماز ظهر به سمت مسجد زائرسرا حرکت می کردند. در جمع زائران فردی که با دلی شکسته در حال گریه بود توجه ما را به خود جلب کرد با او هم کلام شدیم.
عشق به امام رضا سختی راه را شیرین کرده است

راضیه رضایی به خبرنگار مهر گفت: برای دومین سال متوالی است که با پای پیاده از قم به طرف حرم امام رضا (ع) به همراه خانواده راهی شده ایم. روز اول در فکر این بودیم که چگونه مسافت ۱۰۰۰ کیلومتری را در طی ۱۸ روز طی کنیم اما بعد از گذشت چند روز متوجه شدیم که ما با پای جسم حرکت نمی کنیم بلکه این عشق به امام رئوف است که باعث می شود این سختی های راه برای ما شیرین و قابل تحمل باشد.

از او پرسیدیم وقتی در فضای معنوی حرم امام رضا قرار بگیری و چشمت به بارگاه ملکوتی بیفتد، احساست را چگونه با امام رضا بیان می کنی، و بیان کرد: نمی دانم چه چیزی آن لحظه به زبان می آورم حقیقیتش حسی که در آن لحظه دارم را نمی توانم با کلمات توصیف کنم.

زائرین بعد از صرف نهار در حال آماده شدن برای حرکت به سمت مشهد شدند، فرصت را غنیمت شمرده و به سمت یکی دیگر از زائرین رفتیم، از او درباره حال و هوای این سفر معنوی پرسیدیم، سفرش را اینگونه توصیف کرد: شش روز است که از جوین راه افتادیم و در حال پیاده روی هستیم و تنها این عشق به امام رضا (ع) و زیارت بارگاهش است که جان تازه ای برای ادامه مسیر به ما می دهد.

از مسجد خارج می شویم. محوطه مجتمع میقات الرضا (ع) مملو از کاروان های زائرینی است که در حال آماده شدن برای حرکت به سمت مشهد هستند و خادمین آستان قدس با عبور دادن زائرین پیاده از زیر قرآن و اهدای بسته های فرهنگی آن ها را بدرقه می کردند.

سبقت خدام از یکدیگر در خدمت رسانی به زوار

دیدن اشتیاق خادمین برای خدمت رسانی به زائرین باعث می شود که با خود تصور کنید چه پاداشی ورای این شور و شوق وجود دارد که اینگونه خالصانه به زائرین حضرت خدمت می کنند
یکی از خادمین میقات الرضا (ع) در ارتباط با حال و هوای خدمت رسانی به زائرین اینگونه بیان کرد: خادمینی که اینجا حضور دارند همواره برای جلب رضایت حضرت قدم برداشته و برای خدمت رسانی به زائران پیش قدم می شوند؛ بدون اینکه لحظه ای از خستگی و سختی کار حرفی بزنند.

تکتم السادات موسوی ادامه داد: خدمت عاشقانه خستگی نمی شناسد، با دیدن زائرانی که با وجود سختی ها، وقتی ما را بعنوان خادم حضرت می بینند، عشق در چشمانشان موج می زند، به ما شور و نشاط مضاعف می دهد.

وی گفت: امسال سال دومی است که افتخار خادمی را در این مجموعه دارم. توصیف حال و هوای اینجا و شور و اشتیاقی که بین خادمین حرم رضوی است کار آسانی نیست و در واقع اینجا تجمع عاشقانی است که بی ریا مشغول خدمت رسانی هستند.

خانم نهاردانی یکی دیگر از خادمین میقات الرضا (ع) که به امر خدمت رسانی با زوار امام هشتم در این مجموعه مشغول است، وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چیزی كه در این مسیر و در بین زائران پیاده دیده می شود بحث معرفتی است كه به صورت ظاهری قابل مشاهده و دیده شدن نیست، زائران خانم بسیاری هستند كه با فرزندان كوچك و شیر خوار خود كه در بغل و یا در كالسكه دارند از این مسیر عبور می كنند. بسیاری از آنها سفر چندم شان است و کرامت های امام رئوف بر جسم و روح آنها نشسته است.

ارائه خدمات فرهنگی مهم ترین خدمت به زائران

در پایان به سراغ رئیس هیئت مدیره مجتمع میقات الرضا(ع) رفته و وی با اشاره به حرکت زائران پیاده امام رضا (ع) که از سراسر کشور به سمت مشهد الرضا(ع) آغاز شده، عنوان کرد: یکی از مهمترین خدماتی که تلاش می شود در این مجموعه برای زائرین انجام شود خدمات فرهنگی است.

سید محمود تشکری گفت: بحث فرهنگی دغدغه همه مسئولان کشور است، مسائل شرعی و دانستن موضوعاتی در زمینه وضو شاید به نظر ابتدایی بیاید ولی برخی از زائران از احکام اولیه آگاهی ندارند و لازم است تا آموزش های لازم به این عزیزان داده شود.

وی با بیان اینکه از صوتهای مستقر در این مجتمع مطالب مفید برای زائران پخش می‌ شود، اظهار کرد: در این مدتی که زائران در این محل توقف دارند، از بلندگوها حرف های ناگفته زائران پیاده دیگر و حس و حال آن‌ها برای دیگر زائران پخش می‌ شود.

تشکری با اشاره به اینکه ۲۲ طلبه مربی و مبلغ فرهنگی غیرملبس برای اطلاع‌ رسانی از احکام و مسائل دیگر در کنار زائران پیاده هستند، افزود: با توجه به رویکرد برنامه‌های رسانه های غربی و تغییر سبک زندگی افراد، طلبه‌های جوان با اسکان در این مکان پاسخگوی شبهات زائران خواهند بود.

وی بیان احکام و پخش کلیپ را از مهم‌ ترین موضوعات فرهنگی ارائه شده برای زائران پیاده عنوان و اضافه کرد: پاسخ به شبهات، ارائه موضوعات معنوی، ارسال بلوتوثی کلیپ‌های چهار دقیقه‌ ای با موضوعات خانواده و اخلاق از دیگر خدمات فرهنگی ارائه شده به زائران است.

۲۲ طلبه مربی و مبلغ فرهنگی غیرملبس برای اطلاع‌ رسانی از احکام و مسائل دیگر در کنار زائران پیاده هستندرئیس هیئت مدیره مجتمع میقات ‌الرضا(ع) ادامه داد: سامانه پیامکی در این مجتمع راه‌ اندازی شده است که زائران می ‌توانند با ارسال عدد ۸ ارتباط مؤثر و دائمی با مجموعه داشته باشند، این سامانه پیامکی اطلاعاتی را در چند پیام کوتاه از آداب زیارت، حضور قلب، کلیات اخلاق در سفر و اخلاقیات در اختیار زائران قرار می‌ دهد.

خدمت رسانی به ۲۵۰۰ زائر پیاده در هر شبانه روز در مجموعه میقات الرضا

وی با اشاره به اینکه باید تلنگری بر افکار و قلب زائران بزنیم، تصریح کرد: تمام تلاشمان این است تا بتوانیم فرهنگ زیارت را در وجود زائران نهادینه کنیم.

تشکری با بیان اینکه بیش از ۲۵۰۰ زائر پیاده در این مجتمع اسکان شبانه دارند، گفت: روزانه به زائران پیاده بیش از هفت هزار بسته فرهنگی شامل مهر، تسبیح، کتاب دعا و همچنین بیش از شش هزار بسته میان‌ وعده شامل پسته، بادام، نخود، کشمش، انجیر خشک، خرما و کیک در بین زائران توزیع می ‌شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر اینها اقلام مورد نیاز زائران پیاده مانند کلاه، شالگردن، کفش و دمپایی در بین زائران پیاده توزیع و ساخت و نگهداری سرویس‌های بهداشتی در طول مسیر بر عهده خادمان این مجتمع قرار دارد.

یادآور می ‌شود، مجتمع میقات‌ الرضا (ع) در ۲۱ کیلومتری جاده نیشابور، چهار کیلومتری شهر ملک آباد واقع شده که قرار است به زودی تپه شهدا میزبان شهدای گمنام نیز در میقات‌ الرضا (ع) شود.

گزارش: فاطمه بیرجندی


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین