عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۳
فهم زبان قرآن - ۴
«ام جمیل» زنی بود که با زحمت فراوان از بیابان خار جمع می‌کرد تا با قرار دادن آنها بر سر راه پیامبر اکرم، ایشان را آزار دهد. او همسر ابولهب از عنودترین دشمنان اسلام است که قرآن به او وعده هیزم‌کشی جهنم را داده است.
عقیق:در ادامه انتشار مهم‌ترین مطالب برنامه رادیویی فهم زبان قرآن که توسط حجت‌الاسلام «حمید محمدی» بیان می‌شود مفاهیم سوره مبارکه «مسد» تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد.

در گزارش‌های قبل مفاهیم سوره‌های مبارکه «ناس»، «فلق» و «توحید» بیان شد و در این گزارش مفاهیم سوره «مسد» تقدیم می‌شود.

سوره «مسد» سوره‌ای است مکی که در مصحف شریف به عنوان سوره صدویازدهم جای گرفته و ششمین سوره‌ای است که بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است.

ترجمه

به نام خدای بخشایند مهربان

نابود باد دو دست ابولهب و خودش نیز، نابود باد (1) در راه رسیدن به هدفش، رفع نیاز نکرد از او، مال او و آنچه بدست آورد (2) به زودى داخل می‌شود به آتشى دارای شعله خالص آتش (3) و همچنین زن او، در حالیکه بسیار حمل‌کننده هیزم (هیزم کش) است (4) و در گردن او طنابى است از جنسِ پوسته درخت (5)

شرح واژگان کلیدی

 

در این سوره برنابودی کامل ابولهب در دنیا و آخرت تأکید شده است؛ زیرا او بر ضدّ اسلام فعالیت می‌کرد.

سوره مبارکه «مسد» در مکه نازل شده و به معنای طنابی است که از برگ خرما بافته شده باشد. در فضیلت تلاوت این سوره در حدیثى از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «کسى که آن را تلاوت کند، خداوند او و ابولهب را در آخرت در یک جا قرار نمی‌دهد.» (مجمع‌البیان، ج 10 ، ص 558)

ابولهب از سخت‌ترین و بد‌زبان‌ترین دشمنان پیامبر اکرم(ص) بود و نه تنها خود ایمان نمی‌آورد، بلکه با گفتار زشت و رفتارهای غیر انسانی‌اش مانع از ایمان آوردن دیگران می‌شد.

خدا در سوره «مسد» به دلیل رفتارهای عنادآمیز و حق‌ستیزانه ابولهب او را نفرین کرده و می‌فرماید: «دو دست ابولهب بریده باد! بر خود او نیز هلاکت و عذاب باد!»

همسر ابولهب، «ام جمیل» نام داشت. وی زنی اشرافی، بسیار بدزبان و متکبر بود و همچون همسرش سخت با پیامبر اکرم(ص) دشمنى داشت. گفته‌اند که این زن برای آزردن پیامبر(ص) و دیگر مسلمانان، با زحمت فراوان از بیابان خار جمع می‌کرد و برای انتقال هیزم‌ها به شهر، آنها را با لیف خرما می‌بست و به گردن خود می‌انداخت و آنها را در مسیر پیامبر(ص) می‌ریخت تا پاهاى مبارک ایشان آزرده شود. او آنقدر به این کار خود ادامه داد که به زن هیزم‌کش شهرت یافت.

در این سوره عاقبتِ این زن کینه‌توز بیان شده که می‌فرماید: او با همان وضع حقارت‌باری که در دنیا علیه پیامبر(ص) توطئه می‌کرد، در روز رستاخیز محشور خواهد شد و در حالى که هیزم به دوش می‌کشد، وارد آتش سوزان جهنم می‌شود و بر گردنش طنابی از الیاف خرما آویزان است.

نموداری از سوره «مسد»

 
یکى از یاران امام‌صادق(ع) نقل کرده که آن حضرت(ع) می‌فرمود: «هرگاه سورۀ مسد را خواندید، بر ابولهب نفرین کنید؛ زیرا او از سرسخت‌ترین کسانى بود که پیامبر(ص) را تکذیب می‌کرد و آنچه را پیامبر(ص) از جانب خدا آورده بود، دروغ می‌شمرد.» (ثواب‌الأعمال و عقاب‌الأعمال، ص 127)


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین