عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۹۱۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خبر داد؛
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد از اجرای طرح «نهضت قرآنی» در مساجد استان تهران تا پایان امسال خبر داد و گفت: این طرح در سه حوزه حفظ، تفسیر و مفاهیم و تلاوت قرآن کریم پیش‌بینی شده است.
عقیق: حجت‌الاسلام «سعید کرمی» معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اجرای طرح «نهضت قرآنی در مساجد استان تهران» اظهار داشت: فعالیت‌های قرآنی بسیاری در مساجد صورت می‌گیرد به طوری که در سال‌های اخیر حدود 500 کرسی تلاوت در برخی از ماه‌ها و بیش از 50 کرسی تلاوت مستمر در طول سال در مساجد استان تهران برگزار شده که ثمرات قابل توجهی داشته است اما با این وجود ما هنوز از ظرفیت‌های مساجد در گسترش فرهنگ قرآنی به درستی استفاده نکرده‌ایم.

فلسفه ساخت مساجد ترویج فرهنگ قرآنی است

وی با بیان اینکه مساجد مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگ‌سازی هستند که نقش مؤثری در گسترش فعالیت‌های قرآنی دارند، ادامه داد: در حدیثی داریم: «انّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند»؛ بنابراین فلسفه ساخت مساجد ترویج فرهنگ قرآنی است اما متأسفانه با وجود گسترش امور قرآنی در مساجد با جایگاه ایده‌آل فاصله داریم به همین جهت باید اهمیت این حدیث را تبیین کرده و برنامه‌های قرآنی در مساجد را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه مساجد بهترین بستر برای ترویج فرهنگ قرآنی هستند، افزود: مساجد در تمامی زمینه‌ها از فرهنگ‌سازی تا رسیدن به اهداف متعالی انقلاب اسلامی موفق بوده‌اند و به دلیل اینکه تمامی اقشار جامعه به نوعی با مساجد در ارتباط هستند، فرهنگ‌سازی و گسترش امور قرآنی در آن بهتر از سایر نهادها می‌تواند اثرگذار و پاسخگوی نیاز مردم باشد.

نگاه همه‌جانبه به قرآن با اجرای طرح «نهضت قرآنی در مساجد»

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به اجرای طرح جامع «نهضت قرآنی در مساجد استان تهران» تا پایان سال، گفت: برای تأثیرگذاری امور قرآنی بر مخاطبان باید به تمامی ابعاد فعالیت‌های قرآنی توجه کرد به همین جهت این طرح در سه حوزه «حفظ»، «تفسیر و مفاهیم» و «تلاوت» قرآن کریم پیش‌بینی شده است یعنی ما با اجرای این طرح سعی داریم از نگاه تک‌بعدی به فعالیت‌های قرآنی بپرهیزیم و به این سه حوزه توجه جدی کنیم.

وی با بیان اینکه در فاز اول، این طرح در برخی از مساجد استان تهران اجرایی می‌شود، خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری برخی از مساجد استان تهران به اجرای طرح نهضت قرآنی در مساجد می‌پردازند اما این طرح به طور فراگیر در سال آینده اجرایی شده و نتیجه آن در جامعه متجلی خواهد شد.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره اجرای این طرح در سایر استان‌های کشور، تصریح کرد: سال آینده نهضت قرآنی در تمامی مساجد استان تهران فراگیر خواهد شد تا بر این اساس فضای فرهنگی و قرآنی خاصی در مساجد حکم‌فرما شود. ما با این اقدام جریانی در کشور ایجاد خواهیم کرد و امیدواریم سایر استان‌های کشور با الگوگیری از فعالیت‌های قرآنی مساجد استان تهران به گسترش امور قرآنی بپردازند.

ما به دنبال الگوسازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در مساجد هستیم

وی با بیان اینکه طرح نهضت قرآنی در مساجد با همکاری ارگان‌های مختلف اجرایی خواهد شد، ادامه داد: برای اجرای موفق این طرح سعی داریم این طرح را با همکاری سایر نهادها همچون سازمان اوقاف و امورخیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد عالی کانون‌های مساجد و بسیج اجرایی کنیم.

حجت‌الاسلام کرمی با بیان اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد به دنبال الگوسازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در مساجد است، گفت: قرآن کتاب زندگی است که تمامی آداب و رسوم لازم برای جامعه دینی را بیان کرده است اما متأسفانه آنچه در متن جامعه امروزی می‌بینیم مطابق با فرهنگ قرآنی نیست یعنی نگاه ما به قرآن، نگاه تشریفاتی شده است در حالی که ما باید به قرآن به عنوان کتاب زندگی بنگریم که امیدواریم با اجرای این طرح گامی به سوی توسعه نگاه اصیل دینی به قرآن برداشته باشیم.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین