عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۷۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۳
محسن فاطمی:
استاد دانشگاه هاروارد در نشست "بررسی روانشناختی فرهنگ عاشورا" گفت: فرھنگ عاشورا می تواند از انسان خاکی یک جوهر و گوھر ناب بسازد. عاشورا عرصه نبردخیر مطلق و شرمطلق بود که روزانه این خیر و شر در زندگی انسان ها بسیار اتفاق می افتد.
عقیق: سخنرانی دکتر سید محسن فاطمی فوق‌دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد آمریکا با موضوع "بررسی روانشناختی فرهنگ عاشورا" دیروز بعدازظهر 26 آبان در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

دکتر فاطمی طی سخنرانی خود تحت عنوان، «طلوع در غروب، بررسی روانشناختی فرهنگ عاشورا» به تحلیل مولفه های روانشناختی عاشورا پرداخت.

وی به مولفه های روان شناختی انگیزش اشاره کرد و با تمرکز بر روی معنا و نقش آفرینندگی آن به آثار عملی آن در زندگی فردی و اجتماعی پرداخت.

دکتر فاطمی با تحلیل روانشناختی فرهنگ عاشورا امام حسین (ع) را به عنوان طلوع در ظلمت زندگی انسان مطلع بیداری، آگاهی و خلاقیت در عرصه های مختلف زندگی تفسیر کرد.

وی ضمن اشاره به مولفه های توانمندی خود، شور و شعور، آگاهی و خلاقیت، به ایمان و توکل به عنوان پایه های اساسی حرکت عاشورا پرداخت و نقش ارزشها را در هدایت انسان امروزی مورد بحث قرار داد.

این استاد دانشگاه هاروارد تصریح کرد: به ھر میزان که با عاشورا آشنا شویم معنای زندگی را بهتر می توان فهمید. عاشورا به زندگی انسانها عمق و جهت می دهد. واقعه عاشورا از بعد روانشناختی بسیار مهم و تأثیرگذار است. فرهنگ عاشورا  پیامهای بسیار مهمی برای انسانھا دارد و این فرهنگ بسیار گسترده و فراگیر است،

فاطمی بیان کرد: عاشورا دانشگاه و مدرسه ای است که لایه ھای بسیار زیاد و ابعاد مختلف و وجوه فراوانی را در طول تاریخ، برای زندگی انسان در بر داشته است. یکی از زمینه های علمی و تحقیقی عاشورا، انگیزشی است که در وجود انسانها به وجود می آورد و انسان را به حرکت وا می دارد.

وی افزود: یکی از زیباترین مفاهیم عاشورا فهماندن معانی انگیزشی است. اینکه انسانها بدانند به دنبال چه هستند و در زندگی چه چیزی می‌خواهند. یکی از پرمفهوم‌ترین فصلهای عاشورا فهماندن معنای زندگی به انسانهاست. اینکه انسانها در قلمرو زندگی تنها نخواهند بود و ما بخشی از یک پروژه بزرگتر هستیم. غیر از معنای ظاهری و صوری که به آن مرتبط هستیم معنای باطنی ای وجود دارد که می تواند در نهایت ما را به سمت سعادت سوق دهد.

فاطمی بیان داشت: برای امام حسین (ع) فضیلت مهم بود و فضیلت معنای زندگی ایشان بود. همین فضیلت در زندگی امام حسین (ع) ایجاد انگیزش می کند. امام حسین (ع) بدون درخواست هیچ پاداشی و چشم‌داشتی از همه چیز زندگی خود گذشت. این نحوه زندگی امام به ما درس می دهد که همه چیز به این دنیا ختم نمی شود. امام حسین(ع) و یارانش و آگاهانه از تمام تعلقات و مالکیتها زندگی شان گذشتند و حرکت آنها اختیاری و نه از روی اجبار بود.

این استاد روانشناسی ادامه داد: امام حسین(ع) زندگی را به درستی برای انسانها معنا کرد. در حرکت امام حسین (ع) حرکت زمینی و گرایش خاکی و فرشی وجود ندارد. تمام انگیزه های امام عرشی بود. حرکت امام نشان می دهد که مرگ آغاز ابدیت و یک زندگی دیگر است. یعنی زندگی این جهان محدود است.

 وی افزود: امام همه موهبت های زندگی خود را در عاشورا از دست داد ولی با تمام مشکلات هرگز از خدا ناامید نشد. وقتی انسانها احساس تکلیف می کنند و احساس مسئولیت در آنها معنی پیدا می کند منتظر این نخواهند بود که در نگاه دیگران جستجوی محبوبیت و شهرت داشته باشند. امام حسین(ع) نمی دانست بعد از شهادتش برای او مجالس و مراسم عزاداری به این وسعت برگزار می شود.

این استاد دانشگاه هاروارد یادآورشد: انسانها با هر میزانی که با معنای زندگی امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا آشنا شوند زندگی آنها بهتر معنا پیدا می کند. فرهنگ عاشورا فرهنگ معناشناختی است  و انسانها قبل از تمام شدن هر کاری از خود می پرسند برای چه اینجا هستم، فرهنگ عاشورا، فرهنگ بیداری است و اینکه ما بدانیم از جهان چه چیزی می خواهیم.

فاطمی ادامه داد: یکی از مشکلات جهان امروز جستجوی سرمایه های در برون انسان است در حالی که سرمایه های واقعی و اصلی زندگی در وجود خود انسانها قرار دارد. داستانی است که دزد جواهر فراری به دست پلیس کشته شد در حالی که قبل از مردنش جواهر را در جیب یک گدا پنهان کرد ؛ اما آن گدا برای همیشه گدا ماند زیرا هرگز جیب خود را جستجو نکرد. یعنی هرگز نفهمید که چه سرمایه درونی ای دارد. عاشورا آشنا کردن انسانها با سرمایه های درونی آنهاست. انسانهایی که غرق در زندگی، روزمرگی و عادتها و رفتارهای کلیشه ای هستند. این انسانها نمی توانند اوج نگاه عرشیان را درک کنند و بینند.

فاطمی تصریح کرد: فرھنگ عاشورا می تواند از انسان خاکی یک جوهر و گوهر ناب بسازد. عاشورا عرصه نبرد خیر مطلق و شرمطلق بود که روزانه این درگیری خیر و شر در زندگی انسانها بسیار اتفاق می افتد. عاشورا به زندگی انسانها عمق و جهت می دهد.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین