عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
محمدزمانی:
حجت‌الاسلام محمدزمانی گفت: معتقدم که جریان‌ «شیعه انگلیسی» که در حال شکل‌گیری است به‌مراتب خطرناک‌تر از وهابی‌ها و جریان‌های تکفیری است، زیرا آنها پشت سر امام حسین(ع) و عاشورا پنهان شده‌اند و به شیعه ضربه می‌زنند.
عقیق: مدتی است که برخی انحرافات ترویجی از سوی جریانی خاص میان گروهی منتسب به شیعیان مبنای اختلاف شده و نظرات و رفتار آنان دست‌مایه تعداد زیادی از رسانه‌های خارجی شده است. این رسانه‌ها با نمایش فعالیت‌ها و مواضع این گروهک‌‌های خاص تصویری وارونه از شیعیان به دنیا مخابره کرده روز به روز به اختلاف افکنی میان مسلمانان با یکدیگر و همچنین تخریب مذهب تشیع میان پیروان ادیان دیگر می‌پردازند. ترویج خون‌ریزی، قمه‌زنی و اهانت به همسران و اصحاب رسول‌الله(ص) به‌بهانه عزاداری برای ائمه معصومین (علیهم السلام) که با نظر منفی بسیاری از علما و مراجع روبه‌رو شده است، بخش قابل توجهی از رفتارهای این گروه را نمایش می‌دهد که با واکنش منفی قاطبه مردم و مسلمانان سرتاسر جهان نیز مواجه شده است. سوءاستفاده و نمایش تصاویر تیغ‌زنی و خون‌ریزی متأثر از قمه‌زنی در شبکه‌های جهانی متعلق به جریان ضداسلام موجب به هم ریختگی تصویر واقعی و البته زیبای دین اسلام در نظر مردمان جهان شده است. این تصاویر همگی از پوشش چند مجلس خاص که با هدایت این جریان انحرافی برگزار شده، تهیه شده است.

جریان مزبور مدتی است که ذیل عنوان مرجعیت فردی خاص دست به ترویج این دیدگاه‌های اختلافی که عموماً ریشه در مسائل سیاسی و جناحی و در ضدیت کامل با بسیاری از مؤلفه‌های دینی دارد، زده اقدامات رسانه‌ای و تکفیر جریانات مختلف دینی را در دستور کار خود دارند. صدمات زیادی از ناحیه مواضع تند و رادیکال و بعضاً غیرعقلانی آنان متوجه مسلمانان و خصوصاً شیعیان شده است. کارشناسان دینی عموماً حرکات این جریان انحرافی در میانه ایام عزاداری برای سید و سالار شهیدان را حرکتی در تضعیف توان آگاهی‌بخش و دستاوردهای این دستگاه می‌دانند و به نقد آن می‌پردازند. عمده انتقادی که کارشناسان برجسته دینی مطرح می‌کنند این است که چطور در شرایطی که جمهوری اسلامی در تحریم کامل بانکی قرار دارد جریانی امکان تجارت و تبادل مالی بین‌المللی با برخی مجالس داخلی داشته یا شبکه‌های رسانه‌ای و ماهواره‌ای گسترده‌ای را که سرمایه مالی عجیبی برای هدایت آنها مورد نیاز است مدیریت می‌کنند.

آنان همچنین از وجود حساب‌های بانکی در انگلستان و واریز وجوه مالی از کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی که در تمام این سال‌ها عمده تمرکز خود را بر تخریب وجهه اسلام و تشیع قرار داده و امروز به‌عنوان اسپانسرها و پشتیبانان اصلی این جریان محسوب می‌شوند، ابراز تعجب کرده اتفاقاً آن را دلیل محکمی در انحراف این جریان و توجیه محکمی در هدایت آنان از خارج کشور برمی‌شمارند. آنها اشارات زیادی به نفوذ جریانات ضداسلام و یهودی به بدنه مسلمانان و سابقه طولانی دولت انگلستان در ایجاد فرقه‌های انحرافی در اسلام و تشیع می‌کنند و نسبت به قوت گرفتن این جریانات هشدار می‌دهند.

«تخریب وحدت مسلمانان جهان» یکی از بزرگترین آسیب‌هایی است که این جریان شانه به شانه جریانات تکفیری‌ای از جنس داعش که در جناح مقابل آنان و با توجیه مقابله با این جریان ایجاد شده، مشغول دامن زدن به آن است. حرکات این جریان انحرافی باعث شده است که با تکیه بر اقدامات آنان اختلافاتی کاذب و غیرعقلانی میان جریانات مختلف اسلامی ایجاد شده و با کوبیدن بر طبل اختلاف شیعیان و اهل‌سنت به یک‌پارچگی و برادری مسلمانان با یکدیگر لطمات شدیدی بزنند. این لطمات به جایی رسیده که در نقاط مختلف دنیا جریانات تندرو به جان مسلمانان در مذاهب گوناگون افتاده و امنیت خانواده‌های مسلمانان با بحران جدی مواجه شود. این جریان تاکنون در جهت مواضع ضدوحدت و انحرافی خود بارها به ساحت علمای بزرگ اهل‌سنت و شیعیان بی‌احترامی کرده از عبارت‌های ناپسندی در مواجهه با آنان بهره برده‌اند.

شیعه به انگلیس نیاز ندارد، شیعیان انگلیسی به آن نیاز دارند

حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی شاعر اهل‌بیت(ع) در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که «مقام معظم رهبری تأکید دارند که به‌دلیل اهمیت موضوع وحدت شیعیان نباید وارد جریان‌های افراطی شوند، اما در برخی از مناسک، عده‌ای از افراط‌گرایان، اعمالی انجام می‌شود یا شعرهایی می‌خوانند که هم موجب وهن است و هم با اصل وحدت توافق ندارد، اخیراً آقای رحیم‌پور ازغدی نسبت به آنها موضوع‌گیری صریحی داشتند، نظر شما در رابطه با جریان افراطی‌ برخی از شیعیان که انگلیسی خوانده می‌شوند، چیست؟» گفت: من از مستمع‌های ثابت استاد رحیم‌پور ازغدی هستم، صحبت‌هایی را که ایشان در این رابطه مراسم در نماز جمعه داشتند کاملاً تأیید می‌کنم، زیرا آنها واقعیت‌هایی است که باید گفته می‌شد و اتفاقاً صحبت‌های ایشان بسیار روشنگرانه بود.

این فعال فرهنگی و شاعر ادامه داد: من هم معتقدم که جریان‌های تندرویی که تحت عنوان «شیعه انگلیسی» در حال شکل‌گیری است به‌مراتب خطرناک‌تر از وهابی‌ها و سایر جریان‌های تکفیری هستند که الآن در دنیا می‌بینیم. این موضوع بسیار مهمی است و نباید از آن غافل کنیم، زیرا این گروه‌ها پشت سر امام حسین(ع) و عاشورا پنهان شده‌اند و تحت این عنوان به شیعه که یک مکتب مترقی، منطقی و عزت‌مدار است ضربه وارد می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدزمانی اظهار کرد: مکتب شیعه به انگلیس نیازی ندارد، گویا آن آقایانی که به آنجا رفته‌اند، به آن نیاز دارند. به نظر من باید ببینیم که اصلاً انگلیس به چه انگیزه‌ای به آنها پایگاه می‌دهد.

نقد هیئت، به‌معنای نفی هیئت نیست

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان "ما نباید از نقد هیئت‌های مذهبی غافل بشویم" توضیح داد: ما در دوره‌هایی که این نقد را فراموش کردیم پدیده‌هایی بروز کرد که جامعه مذهبی هم در رابطه با آن واکنش نشان داد. نباید این نقد را به‌معنای انکار هیئت‌های مذهبی بدانیم زیرا اصلاً این‌گونه نیست که هر کس نقد می‌کند با اصل موضوع مشکل دارد.

این شاعر آئینی افزود: گویا برخی‌ها هراس دارند و احساس می‌کنند که با این نقد‌ها هیئت‌ها از بین می‌رود در صورتی که این‌طور نیست و شیعه آن‌قدر مترقی و محکم است که با هزاران شبهه هم از بین نمی‌رود. ما امروز باید به‌دنبال عزاداری‌ای باشیم که آن را به‌عنوان عزاداری منطقی و حقیقی حتی در سطح دنیا تبلیغ کنیم.

حجت‌الاسلام محمدزمانی با تأکید بر اینکه دغدغه استاد رحیم‌پور تنها مختص به ایشان نیست، افزود: مقام معظم رهبری و مراجع هم این دغدغه‌ها را دارند. شهید مطهری و حتی قبل از ایشان سیدمحسن امین‌عاملی و بسیاری از علمای جبل‌عامل و نجف هم به این مسئله تأکید کرده‌اند.

وی اظهار کرد: این دستگاه چون دستگاه مقدسی است، ما می‌خواهیم از آن خوب حراست کنیم و معنای نقد نباید این باشد که منتقد با دستگاه مشکل دارد، بلکه باید عناصر اضافی و اشتباه از این دستگاه پالایش شود تا بتوانیم شیعه را جهانی کنیم.

حجت‌الاسلام محمدزمانی در پایان گفت: ما باید به‌دنبال این باشیم که نگاه منطقی اهل‌بیت(ع) را در جهان ترویج کنیم، مثلاً اگر سخنان مقام معظم رهبری را در دیدار با مداحان و مبلغان طی سالهای گذشته ببینیم، متوجه می‌شویم که ایشان به نکات برجسته‌ای در رابطه با عزاداری اشاره می‌کنند، برای مثال ایشان سال گذشته در دیدار با اعضای هیئت رزمندگان فرمودند که شما اگر هزار بار بگویید «یا حسین» به معرفت کسی افزوده نمی‌شود، به‌جای آن بهتر است آیه‌ای از قرآن و یا احادیث را انتخاب کنید و به مردم یاد بدهید که آن را بگویند و هر بار که از هیئت بیرون می‌روند یک چیز جدید به داشته‌های‌شان اضافه بشود. به‌نظر من این موارد دغدغه‌های مثبتی است که من آنها را کاملاً تأیید می‌کنم.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین