عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۸
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی؛
این گونه نیست که اگر کسی اهل بیت(ع) را دوست داشت دیگر مکلف به اعمال نیستمحب اهل‌بیت(ع) باید تمام اعمال خود را انجام دهد، زیرا عده ای در زمان اهل بیت(ع) چنین بحثی مطرح کردند که اهل بیت(ع) به آنها هشدار دادند.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین میرباقری شب گذشته در مراسم عزاداری در مدرسه مبارکه فیضیه گفت: اصحاب امام حسین(ع) جزو انصارالله بودند که دین خدا را یاری کردند.

وی افزود: یکی از صفات یاران امام حسین(ع) آن است که توان خود را صرف نصرت دین خدا کردند؛ البته خداوند محتاج یاری کسی نیست؛ امام علی(ع) درباره یاری خداوند می گویند که جسم تان را خرج جان هایتان کنید؛ از این که جسم خودتان را خرج جانتان کنید بخل نورزید و هر چه کردید برای خود کردید و کاری برای خداوند نکردید؛ اگر خداوند را یاری کنید خدا شما را یاری کرده و ثبات قدم می دهد؛ یاری ما برای خدا سودی ندارد هرچه هست برای ماست.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: در باره انفاق نیز چنین تعبیری آمده است که انفاق مومنین باعث ثبات قدم آنها می شود؛ یعنی ثبات قدم باعث ماندن آنها در راه حق است.

وی گفت: ائمه(ع) می خواهند که ما را از دارالفنا به دارالبقا ببرند، زیرا با بردن ما به محیط ولایت اهل بیت(ع) باقی می شویم و شهدا نیز چنین مقامی دارند؛ در واقع جهاد جود و بخشش به خود است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: خداوند در خصوص جنگ احد بیان می دارد که این سختی ها خروج ابتلائات از قلب ماست که باعث پاک شدن ما می شود؛ در این بین بهترین پاداش از آن کسی است که بهترین نیات را داشته باشد.

وی گفت: خداوند برای این که ما را به سوی بهشت تشویق کند خود را در مقام ما قرارداده و از ما یاری می خواهد و انسان در این مقام به سوی خدا می رسد و اوج می گیرد؛ به عنوان مثال خداوند اگر به ما می گوید که به من قرض دهید به این معنی نیست که خداوند نیازی به قرض ما دارد؛ زیرا آنچه از آن ماست نیز از آن خداست، بلکه خدا می خواهد با این کار ما را به سوی خود ببرد.

این استاد حوزه، خاطرنشان کرد: از شاخصه های توحید اهل بیتی(ع) بحث تنزل است؛ یعنی این که تمام خصوصیات مادی که در مخلوق وجود دارد در خداوند وجود ندارد، یعنی خداوند هیچ وقت در قالب این محدودیت ها جای نمی گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری یادآورشد: این گونه نیست که اگر کسی اهل بیت(ع) را دوست داشت دیگر مکلف به اعمال نیست بلکه باید تمام اعمال خود را انجام دهد زیرا عده ای بودند که در زمان اهل بیت(ع) چنین بحثی مطرح کردند که اهل بیت(ع) به آنها هشدار دادند.

وی گفت: از طریق ولایت و معرفت اهل بیت(ع) به ولایت و معرفت خدا باید رسید زیرا اهل بیت(ع) باب و وجه و صراط مستقیم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری یادآورشد: امام صادق(ع) بیان کردند که خداوند مقدر کردند که از طریق شناخت رجالش شناخته شود و به همین دلیل آنها را سبیل و وجه قرارداد؛ کسی که در وادی ولایت «رجل الهی» حرکت کند در مسیر «ولایت الهی» حرکت کرده است.

وی گفت: وقتی خداوند اهل بیت(ع) را صراط قرارداد این صراط طریق بندگی و معرفت است و سلوک در صراط مستقیم سلوک درصراط خداوند است؛ این محیط، محیط غضب و رحمت الهی است؛ پس این مساله یک مساله قراردادی نیست زیرا اهل بیت(ع) داعی الی الله و صراط الی الله هستند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، بیان کرد: ولیّ، مقامی است که درگیری با آن، درگیری با خداست؛ بیان لطیف تر این مساله در روایت ما این است که خداوند می فرمایند که آنها به ما ظلم نکردند، بلکه به خود ظلم کردند.

وی گفت: هر کسی که به سوی خدا می رود بازهم این خداست که اولین گام را برداشته است و این ما نیستیم که به سوی خدا رفته ایم در آن شرایط نیز خداست که به ما لطف کرده است و ما را به سوی خود دعوت کرده است.

میرباقری یادآورشد: دعوت خدا از طریق امام به ما می رسد و او «داعی الی الله» و «دلیل علی الله» است و این مساله به هیچ عنوان قراردادی نیست؛ خداوند متعال عباد و بندگانی دارد که مخلوق هستند ولی رضا و غضب آنها را رضا و غضب خود قرارداده است.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین