عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۸۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
از تالیف ارزشمند مرحوم دربندی تا اشک‌های رقیه
انتشارات طوبای محبت در آستانه ماه محرم آثار جدیدی را روانه بازار کرده که در میان‌ این کتاب‌ها اثری ارزشمند از مرحوم دربندی نیز وجود دارد.
عقیق: انتشارات طوبای محبت در آستانه ماه محرم آثار جدیدی را منتشر کرده است که در ذیل نگاهی گزارشی به برخی از آنها می‌شود.

 

* کتاب « اسرارالشهاده»

بر اساس این گزارش، این کتاب در  1952 صفحه در دو جلد منتشر شده است. نام کامل کتاب «اکسیر العباداة فى اسرار الشهاداة»، تالیف ارزشمند عالم فاضل مرحوم «ملا آقا دربندى» است. در شرح این مولف لازم به تذکر است که ایشان از شخصیت‏‌هاى برجسته قرن سیزدهم ه ق، فقیهى متبحّر و متکلّمى محقّق بود که درعلوم معقول و منقول، مهارت تمام داشت.

فاضل دربندى رحمه‏‌الله سال‏ها از محضر علماى بزرگ آن زمان، چون: ملاّمحمد مازندرانى رحمه‏‌الله معروف به «شریف العلماء» و سیّد ابراهیم قزوینى رحمه‏الله صاحب «ضوابط» و دیگر استادان بهره برد، تا اینکه به مراتب والایى از دانش و فضل نائل آمد. وى در علوم مختلف صاحب نظر و تألیف بود. فاضل دربندى رحمه‏‌الله سال‏ها در عتبات عالیات به تحقیق و تدریس و تربیت شاگردان پرداخت و جمع زیادى از محضرش بهره‏‌مند شدند.

مؤلّف «قصص العلماء» از وى چنین یاد کرده است: «آخوند ملاّآقا دربندى دُرّ صدف فقاهت و اجتهاد، عالم عامل باسواد (راستى و درستى در گفتار و کردار) علاّمه این ازمنه، از شاگردان شریف العلماست...». محدّث قمى رحمه‏الله هم در «فوائد الرّضویّه» این‏گونه تعبیر مى‏کند: «شیخ فقیه، نبیه متکلم، محقق مدقق، جامع معقول و منقول، عارف به فقه و اصول، از شاگردان شریف العلماست...».

فاضل دربندى رحمه‏‌الله، افزون بر جهات علمى و عملى، ویژگى‏هاى منحصر به فردى داشت؛ عزادارى ایشان در مصائب سیّدالشهداء علیه‏السلام، کم ‏نظیر بود.

گروه تحقیقاتى انتشارات طوباى محبت به مدت سه سال فعالیت مستمر، با بررسى نسخ خطى و چاپ سنگى نسخه عربى و ترجمه فارسى و با حروفچینى مجدّد، مقابله، تصحیح، تحقیق، ذکر منابع، ارجاعات و پاورقى، همچنین بازنگرى آیات و روایات مندرج در کتاب «اسرارالشهادة» و با رعایت امانت در اصل و ترجمه آن، کتاب حاضر را به صورت تبویب و عنوان بندى‏شده، در دو مجلد آماده و به محضر مشتاقان و معرفت جویان ساحت مقدّس حضرت سیّدالشهداء علیه‏السلام تقدیم کرده است. همچنین «حجه‏‌الاسلام بندانى نیشابورى» که مقتل شناس عصر کنونى مى‏باشد با مقدّمه عالمانه و محققانه خود بر غناى کتاب افزودند.

کتاب شریف «اسرار الشهاده» از نوادر کتب معارف حسینى علیه‏ السلام است، لذا نکته مهمّى که به خوانندگان محترم این کتاب، خصوصاً عزیزانى که اطلاع کافى از آثار «مرحوم ملاّآقا» نداشته پیشنهاد می شود حتماً این کتاب  را با دقّت و تأمّل بیشتر مطالعه نمایند، چرا که پاسخ بسیارى از شبهات را در این کتاب خواهند یافت، لذا با چند بار مطالعه، مطالب دقیقه آن فهمیده خواهد شد.

خصوصاً بخش تذییلات آن که حاوى نکات ظریفى است که به فرمایش مرحوم دربندى «در تذئیلات هر مقدمه و هر مجلس، اسرارى است که از قواعد مستفاده از آیات و سنّت و اصول حکمت محکمه الهیّه مستنبط شده است...»

این کتاب در دو جلد به چاپ رسید.


* « شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور»


کتاب دیگر با نام « شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور» منتشر شده که مولف آن میرزا ابوالفضل طهرانی است، این اثر در 1700 صفحه و طی سه جلد روانه بازار کتاب شده است.

زیارت عاشورا یک گنجینه ارزنده آسمانی و تحفه بزرگ الهی است که سرشار از حقایق و اسرار پنهان ولایت و تابلوی نفیس صحنه عاشقانه واقعه جانگداز کربلا است.

این کتاب که از مفصل‌ترین کتاب‌ها در شرح این زیارت نیز هست؛ در سال 1309 هجرى، به زبان فارسی نوشته شده و به دلیل احاطه علمى مؤلف بر فقه و اصول وحدیث و علم هیئت و ادبیات عرب و ... نکات گوناگونى و فوائد مهمى از هر علم در این کتاب آمده است. براى عظمت کتاب همین بس که همانند میرزای شیرازی در تقریظى که براى آن نوشته می‌فرماید: « کتاب شریف «شفاء الصدور» الحق کتابی است در نهایت خوبی و تمامیت و متانت و جامع بین مراتب تحقیق و تتبع، و محیط به ذکر فضایل و معارف برای اصناف و طبقات...»

از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به مواردی اشاره کرد: کامل ترین و جامع ترین شرح بر زیارت عاشورا، شرح حال راویان زیارت عاشورا و بیان اعتبار آن، شرح و تفسیر حدیث زیارت عاشورا و کیفیت خواندن آن، مقابله با نسخه طبع بمبیی برای اولین بار، بررسی فنی نسخ خطی زیارت عاشورا در قرون مختلف، کتابشناسی اختصاصی شروح زیارت عاشور و ... کتاب شفا الصدور(شرح کامل و ارزنده زیارت عاشورا) است.

 


* کتاب «عزاداری در آینه استدلال»

نویسنده این کتاب سید هادی حجازی است که این اثر را در 364 صفحه منتشر کرده است. کتاب «عزاداری در آینه استدلال؛ استدلال­گرایی و شبهه­ زدایی عزاداری از منظر فقه شیعه و سنی» به قلم حجت‌الاسلام سید محمدهادی حجازی از سوی انتشارات طوبای محبت راهی بازار نشر شد.

عزاداری واکنش فطری انسان در مصائب است و سابقه آن به آغاز خلقت بشر باز می گردد. شبهه افکنان در مقابل این امر فطری اشکالاتی را مبنی بر عدم جواز عزاداری مطرح کرده اند که باعث انحراف اذهان شده است.

کتاب حاضر در چهاربخش به بیان مفاهیم عزاداری و اثبات جواز بلکه استحباب و وجوب آن طبق مبانی فقهی اهل بیت علیهم السلام و اثبات جواز آن طبق مبانی فقهی اهل تسنن پرداخته است و شبهات درون مذهبی و برون مذهبی را در این باره پاسخ داده است.


* کتاب «ریحانه کربلا»
 نویسنده کتاب «ریحانه کربلا» عبدالحسین نیشابوری در کتابی با تعداد صفحات 184 صفحه تلاش کرده تحقیقی جامع را روانه بازار کند.

رقیه بنت الحسین علیهما السلام (ریحانه کربلا) تحقیقی است در زندگانی و بارگاه حضرت رقیه بنت الحسین علیهم اسلام که به انگیزه دفاع از کوچکترین دختر امام حسین در پی شبهه افکنی برخی، تالیف گشته که شامل مدارک مفصلی در تاریخچه آن حضرت و حضور او در مصائب کربلا و کرامات بارگاه او است.

* «اشک‌های رقیه»

اشک‌های رقیه به تالیف سید جلال حسینی هم در 112 صفحه منتشر شده است. این اثر در دفاع از دردانه امام حسین حضرت رقیه علیهم االسلام است.

تلاشی است با مباحث مختلف و عمیق برای دفاع از حریم ریحانه مام حسین علیه السلام، حضرت رقیه علیها السلام که شبهات را از بین می برد همانگونه که آن دردانه ی امام حسین علیه السلام کاخ امپراطوری اموی را از بین برد و خود وجود نازنین باقی ماند و عرش بلندش در قلوب آزادگان پابرجا خواهد ماند.

* «انگیزه حرکت سیدالشهدا علیه السلام»

مهدی صدری مولف این کتاب است که در 344 صفحه آن را منتشر کرده و آورده است، حرکت امام حسین علیه السلام دو علت دارد یکی ظاهری و دیگری باطنی: علت باطنی آن امتثال فرمان خدای تبارک و تعالی است که ان شاء ان یراک قتیلا. و حضرت به صراحت فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله به من دستوری داده که آن را اجرا خواهم کرد. علت ظاهری خروج از مدینه و مکه، حفظ نفس و حفظ حرمت خانه خدا و حرکت به سوی عراق برای اجابت دعوت کوفیان و اتمام حجت بوده است. برخورد سیدالشهداعلیه السلام با دشمن جنبه دفاعی داشته و حضرت آغازگر جنگ نبوده است. آن حضرت به مقصود خویش نائل گردید، فرمان الهی را به بهترین وجه امتثال و بقای اسلام را تضمین نمود و پرده از چهره منحوس غاصبین خلافت برداشت. این کتاب با استناد به روایات متعدد درصدد کنکاش و جستجو در انگیزه حرکت سیدالشهدا علیه السلام بر آمده است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین