عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
در همین روزهایی که تمام دلخوشی‌های دنیا به‌سویت سرازیر می‌شود، یک عده ذره‌بین‌هایشان را به‌دست می‌گیرند که این کار غلط است و ‌آن کار بدعت!

عقیق/ رضا صیادی، مدیر مسئول: دلت لک زده برای آنکه پیراهن سیاه را از کمد بیرون بیاوری و مثل یک دوست قدیمی به آغوشش بکشی. دلت لک زده در طول روز کارهایت را با عجله انجام دهی و مدام چشمت به ساعت باشد تا اذان را بگویند و بروی هیات.

دلت لک زده شب‌ها دیرتر از همیشه به خانه برگردی و به‌جای شام خانگی، قیمه امام حسین(ع) بخوری. دلت لک زده هر‌چه به عاشورا نزدیک‌تر می‌شوی، بیشتر روز و شب‌هایت در خیمه عزای امام حسین بگذرد. دلت لک زده اصلا حاجت‌هایت را فراموش کنی و در مجلس روضه بنشینی و اشک بریزی و قطره‌های اشکت را روی دست بگیری و دلت قرص شود که خدا تو را می‌بخشد. حالا درست در همین روزهای عاشقی، در همین روزهایی که تمام دلخوشی‌های دنیا به‌سویت سرازیر می‌شود، یک عده ذره‌بین‌هایشان را به‌دست می‌گیرند که این کار غلط است و ‌آن کار بدعت! ‌دوباره همان بحث قدیمی و البته دیگر خسته‌کننده «آسیب‌شناسی» را چون تیغ در چشم عزاداران حضرت ارباب فرو می‌کنند.

امسال هم داستان تغییری نکرده و اتفاقا موتورخانه آسیب‌شناسان زودتر از همیشه فعال شده و شاهد مثالش همان جناب استادی است که در رسانه ملی گفت: «هر سال این همه برای مراسم‌های محرم خرج می‌شود، چه فایده‌ای دارد؟» و ثابت کرد در تمام این سال‌هایی که در دانشگاه‌ها پرسه زده، فقط کتاب حمل کرده و ذره‌ای معرفت نصیبش نشده، که اگر نصیبی برده بود دست کم جامعه‌اش را درست می‌شناخت و می‌دانست که همین اشک محور وحدت ملی ماست و اوج سلوک تمام مردمی است که بودند و هستند و خواهند آمد. ‌کمی قبل‌ترش هم ویدئویی از یک استاد دانشگاه منتشر شد که در آن سینه‌زنان سیدالشهدا را با لحنی گستاخانه مورد خطاب قرار می‌داد و‌ حدود 10 ‌سال پیش که نسل جدید مداحان وارد گود شدند و با خودشان رسوم تازه‌ای را وارد فرهنگ عزاداری مردم کردند، بسیاری از دلسوزان هشدار دادند و گفتند باید وضع موجود را آسیب‌شناسی کرد تا خدای نکرده فرهنگ غنی عزاداری سیدالشهدا(ع) دچار انحراف نشود.

بسیاری از نکته‌ها در همان روزگار گفته شدند و اتفاقا شواهد نشان می‌دهند که بسیار تاثیرگذار بودند. مثلا موج نصب تمثال‌های ائمه(عليهم‌السلام) در مجالس کاهش یافت. بسیاری از مداحان جدید سراغ آئین‌های قدیمی عزاداری رفتند و در اشعار، سبک‌ها و روضه‌هایشان تغییراتی دادند. اما از همان سال‌ها یک فرهنگ غلط دیگر وارد آئین عزاداری مردم شد؛ فرهنگ آسیب‌شناسی! عده‌ای که در طول سال اصولا کاری به امام حسین(ع) و مجالس او ندارند، در آستانه محرم رگ آسیب‌شناسانه‌شان باد می‌کند و هر‌جا تریبونی پیدا می‌کنند، فرصت را غنیمت می‌شمارند برای آنکه شدیدترین و گاهی غیرمنصفانه‌ترین هجمه‌ها را متوجه مجلس عزای سیدالشهدا(ع) کنند و در نهایت به اسم آسیب‌شناسی همه را توجیه کنند. البته نگارنده معتقد نیست که مجالس عزا نیاز به آسیب‌شناسی ندارند. قطعا اگر این انتقادات خردورزانه نبودند، در همین چند سال اخیر شاهد انحرافات بسیاری بودیم.

کما اینکه شاهدیم در برخی از همین مجالس چه اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد که تا مدت‌ها سوژه بلوتوث‌بازی مردم می‌شود؛ از پخش موسیقی گرفته تا سینه‌زنی‌های عجیب و مداحی‌ها و روضه‌های بی‌پایه و اساس. اما سوال اینجاست: آیا نباید برای آسیب‌‌شناسی زمان‌سنجی کرد؟ چرا این دوستان آسیب‌شناس دست روی دست می‌گذارند تا روز اول محرم برسد و انتقاد را آغاز کنند؟ چرا در روزهای دیگر سال حرفی گفته نمی‌شود؟ چرا تازه شب اول محرم یادمان می‌افتد بگوییم فلان روضه کلا دروغ است و فلان شخص اصلا در کربلا حضور نداشته و از این دست مسائل. ‌همین فرهنگ غلط باعث شده عده‌ای دایره آسیب‌شناسی را به ساحت مرجعیت نیز برسانند و به فلان مرجع تقلید که روز عاشورا با پای برهنه در شهر راه می‌رود، عمامه از سر بر‌می‌دارد و بر سر و صورت می‌زند نیز انتقاد کنند.‌ یکی از مداحان سرشناس در جمعی خودمانی می‌گفت جدیدا احساس می‌کنم همه مستمعینی كه در مجلس مي‌نشینند آمده‌اند با نگاه‌های تیزبین غلط‌های من را بگیرند، نه اینکه توشه‌ای جمع کنند و توسلی داشته باشند! به همین خاطر «استرس» جای «حال خوش» را می‌گیرد.

آنهایی که با نیت خیرخواهانه برخی سنت‌ها را نقد می‌کنند، قطعا زمان‌شناسی نیز خواهند کرد و به همین دلیل باید مورد تکریم هیاتی‌ها نیز باشند اما دیگرانی که با خودکار قرمز به جان سنت‌های عزاداری می‌افتند خوب است در همین شب‌های محرم سری به یکی از همین هیات‌ها بزنند تا ببینند فایده این اشک‌ها چیست؟ ببینند تنها نقطه اشتراک تمام این مردم- با هر سلیقه و اعتقاد و ظاهر- همین اشک‌های طاهر است که بزرگ‌ترین سرمایه زندگی‌شان شده. آنها را نمی‌دانیم ولی مادران ما با همین اشک‌ها به ما شیر داده‌اند و «حب الحسین وسیله السعدا» را در گوشمان نجوا کرده‌اند که گفت: «مادر به اشک روضه مرا شیر داده است/ در شیرم آب کرده ولی سود با من است«.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
3
12
جانا سخن از دل ما میگویی....
نمونه جالبش چند روز پیش در یک مغازه بودم که یه نفر یه برگه تبلیغاتی از یه چاپخونه بنر آورده بود توی برگه نمونه ای از بهترین طرح های محرمش بود. صاحب مغازه تا برگه بدستش رسید رو کرد به من گفت این چقدر هزینه اش میشه؟ گفتم: حدود سیصد هزار تومان! گفت که چی اینو چاپ کرده؟ خوب به جاش یه یخچال بده به یه بیچاره!!!!!!!!!!!!!!! یعنی خداوکیلی تا آخر شب سوختم! بهش گفتم بنده خدا این تبلیغاته! چه ربطی به امام حسین داره؟ دیوار کوتاه تر از آقا پیدا نکردی؟؟ خودت تابلوی مغازه ات چند میلیون شده! خوب خودت برو به یه بیچاره بده!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
2
8
والله بخدا همم دم محرمي آسيب شماسيشون ميگيره
افرين بجا بود
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
1
6
درسته دم دستگاه اقا امام حسین بکنار اما چه وقت باید بعضی چیزها درست بشه ادم خجالت میکشه هر روز بدتر از دیروز این چه مداحی مثلا اقای مقدم خودشم نمیدونه چی میخونه حیف این صدا این شعر ها رو از کجا میارن . با اینجور کارها فقط مردمو دل زده میکنن بعد شما میگید الان وقتش نیست
میثم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
1
3
ببینید یک سال وقته برای انتقاد وآسیب شناسی توی دهه هیچکار نمیشه کرد پس بذارید مردم عزاداری کنند بعداز دهه فرصت هست البته اگه واقعا دلسوزیم آسیب شناسی کنیم بعد حرف بزنیم من خودم منتقدم ولی بخدا دهه هیچی نمیگم مردم که همه حرفه ای هیئت نیستند ما دعواهامون تو دهه جلوی انظار مردمه یاعلی
ناشناس11
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
4
10
یکی از کسانیکه در دوران ما به آسیب شناسی مراسمهای عزاداری پرداخت استاد شهید مرتضی مطهری بود که آثارشان ازهر حیث مورد تایید حضرت امام بود . متاسفانه در سالهای اخیر خراقات و روشهای غیر صحیحی در قالب شعر، نوحه، تبلیغات و... وارد عزاداریها شده که نمودش در همین ایام محرم است. و فصل مناسب برای بازگویی و ارائه مصادیق همین ایام است این رابدانید عزاداری با رعایت تمام جوانبش "مستحب" است. باید مراقب بود خدای ناکرده بخاطرفعل مستحب مرتکب حرام نشویم.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
شهید مطهری برای ما حجت نیست
نعم الرفیق ابی عبدالله
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
یعنی به نظر ناشناس 11 باید تفکر رو تعطیل کنیم و هرچه شهید مطهری گفته بگوییم چشم
مثلا اگه گفته فلسفه خوب است بگوییم چشم
اگر گفت بحار الانوار احدیث اش ضعیف است بگوییم چشم


نخیر داداش اینجوریانیست ما تابع علما امام و رهبری هستیم که عقیدشون تفکر و تعقل هستش نه تحجر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
0
5
کسانی که می گویند آسیب شناسی تعطیل بشه صد در صد منافعشون در خطره،
بزرگترین آسیب شناس مداحی در کشور رهبری هستند، هر سال اولین جلسه رسمی کشور با مداحانه چه طوری میگید آسیب شناسی نشه، برید به آسیب شناسی های این چند سال اخیر ایشون رو ببینید بعد روشنفکر بازی در بیارید،
والسلام
پاسخ ها
هیئت دلباختگان یوسف زهرا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
هیچکس نگفت آسیب شناسی تعطیل بشه گفتیم یکسال تا محرم آینده فرصت هست در دهه دعوا نکنیم عزیز ما اگه آسیب شناسی نکنیم منافعمون که رضایت اهلبیت (ع ) است ضرر میکنه
مهدی دقیقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
2
1
به عنوان یک شیعه سید الشهدا ازشما متشکرم.امید وارم مسیر سایت هم بر اساس این تفکر پیاده شود.
دلدل
|
ROMANIA
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
0
4
کسی صحبت شهید مطهری قابل ندونه سخنان بزرگتران دیگر هم بهنونه تراشی میکنه،این شهید بزرگ همه حسینی هاست،ضمن اینکه لطفا اسم از آقای مقدم نبرید چون متاسفانه طیف بچه های عقیق میشناسم و دوستداران حاج آقا هیچ وقت اسم از کسی مستقیم نمیبرن،همون کسایی که نظر چپ به حاج رضا داشتن و شکوه جلسات ایشون دیدن بدانند حاج آقای ارضی و هیچ پیرغلامی نیست که مداحان جوانتر از خودشو مثل پسرش ندونه وغیر از این باشه باید این پرچم رو چگونه به آیندگان سپرد!!!
بی نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
0
2
و اضافه کنید این جمله را که همه دم محرم می گن این پول هارو خرج فقیرا کنید. ما هم می گیم که شما زحمت بکشید از خرج عیاشی و رژ و ماتیک و اینترنت و وایبر بازی کم کنید به فقرا کمک کنید. اینها با عظمت یا حسین مشکل دارند به کوریه چشم تمام دایه های عزیز تر از مادر این بیرق صاحب داره.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
0
6
ظاهرا بعضیا اینجا دارن یه جورایی شیطنت میکنن راه شهید مطهری جدا از راه امام و رهبری نیست.
مطالعه آثار شهید مطهری مورد تاکید امام و رهبری است.
نظر یک عالم در مسایل اسلامی سلیقه ای نیست بلکه برخاسته از منطق دین که همان قرآن و سنت و عقل است حواسمون باشه یه موقع آب به آسیاب نریزیم.
بوشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
2
2
برات متاسفم که شان مرجعیت و در راس آنها رهبری را با این قلم فرسایی نگه نمی دارید، شما بدنبال ارضای هوای نفستان هستید نه رضای حضرت زهرا سلام اله علیها
بهنام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
1
2
حرف درستیه اما...
اگر همه ساکت باشن ...
باید جلوی یه سری تحریفات و عزاداری های غلت کرفته بشه چون بعضی از اونها واقعا باعث وهن مذهبه.
اما این هم دیگه بی انصافیه که هر مطلب کوچکی رو بخوان به اسم آسیبشناسی نقدش کنن. آخه بعضی ها دستشون به اباعبدالله هم برسه ... بله.
باقر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
2
4
این مدیر چندسالش هست؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
0
2
بسیار غرض ورزید شما
امام حسین تو فضای مجازی هم غریبه
محمد مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
1
0
خیلی دوست دارم از حمید قلیچ هم کار کنید مداح ولایی و ...
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین