عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
در مراسم تجلیل از حجت الاسلام محمد مهدی تاج لنگرودی در ویژه برنامه پرده عشاق مطرح شد
وقتی عالم فرزانه ای که سال ها درس خارج را در محضر اساتید برجسته طی کرده و سپس در منبر وعظ و خطابه قرار می گیرد، علم و دانشش به منبر وزن می دهد.

گزارش تصویری


عقیق: دومین روز از مراسم پرده عشاق در روز دوم آذر ماه مصادف با 29 محرم الحرام به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالن اجتماعات فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

به گزارش عقیق در این مراسم که به تجلیل از محقق،‌ منبری و نویسنده حسینی، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی تاج لنگرودی، اختصاص داشت حجت الاسلام قائم مقامی ، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان و حاج مرتضی طاهری ، مداح اهل بیت علیهم السلام، هم حضور داشتند. در این مراسم همچنین خانواده و فرزندان ایشان، حجج الاسلام محسن و مسعود تاج لنگرودی هم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حاج محمد صمیمی، شاعر آئینی، ترکیب بندی را در رثای حضرت علی اکبر (ع) قرائت کرد و سپس مسعود اصلانی به شعرخوانی پرداخت.

در ادامه این مراسم ،‌ حجت السلام و المسلمین پناهیان به آشنایی با حجت الاسلام تاج لنگرودی در دوران نوجوانی خودش اشاره کرد و گفت: از آنجایی که پدرم روحانی و اهل وعظ و خطابه بودند،‌ کتابخانه ای در خانه داشتند و ما هم از این کتاب ها استفاده می کردیم. زمانی که پدرم کتاب های خود را به مسجد هدیه کردند،‌ چند جلد از آنها را برای خودم نگه داشتم. از جمله آن ها کتاب های این محقق بزرگ بود که باید این کتاب های متنوع و بسیار مفید را نگه می داشتیم و به آن مراجعه می کردیم.

حجت الاسلام پناهیان از آشنایی اش با قصه های انبیا،‌ اولیا و اصحاب از طریق کتاب های حجت الاسلام تاج لنگرودی یاد کرد و ادامه داد: کارهای تحقیقی اهل وعظ و خطابه برای پیدا کردن مطلب مناسب از طریق نوشته های ایشان آسان شد و از این طریق منبر رفتند. در عین حال از این کتاب ها در مسیر تبلیغ هم استفاده شده است.

این سخنران دینی یادآوری کرد: وقتی عالم فرزانه ای که سال ها درس خارج را در محضر اساتید برجسته طی کرده و سپس در منبر وعظ و خطابه قرار می گیرد، علم و دانشش به منبر وزن می دهد.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کردند: اساتید ما می فرمودند که پای منبر کمتر از مجتهد ننشینید و بعدها ما متوجه اسرار این کلام شدیم. علیرغم اینکه ممکن است برخی افراد منبری ها را خوش سخن تلقی کنند، خوش فهمی قبل از خوش سخنی که لازمه سخنرانی و بیان معارف دینی است به سادگی به دست نمی آید. حتی امکان دارد که شخصی فقیه هم شود و در ابواب رایج فقه به معنای خاص کلمه وارد شود ولی خوش فهمی برای تبلیغ دین در مقابل عموم مردم نداشته باشد.

این سخنران و پژوهشگر اظهار داشت : کار فقه و فقاهت در استنباط احکام شرعی به مراتب آسان تر است از فهم عمیق معارف عمومی دین و انتقال آن به مردم است. به عبارت دیگر تحقیق برای منبر به مراتب سخت تر از تحقیق برای فتواست. و وقتی این عقیده را در محضر آیت الله العظمی وحید عرض کردم، ایشان ضمن تایید مطلب،‌ چند بار بر این نکته تأکید فرمودند.

در این مراسم همچنین چند کلیپ تصویری از زندگی نامه و گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی تاج لنگرودی و فرزندان طلبه ایشان پخش شد تا شرکت کنندگان در مراسم تجلیل با این واعظ،‌ نویسنده، و پژو هشگر سیره اهل بیت علیهم السلام بهتر و بیشتر آشنا شوند.

در ادامه مراسم حاج مرتضی طاهری، مداح اهل بیت علیهم السلام، به مدیحه سرایی حضرت سیدالشهدا (ع) پرداخت و روضه ای در مصیبت حضرت رقیه (س)، دختر خردسال امام حسین (ع)، خواند.

در پایان برنامه،‌ از حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی تاج لنگرودی با اهدای لوح یادبودی تقدیر و تجلیل شد. در این بخش حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی تاج لنگرودی از دست اندرکاران و برگزار کنندگان مراسم تقدیر و تشکر کرد و خواستار تجلیل از خادمان حسینی از قشرهای گوناگون جامعه شد.


حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در گفت و گو با عقیق:

برنامه پرده عشاق فرصت مغتنمی برای آشنایی مردم با خادمان حسینی است

در حاشیه این مراسم حجت الاسلام پناهیان در گفت و گو با عقیق اظهار داشت: برنامه پرده عشاق که به تجلیل از مفاخر و خادمان حسینی می پردازد فرصت مغتنمی است تا مردم با این افراد که عمری در محضر اهل بیت علیهم السلام خدمت کرده اند، آشنا شوند.

این سخنران و مبلغ دینی ابراز امیدواری کرد: برنامه پرده عشاق آغازی باشد برای بزرگداشت عالمان دینی و مبلغان برجسته که مردم با شخصیت آنها و پشت پرده های بسیار نورانی و زیبایی که این افراد دارند و می تواند برای مردم درس آموز باشد، آشنا شوند.

او همچنین اظهار امیدواری کرده که این گونه تقدیرها راه را برای تبلیغ دین باز کند و ادامه داد: با این برنامه هاست که می توانیم انتظار داشته باشیم جوان های با استعداد هرچه بیشتر در این مسیر نورانی قرار گرفته و به تبلیغ دین بپردازند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به بزرگداشت حجت الاسلام و المسلیمن محمد مهدی تاج لنگرودی در دومین روز برگزاری برنامه پرده عشاق گفت: وقتی یک واعظ تحقیق کرده و مطلبی را در مقام برانگیختن اندیشه و احساس دینی مردم مؤثر دیده و آن را در کتابی قرار داده، خلوصی داشته که هر کسی از این مطلب بهره می برد ثواب آن را خالصانه ابتدا به نویسنده مطلب می دهند. به همین دلیل به نظرم می رسد که این گونه تجلیل ها باید حداقل در قالب کنگره ای چند روزه انجام شود تا حق مطلب درباره فعالیت های چندین و چند ساله این بزرگان ادا شود.

این سخنران دینی با اشاره به نقش حجت الاسلام والمسلمین تاج لنگرودی در دوران انقلاب اسلامی گفت: یکی از ویژگی های این عالم بزرگوار که مانند دیگر ابعاد شخصیتی ایشان ناشناخته است، بعد انقلابی است. چراکه از دوران قبل از انقلاب تا دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت وعظ اخلاقی مردم خداجو را بر عهده داشتند. به همین دلیل در تمام مدت عمر شریف شان مستقیم و محکم در خط انقلاب حرکت کرده اند و این ویژگی حقیقتاً جای تقدیر و تجلیل دارد.

یادآوری می شود ویژه برنامه پرده عشاق با هدف تجلیل از مفاخر و خادمان حسینی تا هجدهم آذرماه مصادف با شانزدهم ماه صفر در فرهنگسراهای تهران برگزار می شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین