عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
مدیرکل اوقاف قزوین خبر داد:
مدیرکل اوفقاف و امورخیریه قزوین گفت: در حال حاضر 70 درصد موقوفات برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) وقف شده که از محل همین موقوفات برنامه های متنوعی در ماه محرم اجرا شد.
عقیق:حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین، در دومین همایش «وقف، رسانه و چشم انداز فرارو»  که در سالن اجتماعات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: مبنای حرکت در فعالیت های فرهنگی در اماکن و بقاع متبرکه فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل این بقاع به قطب های فرهنگی است.

وی افزود: با توجه به پراکندگی 8 هزار و 500 بقعه در سراسر کشور، ظرفیت و پتانسیل بالایی برای انجام فعالیت های دینی و مذهبی وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین اظهار کرد: در سطح استان قزوین، 264 بقعه وجود دارد که در تلاش هستیم تا همه زیر ساخت های عمرانی برای اجرای برنامه های فرهنگی را آماده کنیم.

حجت الاسلام نوروزی ادامه داد: در حال حاضر از ظرفیت 85 بقعه در استان برای انجام فعالیت های فرهنگی و مذهبی استفاده می کنیم.

این مسئول فرهنگی با اشاره به برنامه های اجرایی اوقاف، گفت: همزمان با آغاز سال نو برنامه عنوان کرد: برنامه های اجرایی اوقاف از همان آغاز سال نو شروع و تا پایان سال به مناسبت های مختلف اجرا می شود.

وی افزود: همزمان با آغاز سال نو، برنامه آرامش بهاری ویژه تحویل سال نو اجرا می شود و مردم سال نو خود را با معنویت در کنار امام زادگان شروع می کنند و حتی بعضی از زوج های جوان هم در این روز آغاز زندگی خود را جشن می گیرند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین عنوان کرد: سوگواره یاس نبوی ویژه شهادت حضرت زهرا(س) که همزمان با سراسر کشور در سطح بقاع متبرکه اجرا می شود.

وی افزود: طرح نشاط معنوی ویژه اوقات فراغت نوجوانان در فصل تابستان، برنامه های تفریحی متنوعی انجام می شود.

حجت الاسلام نوروزی، برگزاری بصیرت عاشورایی، مسابقات قرآن، اذان و ابتهال، همایش شیرخوارگان در بزرگداشت مقام حضرت علی اصغر(ع)، ردپای سه ساله در رثای حضرت رقیه (س)، نوجوانان عاشورایی در راستای ارج نهادن به مقام حضرت قاسم (ع) و تجمع عزاداران زینبی را از دیگر برنامه های این اداره کل عنوان کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین با اشاره به برنامه های اوقاف در بخش توسعه موقوفات، گفت: تعداد 770 نیت در ارتباط با موقوفات داریم و باید تلاش شود تا رقبات جدید در بخش موقوفات افزایش یابد.

وی افزود: در حال حاضر 70 درصد موقوفات برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) وقف شده که از  محل همین موقوفات برنامه های متنوعی در ماه محرم اجرا شد و امسال توانستیم تا در موکب های راهپیمایی اربعین هم به زوار امام حسین(ع) خدمت رسانی کنیم.

حجت الاسلام نوروزی بیان کرد: معاونت اقتصادی و بهره وری اداره کل اوقاف به شناسایی، مکان یابی و سرمایه گذاری املاک وقفی جهت افزایش درآمد می پردازد.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: در حال حاضر 8 پروژه اقتصادی در اداره کل اوقاف در حال انجام است که از جمله آنها می توان به پروژه 160 واحدی مسکونی بیدستان با 80 درصد پیشرفت فیزیکی، درمانگاه خیریه بیدستان، پروژه رفاهی تجاری محمدیه اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین عنوان کرد: اولین بیمارستان وقفی همودیالیز کشور با 8 تخت در شهر الوند در حال احداث است که بیماران را به صورت رایگان پذیرش خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه اجتماعی تهیه جهیزیه برای زوج های جوان بی بضاعت از دیگر برنامه های اداره کل اوقاف است.

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به نقش رسانه ها در حوزه اوقاف، گفت: نقش رسانه ها در توسعه وقف به خصوص وقف های جدید نقشی مهم است و رسانه ها می توانند با اطلاع رسانی در جهت توسعه اوقاف به خصوص در حوزه قرآن و حوزه های علمیه به این اداره کل کمک کنند.

این مسئول با ذکر این نکته که گرفتن سند برای املاک وقفی مهم ترین کار است اظهار کرد: در سال جاری توانستیم برای 130 مورد وقفی سند مالکیت بگیریم و در تلاشیم تا این تعداد تا پایان سال به 300 مورد برسد .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین گفت: قزوین اولین استانی بود که شورای حل اختلاف موارد وقفی را در داخل خود اداره کل راه اندازی کرد و خوشبختانه در دعاوی طرح شده حتی یک رای هم علیه موقوفات نداشتیم.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین