عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی مسجد جمکران، عبودیت و مهدویت را به عنوان دو کارکرد ویژه این مسجد مقدس ذکر کرد و افزود: بیانیه مأموریت مسجد بر اساس همین دو کارکرد نوشته شده است.
عقیق:نخستین جلسه شورای پژوهش و برنامه‌ریزی مسجد مقدس جمکران با حضور تولیت، معاون و مدیران پژوهش مسجد مقدس جمکران و جمعی از صاحب‌نظران و متفکرین عرصه برنامه‌ریزی و مهدویت در سالن جلسات برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام هاشمیان با اشاره به تغییرات ایجاد شده در دوران تولیت جدید مسجد مقدس جمکران گفت: در این دوره با ورود نیروی انسانی مجرب و متخصص تر فرآیندها و فعالیت ها نظام مندتر شده، و ایجاد معاونت پژوهش و برنامه ریزی نیز به جهت حاکمیت منطق و برنامه بر فعالیت ها و بودجه نویسی بوده است.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی مسجد جمکران در ادامه گفت: با هدف جمع آوری اطلاعات و داده های مناسب برای برنامه ریزی اصولی از سال گذشته تاکنون در مقاطع مختلف چندین سرشماری و نظرسنجی انجام و اطلاعات آنها نیز هم اکنون دسته بندی شده و قابل استفاده جهت برنامه ریزی است.

وی افزود: شورای پژوهش و برنامه ریزی نیز به جهت استفاده از ظرفیت نخبگان فکری و فرهنگی در تصمیم گیری ها و افزایش کیفیت فعالیت ها و در واقع به عنوان اتاق فکر مسجد مقدس جمکران شکل گرفته است.

هاشمیان، عبودیت و مهدویت را به عنوان دو کارکرد ویژه مسجد مقدس جمکران ذکر کرد و افزود: بیانیه مأموریت مسجد براساس همین دو کارکرد نوشته شده و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک این مکان مقدس میزبان بیش از 50 میلیون زائر در سال باشد که باید برای ارائه خدمات رفاهی و فرهنگی مناسب به این حجم زوار از هم اکنون برنامه‌ریزی شود.

وی در پایان سخنانش گفت: ما امیدواریم با استفاده از ظرفیت این شورا به زودی چشم انداز 10 ساله مسجد مقدس جمکران تدوین شود تا این چشم انداز  روح حاکم بر تمام تصمیم گیری ها و فعالیت ها باشد و بتوان براساس آن دو برنامه 5 ساله را تنظیم کرد.

* مردم باید اصلی ترین محور برنامه ها باشند

حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرلوحی مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این جلسه گفت: توفیق زیارت و عبادت این مسجد مقدس برای همه ما افتخار است و ما از بچگی به عشق مسجد جمکران بزرگ شدیم.

وی افزود: در ارتباط با تدوین سند چشم انداز مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: اصل چشم اندازنویسی و نظام مند کردن فعالیت ها بسیار کار مهم و خوبی است.

این کارشناس علوم دینی گفت: در ارتباط با مسجد مقدس جمکران باید یک نکته را مدنظر داشت و آن اینکه به نظر می رسد یکی از دلایلی که در روایات از قم به عنوان کوفه دوم و پایگاه مهم امام زمان(عج) و مأمن شیعیان یاد شده، وجود مسجد منتسب به امام زمان(ارواحنا فداه) در این شهر است، لذا کارکرد مهدوی این مکان مقدس برجسته تر از کارکرد عبادی آن است.

حجت‌الاسلام میرلوحی اظهار داشت: اقدامات و برنامه ریزی ها نباید به تنگ نظری و سلیقه محوری منتهی شود و نباید برای گزارش نویسی باشد بلکه باید عملیاتی، واقعی و مؤثر باشد.

عضو شورای پژوهش مسجد مقدس جمکران در پایان سخنانش گفت: باید مراقب بود سیاسی کاری ها بر اصل مأموریت این مکان مقدس حاکم نشود و در هر اقدامی رضایت و رفاه مردم به عنوان اصلی ترین هدف مدنظر قرار گیرد.

* فعالیت‌ها باید با پشتوانه کامل عقلی و دینی انجام شود

حجت‌الاسلام تقی قرائتی نیز گفت: پیشگیری از وقوع جرم مهمتر از مجازات مجرم است لذا ما باید بیش از آنچه برای مجازات مجرمین هزینه می کنیم برای هدایت مردم و جلوگیری از وقوع جرم هزینه و تلاش کنیم.

رییس مؤسسه مسجد افزود: حضرت امام(قدس سره) هر کاری را با پشتوانه کامل عقلی و دینی انجام می دادند لذا باید هدف از تشکیل اینگونه جلسات به خوبی تبیین شود.

قرائتی در ادامه سرشماری و نیازسنجی دقیق را لازمه تدوین اسناد بالادستی دانست و اظهار داشت: فعالیت های پژوهشی و تدوین اسناد بالادستی باید براساس واقعیت های امروز و نیازهای آینده تدوین شود.

وی در پایان با هشدار نسبت به بی توجهی به امور مساجد گفت: اگر هیئات مذهبی و مساجد سازماندهی و برنامه ریزی مناسب نشوند ممکن است مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرند لذا پیشنهاد می شود خدمات فرهنگی و معرفت افزایی به صورت گسترده و به رایگان در اختیار زائرین و نمازگزاران قرار گیرد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین