عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۲
دولت موعود. . .
امام صادق(ع) می فرماید: به زودی شهر کوفه از مومنان تهی می گردد و علم و دانش از آن جا رخت برمی بندد و چون ماری که در گوشه ای چنبره زده است، محدود می گردد و از شهری که آن را قم می نامند، ظهور می کند. . .
عقیق:یکی از پرسش هایی که ذهن بیشتر انسان هارا به خود مشغول کرده، آن است که امام زمان(ع) چگونه نظام های سیاسی گوناگون را که دارای افکار و توانایی های مختلفی هستند، از میان برمی دارد و نظام واحد جهانی تشکیل می دهد؟

مرکز نشر فرهنگ اسلامی

یکی از موارد قابل توجه در روایات این است که شهر قم در روزگار غیبت به عنوان مرکزی برای رساندن پیام اسلام به گوش مستضعفان زمین در خواهد آمد و عالمان و دانشمندان دینی آن، حجتی بر جهانیان خواهند شد.

امام صادق(ع) در این باره می فرماید: به زودی شهر کوفه از مومنان تهی می گردد و علم و دانش از آن جا رخت برمی بندد و چون ماری که در گوشه ای چنبره زده است، محدود می گردد و از شهری که آن را قم می نامند، ظهور می کند و آن جا پایگاه علم و فضیلت و معدن دانش و کمال می گردد، به گونه ای که روی زمین هیچ مستضعف (فکری) نمی ماند که از دین آگاهی نداشته باشد، حتی زنان پرد نشین،  و این زمان، نزدیک به زمان ظهور قائم ما خواهد بود.

خداوند، قم و مردمش را جانشین حضرت حجت قرار می دهد و اگر چنین نبود، زمین اهلش را فرو می برد و حجتی بر زمین نمی ماند. بنابراین علم و دانش از شهر قم به شرق و غرب جهان سرازیر می شود و حجت بر جهانیان تمام می گردد، به گونه ای که هیچ شخصی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد و آن گاه حضرت قائم(ع) ظهور می کند و عذاب الهی بر کافران به دست آن حضرت فرود می آید؛ زیرا خداوند، از بندگان انتقام نمی گیرد، مگر هنگامی که حجت بر آنان تمام شده باشد.

در روایت دیگری آمده است: اگر مردم قم نبودند، دین از بین می رفت.

تایید خط فکری قم

از برخی روایات فهمیده می شود که ائمه معصومین(ع) شیوه عالمان قم را مورد تایید قرار داده اند.

امام صادق(ع) در این باره می فرماید: بر فراز قم فرشته ای است که دو بال خود را بر آن به حرکت درمی آورد و هیچ ستمگری به آن قصد سوئی نمی کند؛ مگر آن که خداوند، او را همانند نمک در آب ذوب می کند.

حضرت آن گاه به عیسی بن عبدالله قمی اشاره کرد و فرمود: درود خداوند بر قم! پروردگار جهان، سرزمینشان را از باران سیراب و برکاتش را بر آنان نازل می گرداند  و گناهانشان را را به حسنات مبدل می سازد. آنان اهل رکوع، سجود، قیام و قعودند؛ چنان که آنان فقیه، دانشمند و اهل درک و فهم هستند. آنان اهل درایت و روایت و بینش عبادت کنندگان نیکی هستند.

هم چنین آن امام در پاسخ شخصی که گفت: می خواهم از تو چیزی بپرسم که کسی پیش از من نپرسیده باشد و پس از من نخواهد پرسید، می فرماید: شاید می خواهی از حشر و نشر سوال کنی؟

گفت: آری، سوگند به آن که محمد(ص) را بشارتگر و هشدار دهنده، مبعوث کرد.

حضرت فرمود: حشر همه مردمان به سوی بیت المقدس است؛ مگر بقعه ای در سرزمین جبل که آن را قم می نامند و آمرزش الهی شامل حالشان می گردد.

آن مرد، در حالی که نیم خیز شد، گفت: ای فرزند رسول خدا! آیا این اختصاص به مردم قم دارد؟

امام پاسخ داد: آری؛ آنان و هرکس که هم عقیده ایشان باشد و سخن آنان را بگوید.

یاوران مهدی(ع)

نکته قابل توجه و دقت، این است که در روایات از مردم قم به یاوران مهدی(ع) و کسانی که برای گرفتن اهل بیت(ع) قیام می کنند، نام برده شده است.

عفان بن بصری می گوید: امام صادق(ع) به من فرمود: آیا می دانی، چرا قم را قم نامیده اند؟ گفتم: خداوند و رسولش و شما بهتر می دانید. فرمود: قم را بدین جهت به این اسم نامیدند که اهل آن گرد قائم آل محمد(ع) جمع می گردند و با حضرتش قیام می کنند و در این راه، پایداری از خود نشان می دهند و آن حضرت را یاری می نمایند.

صادق آل محمد(ع) در روایت دیگری در این باره چنین می فرماید: خاک قم، مقدس است و اهل قم از ما و ما از آنان هستیم. ستمگری قصد بد به آن نمی کند، مگر این که در کیفر او تعجیل می گردد. البته این تا زمانی است که به برادران خود خیانت نکنند و اگر چنین کردند، خداوند، ستمکاران بدکردار را بر آنان مسلط می کند، اما مردم قم، یاران قائم ما و دعوت کنندگان به حق ما هستند.

آن گاه امام سر به آسمان بلند کرد و چنین دعا فرمود: خداوندا! آنان را از هر فتنه ای حفظ فرما و از هر هلاکتی نجات بخش.

پی نوشت:
"نشانه هایی از دولت موعود" نوشته حجت الاسلام نجم الدین طبسی
منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین