عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
نذر آن است كه انسان ملتزم شود كه كار خیری را برای خدا به جا آورد، یا كاری را كه نكردن آن بهتر است برای خدا ترك نماید.
 

عقیق:یکی از احکام مورد توجه در فقه شیعه مربوط است به احکام نذر که به چند پرسش در این مسئله پاسخ می دهیم:

سوال : نذر چیست لطفاً توضیح دهید؟

جواب: نذر آن است كه انسان ملتزم شود كه كار خیری را برای خدا به جا آورد، یا كاری را كه نكردن آن بهتر است برای خدا ترك نماید. (ر.ک: توضیح المسائل امام (ره)، م 2640)

 
سوال : آیا انسان می‌تواند كار حرام و مكروه یا مباحی را نذر كند؟

جواب: اگر انسان نذر كند كه كار حرام یا مكروهی را انجام دهد، یا كار واجب یا مستحبی را ترك كند، نذر او صحیح نیست و همچنین اگر نذر كند كه كار مباحی را انجام دهد یا ترك نماید چنانچه به جا آوردن آن و تركش از هر جهت مساوی باشد، نذر او صحیح نیست. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، م 2648 ـ 2649)

 
سو ال : اگر پدر یا مادری نذر كند كه دختر خود را به سیدی شوهر دهد آیا بعد از آنكه دختر به سن تكلیف رسید لازم است كه پدر و مادر به نذر خود عمل كنند؟

جواب: احتیاط آن است كه اگر بتوانند او را راضی نمایند كه به سید شوهر كند، لازم است به نذر خود عمل كنند. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، 2666)

 
سوال : اینجانب عهد و نذری كرده‌ام كه روزهای دوشنبه و پنج شنبه را روزه بگیریم حال والدینم اجازه نمی‌دهند كه روزه نذریم را ادا كنم تكلیف من در این ارتباط چیست؟

جواب: اگر صیغه عهد و نذر را به عربی و یا فارسی نخوانده باشید روزه گرفتن برشما واجب نیست و هر وقت كه بتوانید روزه بگیرید مانعی ندارد و اگر با خواندن صیغه نذر، نذر محقق شده باشد هرگاه پدرش را از انجام مورد نظر نهی كند، انجام دادن آن لازم نیست و گناهی ندارد. احسان و كار خیر موكول به اجازه از والدین نیست امّا در مواردی كه نهی می‌كنند و یا با انجام آن كار والدین اذیت می‌شوند آن عمل را ترك نمایید. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 2646)
 
سوال : اگر كسی چند روزی روزه نذری داشته باشد بعد از برآورده شدن حاجت روزه گرفتن او به تأخیر بیفتند می‌تواند هر وقت خواست آن روزه‌ها را ادا كند؟

جواب: اگر صیغه شرعی نذر را خوانده باشد و در نذر گرفتن روزه را مقید کرده که بلافاصله بعد از رسیدن به حاجت و یا زمان مشخص انجام دهد باید در همان زمانی كه قرار گذاشته است روزه‌ها را بگیرد والا كفاره نیز بر عهده او می‌آید ولی اگر صیغه شرعی نذر (لله علیّ.... برای خدا به عهده من باشد كه...) را نخوانده باشد و یا اگر صیغه خواندن گرفتن روزه را مقید به زمان خاص نکرده روزه‌ها را با تأخیر هم بگیرد اشكال ندارد. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 3-2652)
 
سوال :: اگر كسی چیزی نذر كند ولی آن را ادا نكند چه حكمی پیش رو دارد؟

جواب: اگر نذر شرعی كرده باشد و به آن عمل نكند گناه كرده و كفاره بر او واجب می‌شود و كفاره نذر 60 روز روزه گرفتن یا اطعام 60 فقیر می‌باشد.

(
ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 2669) و (ر.ک: تحریر الوسیله امام (ره)، ج 2، ص 124، م 28)

 

 منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین