عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
مراسم تجلیل از حاج سید محمد موسوی سجاسی، پیرغلام اهل بیت برگزار شد
با سی دی کسی مداح نمی شود و باید استاد افراد را تعلیم و آموزش دهد و این مسئله تنها محدود به مداحی نیست و همان طور که برای هر شغلی باید شاگرد نزد استاد برود...

گزارش تصویری


عقیق: آیین تجلیل از حاج سید محمد موسوی سجاسی، پیرغلام اهل بیت علیهم السلام، در هفدهمین روز از ویژه برنامه پرده عشاق در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

در پانزدهم روز آذر ماه، هفدهمین ویژه برنامه پرده عشاق با حضور وعاظ، پیرغلامان و مداحان اهل بیت مانند حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی، حاج ذبیح اله ترابی، حاج علی انسانی، حاج مهدی آصفی و حاج اکبربازوبند در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

قصیده تکراری نشنیدم

این مراسم که اجرای آن را حسن سلطانی بر عهده داشت با تلاوت آیات قرآن آغاز شد. سلطانی مراسم را با این جملات آغاز کرد:« آنچه در جلسات دینی به دنبال آن هستیم، کسب معارف دینی است. بالا بردن سطح نگاه و بینش کسانی که پای منبر می نشینند و این مهم توسط سید محمد موسوی سجاسی در مراسم های مرثیه خوانی به درستی اجرا شده است.»
او ادامه می دهد:« هنوز هم بعد از 35 سال قصاید و لحن شیوای سید را به خوبی به یاد می آورم. بعد از یک دهه در منبرهای طولانی روضه خوانی و مرثیه خوانی به یاد ندارم قصیده ای تکراری از او شنیده باشم.»

با سی دی کسی مداح نمی شود
قاسم صرافان شاعر آیینی کشورمان وقتی برای شعر خوانی به روی سن می آید چند جمله ای هم درباره خصوصات استاد موسوی حرف می زند و می گوید:« ایشان از اساتید در مداحی و مرثیه خوانی هستند و ای کاش نسل جوان از اساتید الگو می گرفتند.»
او تاکید می کند:« با سی دی کسی مداح نمی شود و باید استاد افراد را تعلیم و آموزش دهد و این مسئله تنها محدود به مداحی نیست و همان طور که برای هر شغلی باید شاگرد نزد استاد برود در مداحی نیز همین طور خواهد بود و هیچ کس بدون استاد بار نخواهد آمد.»

ادب را در مرثیه خوانی رعایت می کند

حجت الاسلام محمدباقرعلوی تهرانی سخنران اصلی مراسم است و اینگونه شروع می کند:« حاج سید محمد موسوی را از دو جهت می توان شناخت اول منصب و دوم شخصیت. در رابطه با منصب او باید به جمله هل من ناصر ینصرنی در روز عاشورا اشاره کنم، «کسی هست مرا کمک کند؟» که از جان حسین(ع) برآمد و کمک خواست و آن یک نحو از یاری سیدالشهداء بود.عده ای ماندند و با او همراه شدند. با جانشان امام را یاری کردند که در عالی ترین مراتب بهشت خواهند بود، اما یاری امام حسین(ع) طرق دیگری هم دارد. یاری با زبان. یاری با زبان کار کیست؟»
او ادامه داد:« یاری سیدالشهداء با شمشیر نصیب آنهایی شد که در آن زمان بودند و ماندند. همان طور که از امام رضا (ع) نقل شده است:« مرثیه خوان های سیدالشهداء یاری کنندگان او هستند. آنها مقام و منصب یاری کننده اهل بیت را دارند. این منصب عادی نیست. به ضمیمه روایت امام رضا(ع) یاری با زبان کار مرثیه خوان های او است این کار یاوری سیدالشهداء است.»
وی تاکید می کند که مرثیه سرایی، یاوری حضرت سیدالشهداء و یاری فرزندش امام زمان(عج) خواهد بود.
حجت الاسلام علوی در رابطه با آشنای اش با استاد موسوی می گوید:« از زمان مرحوم پدرم با ایشان آشنا هستم و از سال 54  در مسجد از محضر ایشان فیض برده ام.»
او به بارزترین  ویژگی شخصیتی این پیرغلام اهل بیت اشاره می کند و می گوید:« در بین جامعه مبلغین کم هستند افرادی که خوش اعتقادند و به آنچه می خوانند معتقد باشند. گاهی تنها این کار یک پل برای گذران آنها است. اما حاج سید محمد موسوی بسیار خوش اعتقاد است.»
حجت الاسلام علوی تاکید کرد:« این گفته نفی باقی افراد نیست اما در خوش اعتقادی این سید بزرگوار شکی نیست و او خودش را نوکر سیدالشهداء می داند.»
وی در ادامه به سبک مرثیه و روضه خوانی موسوی اشاره کرد و گفت:« او در اجراهایش صاحب سبک است. تا آنجایی که می توان سبکی را به نام ایشان نوشت. از نظر اجرا منحصر به فرد است. کسی یاد ندارد ایشان در مجلسی کمتر از 20 خط شهر خواند باشند و مهم تر از همه آن شعر بی محتوا باشد. تمام اشعار را از حفظ می خواند. در مرثیه خوانی حضرت زهرا(س) نکته ادب را رعایت می کند و عرق چینش را از سر درمی آورد.»
حجت الاسلام علوی در پایان تاکید می کند که تجلیل از روضه خوانان و پیرغلامان اهل بیت تجلیل از سیدالشهداء است و ما افراد سعادت مندی هستیم که هنوز در عصری زندگی می کنیم که راه مداحی ادامه پیدا کرده است.

ایشان سمت استادی دارند

بعد از حجت الاسلام علوی تهرانی، حاج علی انسانی برای روضه خوانی به روی سن می رود و می گوید:« سید محمد موسوی سجاسی از مفاخر ما هستند و سمت استادی در زمینه مداحی و مرثیه خوانی دارند. نزدیک به 30 سال است در هئیت صنف لباس فروشها از وجود او مستفیض می شویم.»
انانی ادامه داد:« ایشان بدون زحمت و تلاش به این مرتبه نرسیده و از سنین نوجوانی در این راه قدم برداشته و تلاش کرده است. امیدواریم طیف جوان امانت دار خوبی باشند و حرمت این لباس و منبر را حفظ کنند و به خوبی این راه را ادامه دهند.»

حاج علی انسانی بعد از صحبت هایش شروع به شعر خوانی و روضه خوانی کرد و حال و هوای مجلس را کربلایی کرد.

 در پایان مراسم نیز به پاس یک عمر خدمات مخلصانه حاج سید محمد موسوی سجاسی در آستان سیدالشهدا(ع) از او تجلیل و نشان پرده عشاق به وی اهدا شد.

حاج سید محمد موسوی سجاسی متولد سال 1322است و از سن 8 سالگی نزد پدر خود آقا سید حسین سجاسی موسوی که روحانی به نامی در تهران بود روضه خوانی را شروع کرده است.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین