عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره عکس «عید نیایش»
عقیق:مراسم اختتامیه و افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده نخستین جشنواره عکس «عید نیایش» عصر روز پنجشنبه اول آبان با معرفی سه عکاس برتر و هفت عکاس شایسته تقدیر در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم با تلاوت آیات کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و سپس مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گزارشی کوتاه از روند برگزاری جشنواره ارائه کرد.

محمدی با اشاره به استقبال و مشارکت فراتر از انتظار هنرمندان عکاس از نخستین جشنواره عکس «عید نیایش» گفت: در این جشنواره 263 عکاس با 1203 عکس شرکت کردند که هیات داوری از میان این آثار 49 اثر از 39 هنرمند را برای حضور در بخش نمایشگاهی انتخاب کرد.

وی افزود: برگزاری چنین رویدادهایی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان یک سازمان موثر در سطح ملی در حوزه فرهنگ و هنر که می‌تواند جامعه رسانه را فعال کند، بسیار ضروری است و هر چه تکرار شود، کافی نخواهد بود.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اظهار داشت: در دوره جدید مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران چنین برنامه‌هایی به تعداد بیشتر و با کیفیت بهتر در آینده برگزار خواهد شد که در این زمینه می‌توان به جشنواره رسانه‌ها در حوزه فرهنگ هنر و جشنواره عکس مهربانی با پرندگان بعد از ماه محرم اشاره کرد.

محمدی با اشاره به شعار «تهران؛ شهر مهربانی» به عنوان شعار امسال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و برگزاری ویژه‌برنامه مهربانی با پرندگان، گفت: البته با این رویکرد و فعالیت سازمان برخوردهایی نامهربانانه شد که پیام ما به این افراد این است که به جای حاشیه‌سازی و طرح موضوع‌های شخصی، غیر منصفانه و غیر کارشناسی به جمع بزرگ ما بیپوندند و به مهربان‌تر شدن مردم شهرمان کمک کنند.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان از هنرمندان عکاس برای حضور پررنگ‌تر در دومین دوره جشنواره عکس عید نیایش دعوت کرد که قرار است فراخوان و شرایط شرکت در آن در آینده نزدیک منتشر شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

در ادامه نماهنگی کوتاه از جلسه هیات داوران برای انتخاب آثار برتر به نمایش درآمد و پس از سخنان کوتاه امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، لوح تقدیر حجت‌الاسلام شهاب مرادی به نمایندگی از دو عضو دیگر هیات داوران (ساعد نیکذات و حیدر رضایی) به مسعود زنده‌روح کرمانی اهدا شد.

عبدالحسینی در این مراسم با تاکید بر اینکه هر جشنواره فرصت‌ها و تهدیدهایی را همراه خود دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها در این جشنواره‌ها حضور نسل جوان، خلاق و نواندیش است که متولیان و برگزارکنندگان این رویدادها وظیفه دارند بهترین استفاده را از فرصت‌های به وجود آمده در این بخش ببرند.

وی ارائه آثار با مضامین ایرانی اسلامی هویتی و دینی و بومی از دیگر فرصت‌ها دانست و افزود: سال‌هاست که در عرصه رویدادهای هنری هنرمندان بیشتر به ادا و پز روی آورده‌اند و کمی از هویت‌هایمان غافل شده‌ایم. توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی فرصت دیگر این جشنواره‌ها و آیین‌هایی مثل نماز عید فطر از شاخص‌های اصلی سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران الگوسازی، نمادسازی و نشانه‌سازی از این آیین‌ها را فرصتی دانست که در جشنواره‌های هنری در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد. وی گفت: این بخش را باید هنرمندان جوان مد نظر قرار بدهند که علاوه بر نگاه هنرمندانه و زیبایی‌شناسانه، به مفاهیم و بیان تصویری هم بپردازند.

زنده‌روح کرمانی هم در سخنانی کوتاه گفت: اتفاق‌های مردمی و خودجوش از این دست در کشور ما بسیار است اما این گونه مراسم هر کدام در پهنه کشورمان از تنوع و نمادهای گوناگونی برخوردارند و ضروری است در این زمینه کارهای پژوهشی انجام شود.

وی نگاه ملی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را به جشنواره عکس عید نیایش بسیار مغتنم و شایسته تقدیر دانست و افزود: این نگاه موجب شد تا در این جشنواره شاهد نمایش تنوع آیین‌ها در برپایی نماز عید سعید فطر باشیم.

پایان‌بخش مراسم معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز با حضور مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود. در این بخش، حسین معمری، ساناز منعمی و امین بیانی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم معرفی شدند و جوایز 20، 15 و 10 میلیون ریالی را با تندیس جشنواره و لوح تقدیر از آن خود کردند.

هفت عکاس شایسته تقدیر شامل مهدی عباسی، فرامرز عامل بردبار، عادل عزیزی، اسعد قربانی، حامد جعفرنژاد، ابوالفضل سلمانزاده و محمدمهدی امیا هم هر کدام سه میلیون ریال جایزه نقدی گرفتند و به همه 39 عکاس حاضر در نمایشگاه هر کدام یک میلیون ریال حق‌التصویر و گواهي شرکت در مسابقه اهدا شد.

نمایشگاه 49 اثر برگزیده از 39 عکاس برتر شرکت‌کننده در نخستین جشنواره عکس «عید نیایش» تا پنجم آبان‌ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) میزبان علاقه‌مندان هنرهای تجسمی است و کتاب این آثار به زودی منتشر می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین