عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۲۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۸
کتاب «ادیان در آئینه آمار (بررسی تحولات پیروان ادیان از سال 1970 تا چشم انداز 2050) اثر جی گوردن ملتون و مارتین بائومن ترجمه محمد آقاخانی از سوی نشر ادیان منتشر شد. پ
عقیق: نوشتار حاضر مجموعه‌ای جامع در حوزه جمعیت‌شناسی ادیان جهان است. این اثر ضمن ارائه دگرگونی‌های جمعیتی پیروان ادیان جهان در سده‌های اخیر به برآورد آینده جمعیتی و تحولات پیروان ادیان در یکایک کشورها و مناطق جهان می‌پردازد.
به گفته مترجم این اثر خلاء جدی در حوزه آینده پژوهشی پیروان ادیان جهان و دگرگونی‌های پیش روی آن عامل ترجمه اثر شده است. بنابراین از سال 1970 تا 2010 مدل‌های آماری و آینده پژوهشی جمعیتی ادیان و فرق جهان به تفکیک کشورها تا سال 2050 صورت گرفته است.
براساس این گزارش، تحلیل‌های آماری کتاب، مبتنی بر برآوردهای آماری از جمعیت پیروان 19 دین، فرقه و جنبش مذهبی از بیش از 220 کشور جهان (20 ناحیه و 5 قاره) و به عبارتی در بردارنده آمار پیروان ادیان سراسر گیتی است.



براساس این یافته‌ها ادیان اسلام و مسیحیت  تا سال 2025 و چشم انداز 2050 بزرگ ترین ادیان جهان محسوب می‌شوند.
این کتاب دارای دو بخش اصلی «آمار پیروان ادیان در مقیاس جهانی و منطقه‌ای» که قاره‌های آفریقا، آفریقای شرقی، میانه، شمالی، جنوبی و غربی و آسیا، اروپا و آمریکا به همین منوال پرداخته است و بخش دوم «آمار پیروان ادیان کشورهای جهان از سال 1970 تا سال 2050» شامل همه کشورها است.
براساس آماری که در پیش‌گفتار کتاب ارائه شده با وجود همه نظریه‌ها و پیش‌بینی‌های عمدتا جامعه‌شناسانه مبنی بر آینده کمرنگ ادیان و پیروان آنها در جهان، تحلیل‌های تطبیقی از آمار پیروان ادیان و فرق بیش از 220 کشور، بیانگر این نکته است که غالب سکنه زمین به نوعی دین ورز بوده و با امور معنوی پیوند دارند و آینده پیش روی جهان نیز از آن پیروان ادیان است.
کتاب «ادیان در آئینه آمار» در 311 صفحه و شمارگان 1000 نسخه به همت نشر ادیان به (وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب قم) منتشر شده است.


منبع:فارس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین