عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۲۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
اگر می‌خواهیم بنده نفس باشیم می‌توانیم پای منبر بنشینیم ، سینه بزنیم روضه گوش بدهیم ولی برای نفسمان باشد آخرش ما همه بنده هستیم ولی بنده خدا شدیم یا بنده نفس؟

عقیق: مراسم دعای کمیل سحرهای جمعه در حرم حضرت عبدالظیم حسنی(ع) این هفته نیز با سخنرانی و مداحی حاج منصور ارضی برگزار شد.

نکاتی از سخنان حاج منصور ارضی را بخوانید؛

یکی از نکاتی که باید در بندگی دقت کنیم این است که خداوند متعال ما را در بندگی کمک می‌کند و در مقابل به طورقطع دشمن را نابود می‌کند یعنی ما فکر می‌کنیم که خدا فقط کار ما را راه می‌اندازد درصورتی که عالم امکان در ید قدرت اوست همانگونه که قدرتش در شب تجلی پیدا می‌کند یا روز به صورت نورانی قدرتش تجلی پیدا می‌کند  و همین کار در عوالمی دیگر همین تجلیات را بروز می‌دهد و حالا ما با علوم امروزی مختلف باید فضا و دیدی گسترده داشته باشیم که چقدر دیگر می‌تواند منظومه‌های دیگر وجود داشته باشد و البته خیلی چیزها را ندیدیم و نه علمی در مورد آنها داریم .

درادامه «دعای عرفه» می خوانیم:" أَنْتَ الَّذِی أَزَلْتَ الْأَغْیَارَ عَنْ قُلُوبِ أَحِبَّائِکَ حَتَّى لَمْ یُحِبُّوا سِوَاکَ وَ لَمْ یَلْجَئُوا إِلَى غَیْرِکَ " یعنی؛ « خداوندا!تو همانی که بیگانگان را از دل محبّینت بیرون راندی تا غیر از تو کسی را دوست نداشته باشند و جز به درگاهت به جایی پناه نبرند».

" أَنْتَ الْمُونِسُ لَهُمْ حَیْثُ أَوْحَشَتْهُمُ الْعَوَالِمُ، وَ أَنْتَ الَّذِی هَدَیْتَهُمْ حَیْثُ اسْتَبَانَتْ لَهُمُ الْمَعَالِمُ "

تو مونس آنها شدی به طوری که از غیر تو گریزانند. تویی که راهنمایی‌شان کردی تا آن‌جا که نشانه‌های تو بر آنان نمایان شد - و همه چیز را جلوات جمال تو دیدند و دیگر هیچ-

اگر هدایت را دقت کنیم می‌بینیم همین عوالم هم خودشان هدایت دارند یعنی می‌بینیم در همین گردش روز و شب و همین آسمان می‌گویند ستاره ای خاموش شد ستاره ای حرکت کرد و از گوشه ای به گوشه دیگر رفت و خود این حرکات منظم به ما نشانه هایی بوده و گواهی می‌دهد ابی عبدالله علیه السلام این دعا را اینگونه بیان می‌کنند که برسیم به اینجا که از خودمان سوال کنیم " مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَک " همه اینها را می‌گوید تا این نکته را بیان کند؛ راستی کسی که تو را ندارد چه دارد ؟ این تلنگر هایی که زده می‌شود یک وقت با نماز حواست جمع می‌شود یک وقت با روضه که می‌روی حواست جمع می‌شود یک وقت با اتفاقاتی که می‌افتد حواست جمع می‌شود! یک وقت با کم پولی و قرض و یا دزد می‌زند به مالت و یا اتفاقاتی دیگر که تو از خدا غافل نشوی!

 

آنچه که سدّ بندگی ماست غفلت از خدا و اهل بیت است

 یک نکاتی را امام حسین علیه السلام در این دعا به آن اشاره دارد که ما اصلاً نمی‌فهمیم، حضرت می‌فرماید آنکه تو را دارد چیزی نمی‌خواهد و آنکه تو را ندارد چه دارد ؟ ما باید این نکته را همیشه در قلب و زندگیمان داشته باشیم اگر این نکته را در قلب و ذهن و عمل نداشته باشیم هیچ وقت نگران نمی‌شویم و هیچ وقت دیگران را نگران نمی‌کنیم.

مثلاً الان مشکل اقتصادی گریبان گیر جامعه است ولی این ته کار نیست بلکه ته کار آنجاست که ما تقوا را از دست بدهیم ایمان را از دست بدهیم آنچه که سد بندگی ما است غفلت از خدا و اهل بیت(ع)است و باید خود را در آینه ای ببینیم که آیا همه چیزمان رنگ خدا دارد؟ رنگ اهل بیت(ع) را دارد؟ پیراهن سیاهی که می‌پوشیم برای ابی عبدالله(ع) است؟ ببینیم رنگ سیاه از کجاست از قلبمان است یا برای امام حسین علیه السلام است؟ ته کارومانع اصلی این است که روزی را از طرف خدا نبینیم و مانع روزی را هم از طرف خدا نبینیم!

 

 ماکه خداشناسیم چرا نباید به دنبال فضل خدا برویم؟

چرا می‌گویند در شب جمعه دعای" یا شاهد کل نجوا " را بخوان همچنین دعای " اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَتَهَیّأ "زیراروزی و مانع آن در اختیار خداست آن روزی که به تو می‌رسد یک قسمتش را خدا می‌گوید از خود توست و از اعمال توست وقتی هم روزی نمی‌رسد فیض هم نمی‌رسد باز هم یک قسمتش از خودت است این یعنی خدا شناسی و خدا پیدا کردن ، می‌گوید ما که با خداییم ! کجا با خدایی؟ ما که داریم کار خوب می‌کنیم ! پس چرا خوردی زمین؟ یک وقت پایمان به چیزی گیر کرد خوردیم زمین ، باید ببینیم چه می‌کنیم؟ چرا دعاهای ما در مورد باران مستجاب نمی‌شود ؟ باران که برای ماست خدا باران می‌خواهد چه کار؟ درست است که در مسیر توحیدهستیم «مُنَزّل الغَیث» کس دیگر است ولی آیا ما یک دفعه به این اسم خدا را صدا کردیم ؟

ما با کفار کاری نداریم این روزها هم داریم می‌بینیم بارش با آنها چه می‌کند داریم می‌بینیم که برف و بارش زیاد هم برای آنها یک دردسر بزرگ شده ولی ماکه خداشناسیم چرا نباید به دنبال فضل خدا برویم!

باید در طلب حاجت، چشمان باز داشته باشی!

ذکر را فقط نباید گفت بلکه باید عمل هم کرد یعنی یک وقت ذکر می‌گویی و یک وقت هم به ذکر عمل می‌کنی یک وقت ذکر می‌گویی یک هیئت سقوط می‌کند هیئت امام حسین ! داری چه کار می‌کنی ؟ توصیه می‌کنی اینجا برو اینجا نرو این کار را نکن آن کار را انجام بده می‌بینی هیئت ریزش دارد پس چه کار کردی ؟ یک وقت می‌بینی یک پدر فرزند خود را تنبیه می‌کند توبیخ می‌کند می‌گویی من نباید در این کار دخالت کنم روی تربیت فرزند اثر سو دارد این را قبول داری یک وقت متوجه نیستیم عبادت می‌کنیم با غرور یک وقت عبادت می‌کنیم می‌گوییم باید همین باشد من خودم را می‌گویم من یک چیزی را خواستم برای خودم و از روی ندانستن پافشاری کردم چون من خواستم ، همیشه در دعا و درخواست‌ها و نخواستن هایتان باید این را در نظر داشته باشید آنچه که خدا می‌خواهد بشود من از فیض دعا بهرمند شوم البته خیلی سخت است نشود دعا و التماس برای رسیدن به یک حاجت داشته باشی بعد بیایی به التماس برای دوری و رفع آن حاجت ! مثل اینکه دعا و نذر و نیاز برای  همسر انجام می‌دهی بعد چند سال می‌آیی برای جداشدن از همان همسر التماس دعا و نذرو حاجت داری! این که نشد حاجت خواستن! باید در طلب حاجت چشمان باز داشته باشی

 

  توحید این است که ما رسیدیم به مجلس امام حسین علیه السلام

یک نکته ای هم هست همیشه با بر آورده شدن حاجت مسئولیت ما هم بیشتر می‌شود. آیا حمد و شکر آن را هم به جا آوردی ؟ بعضی‌ها فکر می‌کنند به التماس دعا گفتن کارشان درست می‌شود ولی این طور نیست تا خودت درست نشوی کارت درست نمی‌شود !

این نصف شب همه را نگهداشتم این را بگویم توحید این است که ما رسیدیم به مجلس امام حسین علیه السلام و این رسیدن اگر متوجه باشیم یک موضوعی است و اگر بتوانیم از این مجلس فیض بیشتر ببریم یک موضوعی دیگر و الا این محرم سالهای قبل بود ه است و امسال هم شکر خدا بود و سال بعد هم هست ولی چه کسانی بودند که حالا نیستند !

 

اگر می‌خواهیم بنده خدا باشید ببینیم وظیفه ما چیست؟

سعی کنیم به دین خدا کمک بدهیم آن را به هم نزنیم اگر توانستید به همین مناجات کمک بدهید آن را به هم نزنید با این رفت وآمدها به هیئت‌ها کمک کنید اینها را به هم نزنیدیک مقدار هم به خودتان برسید کمی پرده داری کنید کمی حیا کنید اگر می‌خواهیم بنده خدا باشید ببینیم وظیفه ما چیست؟ ولی اگر می‌خواهیم بنده نفس باشیم می‌توانیم پای منبر بنشینیم ، سینه بزنیم روضه گوش بدهیم ولی برای نفسمان باشد آخرش ما همه بنده هستیم ولی بنده خدا شدیم یا بنده نفس؟ خوش به حال آنها که بنده خدا هستند .

 

به جای غُر زدن ازوضعیت اقتصادو...دعاکنیم!

اگر این جامعه اسلامی را دوست دارید دعا کنید ،اگر اقتصاد جامعه خراب است مثل بقیه فقط غُر نزنیم این امتحان ماست دعا کنیم و توکل داشته باشیم به دنبال حل آن برویم ، ما نسبت به شهدا و علما و فضلا چه کردیم؟ برای جوانانمان چه کردیم؟ برای سالخورده هایمان چه کردیم؟ برای زن و بچه و خانواده خودمان چه کردیم؟ .

پس می‌شود برای بی حجابی دعا کرد می‌شود به جای نفرین و کینه، دعا کرد می‌شود برای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها دعا کرد ، می‌شود برای اقتصاد جامعه دعا کرد و همه اینها را فرستاد در خانه امام حسین علیه السلام مگر وسط کمیل نمی‌گوییم همه بارمان را انداختیم در خانه ات می‌بینی این حاجات چقدر عظیم است " فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ لَقَدْ خابَ مَنْ رَضِىَ دُونَکَ بَدَلاً وَلَقَدْ خَسِرَ مَنْ بَغى "


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین