عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۷۶۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
مکیال المکارم. . .
بدون شک دعا برای تعجیل در فرج مولایمان صاحب الزمان ازجمله اموری است که زبان به خاطر آن خلق شده است و با این دعا شکر نعمت زبان به انجام می رسد.
عقیق:"مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏ شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.

اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:

"چون ما نمی ‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، می ‏باشد."

آنچه از دست ما در باب شکر نعمت ساخته است باید انجام دهیم که به چند امر حاصل می شود:

شناخت قلبی و معرفت این نعمت والای الهی، بیان کردن فاضایل و نشر دلایل آن بزرگوار، صدقه دادن برای سلامتی وجود آن حضرت، روی آوردن به سوی او با انجام کارهایی که مورد پسند و مایه نزدیک شدن به درگاهش می باشد، درخواست معرفت او از درگاه الهی تا از اهل شکر و اقبال به سوی او گردیم و اهتمام به دعاهای خالصانه برای تعجیل فرج آن حضرت و برچیده شدن پرده ابتلای غیبت.

و این یکی از اقسام شکر است و شاهد بر آن چند امر است:

اول اینکه این کار تجلیل و تعظیم آن حضرت است چنانکه معلوم است که هر آنکه بخواهد بزرگی را تعظیم کند او را به نام دعا می کند و در میان دوستانش یاد او را زنده می دارد.

دوم اینکه با دعا کردن برای آن حضرت کمال توجه به سوی او حاصل می شود زیرا توجه کردن به نعمت از اقسام شکر است و روی گرداندن از آن از اقسام کفران است.

سوم اینکه شکر عملی آن است که بنده هر یک از نعمت های الهی را در همان هدفی که خداوند برای آن آفریده صرف نماید و اگر این کار را نکند در مقابل احسان بدی کرده است و معنی کفران نعمت همین است.

و بدون شک دعا برای تعجیل در فرج مولایمان صاحب الزمان ازجمله اموری است که زبان به خاطر آن خلق شده است و با این دعا شکر نعمت زبان به انجام رسد و مقصود ما با بیانی رسا واضح گردید.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین