عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۰۷۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
نتایج یک پژوهش تازه؛
پژوهشگران دانشگاه توبینگن آلمان به‌تازگی از در اختیار داشتن نسخه‌ای بسیار قدیمی از قرآن کریم به خط کوفی خبر داده‌اند که ممکن است قدیمی‌ترین نسخه قرآن جهان باشد.
عقیق:پژوهشگران دانشگاه توبینگن آلمان به‌تازگی از در اختیار داشتن نسخه‌ای بسیار قدیمی از قرآن کریم به خط کوفی خبر داده‌اند که ممکن است قدیمی‌ترین نسخه قرآن جهان باشد.
پایگاه خبری «Commdiginews» خبر داد: پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که این نسخه ۲۰ تا ۴۰ سال بعد از وفات حضرت محمد(ص) نگاشته شده است.
پژوهشگران آلمانی با توجه به اینکه این قرآن به «خط کوفی» منسوب به حضرت امام علی(ع) نوشته شده، حدس می‌زنند که این نسخه توسط ایشان نگاشته شده که در سال ۶۵۶ میلادی خلیفه مسلمانان شد و مرکز حکومت اسلامی را به شهر کوفه تغییر داد.


به نوشته نشریه تاریخ قرون وسطی، این نسخه خطی قرآن با احتمال آماری ۹۵.۴ درصد، متعلق به سال‌های ۶۴۹ تا ۶۷۵ میلادی است. با توجه به تاریخ نگارش این نسخه قدیمی قرآن کریم و این واقعیت که حضرت(ع) یکی از معدود مسلمانانی بود که در آن زمان سواد خواندن و نوشتن داشت، احتمال اینکه این نسخه قرآن توسط ایشان نگاشته شده باشد را بسیار بالا می‌برد.
این نظریه با این واقعیت تقویت می‌شود که از میان رهبران مسلمان صدر اسلام، حضرت علی(ع) تنها کسی بودند که قرآن را به صورت کامل حفظ کرده بودند و اولین «حافظ» قرآن شدند.
به گفته پژوهشگران آلمانی این نسخه قرآن که بر روی پوست مرغوبی نوشته شده، بعد از ۱۳۳۹ سال همچنان به خوبی حفظ شده که نشان می‌دهد این نسخه احتمالاً برای اهداف رسمی در ارتباط با حکومت اسلامی امام علی[ع] نگاشته شده باشد.
این نسخه که بخشی از قرآن را شامل می‌شود، از آیه ۳۷ سوره اسری تا آیه ۵۷ سوره یاسین را در بر می‌گیرد.
تا پیش از کشف این نسخه خطی، قرآنی که در صنعا، پایتخت یمن نگهداری می‌شود، قدیمی‌ترین نسخه قرآن کریم تلقی می‌شد که تاریخ آن به طور دقیق به سال ۶۷۱ میلادی بازمی‌گردد.
اما از آنجاییکه تاریخ این نسخه قرآن کریم در بازه زمانی ۶۴۹ تا ۶۷۵ میلادی عنوان شده و امکان دقیق‌تر اعلام تاریخ آن وجود ندارد، این دو در حال حاضر هر دو عنوان قدیمی‌ترین نسخه قرآن کریم را دارند.
این نسخه قرآن به‌زودی در نمایشگاهی با عنوان «کتاب‌های مقدس – اماکن مقدس» در کتابخانه میراث هندریک در شهر «آنتورپ» بلژیک به نمایش گذاشته خواهد شد.
 

منبع:جهان نیوز
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین