عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۱۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
آیت الله حسینی بوشهری:
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور منشاء تکفیر را جهل دانست و تاکید کرد: باید فتواهای صریحی مبنی بر نفی تکفیر از سوی مراجع مذهبی اهل سنت صادر شود.
عقیق: آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دومین روز کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام که در مجتمع فرهنگی و مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار شد با اشاره به جریان تکفیر اظهار کرد: تکفیر بزرگ‌ترین خطری است که امروزه مسلمانان با آن مواجه هستند.

وی افزود: تکفیری فتنه‌ای است که زندگی مسالمت آمیز میان مردم را هدف قرار داده است. مصیبتی بزرگ‌تر از تکفیر وجود ندارد که چهره اسلام را تخریب می‌کنند و علاقه مندان به اسلام را از این دین حنیف دور می‌کند.

حسینی بوشهری تصریح کرد: پیامبر (ص) ۲۳ سال فعالیت کند تا اسلام را به مردم ارائه دهد. قرآن اسلام را به عنوان یک دین مسالمت آمیز معرفی می‌کند. آن چیزی که ما از اسلام فهمیدیم، این است که اگر اسلام ما را به جهاد دعوت می‌کند، معیارهای جهاد را هم به ما ارائه می‌دهد. آن کسی که شهادتین را می‌گوید، به اجماع علمای اسلام، مسلمان است و فقط با همین جمله، جان و مال او در امان است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور منشاء تکفیر را جهل دانست و افزود: تعصب فکری، عدم توجه به قرآن، اعتماد به اطلاعات غلط درباره مذاهب مختلف از جمله دلایل جذب افراد به جریان تکفیری است. تکفیری‌ها دایره مسلمانان را روز به روز محدود‌تر می‌کند. تکفیری‌ها امروز در خدمت دشمنان اسلام هستند و با وجود حمله اسرائیل به فلسطین، اما تکفیری‌ها اسلام را می‌کشند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تاثیرات تکفیری‌ها بیان کرد: اسلام هراسی یکی از اثرات فعالیت‌های تکفیری است که باعث ایجاد محدودیت‌ها برای مسلمانان در کشورهای مختلف می‌شود. تکفیری‌ها باعث ایجاد تفرقه در میان کشورهای اسلامی می‌شود و سبب ایجاد فضا برای فعالیت غربی‌ها می‌شود. تکفیری‌ها باعث فراموش شدن قضایای اساسی در کشورهای اسلامی می‌شود و فراموش شدن بیداری اسلامی از جمله دیگر آثار فعالیت‌های تکفیری است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: علمای اسلامی اگر نسبت به فعالیت‌های فکری در خصوص تکفیری‌ها کوتاهی کنند، جریان تکفیری گسترش پیدا می‌کند. علمای باید دین صحیح را برای جوانان تبییین کنند و باید فتواهای صریحی مبنی بر نفی تکفیر از سوی مراجع مذهبی اهل سنت صادر شود. ما نیاز داریم که فرهنگ تسامح را در میان کشورهای اسلامی گسترش دهیم.


منبع:ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین