عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
جالب توجه اینکه در بالای ضریح مقدس امام حسین(ع)که به وسیله‏ شیعیان از هندوستان تهیه شده و 5/5 متر دراز و 5/4 متر پهنا دارد، با آب طلای خالص آیه نور و پس از آن، این حدیث نبوی ‏نگاشته شده است.
عقیق:جالب توجه اینکه در بالای ضریح مقدس امام حسین(ع) که به وسیله‏ شیعیان از هندوستان تهیه شده و 5/5 متر دراز و 5/4 متر پهنا دارد.
 با آب طلای خالص آیه نور و پس از آن، این حدیث نبوی ‏نگاشته شده است: «یا جابر زر قبر الحسین فان زیارته تعدل‏مئه حجه و ان قبر الحسین بن علی ترعه من ترع الجنه ... و ان‏ کربلا ارض الجنه‏»
 ای جابر ، قبر حسین(ع) را زیارت کن; زیرا پاداش زیارت قبر حسین(ع) با پاداش انجام دادن صد حج (مستحبی) برابر است; و در حقیقت قبر حسین بن علی(ع) گلزاری از گلزارهای ‏بهشت است... و زمین کربلا ، زمین بهشت ‏به شمار می‏آید.
جابر به‏ سفارش پیامبر(ص)عمل کرد و به عنوان نخستین زائر، در موقعیتی‏ دشوار این سنت عظیم را بنا نهاد.

رحلت جابر
پس از آنکه جابر، پیام رسول خدا (ص) را به امام باقر(ع) رساند، امام باقر(ع) به جابر فرمود: وصیت‏خود را آماده کن; زیرا تو در مسیر حرکت‏ به سوی خدایی!
قطرات اشک از چشمان جابر سرازیرشد و به امام باقر(ع) عرض کرد: آقای من، این خبر را قبل ازشما رسول خدا(ص) به من داد و فرمود: «چند روز پس از دیدار با محمد بن علی (امام باقر-ع-) از دنیامی‏روی.» امام باقر(ع) فرمود: «ای جابر، سوگند به خدا، خداوند علم گذشته و حال و آینده تا روز قیامت را به من عنایت ‏فرموده است.»
جابر وصیت کرد; آماده سفر شد. و سر انجام در 73یا 74 یا 78 قمری در 94 سالگی در مدینه از دنیا رفت. طبق بعضی از روایات، امام صادق(علیه السلام) فرمود: جابر، آخرین نفر از اصحاب بود که باقی مانده بود. ابان بن ‏عثمان ، که در آن وقت‏حاکم مدینه بود، بر جنازه جابر نمازخواند.
او به فرزندان جابر پیام فرستاده بود وقتی پدرتان از دنیا رفت، او را به خاک نسپارید تا من بر جنازه ‏اش نماز بخوانم.
زیرا حاکمان نماز خواندن بر جنازه بزرگان را امتیاز و افتخار می‏دانستند. گرچه جابر بن عبد الله انصاری، در میدان نبرد با دشمن به شهادت ‏نرسید، ولی با شمشیر قلم و بیان و در مسیر مبارزه پیوسته با دشمنان بود. او با افشاگریهایش بینی دشمنان کینه‏توز را به ‏خاک مالید و از حریم مقدس امامان معصوم(ع) دفاع کرد.
 بی‏ تردید ، جابر از مصداقهای روشن این سخن رسول خدا (ص) به شمار می‏رود: « اذا کان یوم القیامه یوزن مداد العلماء مع دماء الشهداء فیرجح مداد العلماء علی دماء الشهداء» هنگامی که روز قیامت‏ می‏شود ، مرکب قلم دانشمندان را با خون شهیدان می‏ سنجند; پس مرکب ‏قلم دانشمندان بر خون شهیدان برتری می‏یابد.


منبع:باشگاه
211008




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین