عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی؛
استاد حوزه گفت: نباید بیش از خدا برای کسی دلسوزی کرد و وقتی که حکم خدا از سوی بزرگان اجرا می شود، ما نباید با برخی سخنان، آنها را زیر سوال ببریم.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، در مراسم هیئت محبین اهل بیت(ع) در مدرسه فیضیه با اشاره به آثار و منزلت ربیون نزد خداوند گفت: خداوند در قرآن بیان کرده است که هر پیامبر، ربیونی با خود داشتند که این ربیون نزد مفسران به دو شکل بیان شده است.

وی افزود: در نظر اول بیان کرده اند که این ربیون به معنای افراد کثیر است، ولی در معنی درست تر ربیون کسانی هستند که به پیامبران وفادارند و راه آنها را در هر شرایطی ادامه می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: این آیه وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَكَانُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ  که آیه 146سوره آل عمران است در خلال جنگ احد نازل شده است.

رییس  فرهنگستان  علوم اسلامی اظهارکرد: این آیات در خلال جنگ احد نازل شده است و به همین دلیل است که در این جنگ فشار بسیاری بر مسلمانان وارد شد و حتی شایعه هم شد که پیامبر(ص) شهید شدند که در این راستا تنها کسی که در کنار پیامبر ماند، امام علی(ع) بود.
وی گفت: حقیقت آن بود که پیامبر(ص)، یکی از پیامبران الهی بود و وقتی که ایشان شهید نیز می شوند راه ایشان که باقی بوده است، ولی پس از ایشان همه متفرق شدند و در آن جنگ نیز نظیر چنین رویدادی اتفاق افتاد، چنانکه پس از رحلت پیامبر (ص)نیز چنین شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری یادآورشد: امام صادق(ع) بیان کردند پس از رحلت پیامبر(ص) تنها سه نفر درکنار امام که امتداد راه پیامبر بودند، ماندند که آن سه نفر مقدار و ابوذر و سلمان هستند و عده قلیلی نیز پس از ایشان به آنها پیوستند وسنگ آسیاب دین بر روی این چند نفر استوار بود.

وی گفت: ربی شدن، مقام بسیار بزرگی است، زیرا این افراد، افرادی بودند که پیامبر(ص)را تنها نگذاشتند و حتی وقتی که خبر شهادت ایشان را هم شنیدند راه خود را عوض نکردند و با همه سختی ها در کنار ایشان ماند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: اصحاب و یاران امام حسین(ع) تجلی کامل ربیون هستند که تمام سختی ها را به جان خریدند و تنها در زمانی در کنار امام نبودند که از پیروزی مطمئن بودند؛ آنها در سخت ترین شرایط در کنار امام ماندند که در این امتحان تنها این عده قلیل پیروز شدند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری یادآورشد: همراهی با پیامبر و راه خدا بسیار سخت است و هر کسی نمی تواند در این مسیر دوام بیاورد.

وی گفت: خطبه حضرت زهرا(ع) نیز گواه همین قضیه است زیرا ایشان فرموند که پس از پیامبر (ص)، شیطان که تا زمان پیامبر به بند کشیده شده بود از کناری بیرون آمد و چهره خود را نشان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: عده بسیاری بودند که به پیامبر و ائمه(ع) تردید داشتند که این تردید در موقع پیروزی ها و شکست ها یکسان بود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از نکات بسیار جالب همراهی با پیامبر و اولیا این است که نباید بیش از خدا برای کسی دلسوزی کرد و وقتی که حکم خدا از سوی این بزرگان اجرا می شود ما نباید با برخی سخنان، آنها را زیر سوال ببریم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین