عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۴
اگر این اموال در هنگام فروش، ترقی قیمت داشته و این ارزش افزوده تا پایان سال خمسی جهت تأمین نیازهای زندگی مورد استفاده قرار نگیرد، باید خمس آن پرداخت شود

عقیق:یکی از سوالاتی که در مسئله خمس مطرح است اینکه  اگر به قیمت سکه‌ای که به فرد هدیه داده شده و تا پایان سال خمسی آن را نگه داشته، افزوده شود، آیا به این سکه و افزایش قیمت آن، خمس تعلق می‌گیرد؟ همچنین زمین، ملک و امثال آن که یک‌بار خمسش را پرداخت نموده‌ایم، آیا در صورت افزایش ارزش آن باید خمس این افزایش قیمت را بپردازیم؟
درباره‌ی ارزش افزوده هدیه و اموالی‌که یک‌بار خمس آن پرداخت شده است، فقها می‌گویند:
اگر این اموال در هنگام فروش، ترقی قیمت داشته و این ارزش افزوده تا پایان سال خمسی جهت تأمین نیازهای زندگی مورد استفاده قرار نگیرد، باید خمس آن پرداخت شود، البته برخی از فقها (آیة الله خامنه‌ای دام ظله)در صورتی این اموال را متعلق خمس دانسته‌اند که به قصد تجارت و سوددهى نگهدارى شده باشد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):
1. هبه و پول فروش آن‌ خمس ندارد، هر چند قیمت آن‌ افزایش یافته باشد، مگر این‌ که نگهدارى آن به قصد تجارت و زیاد شدن قیمت باشد؛ که در این صورت، پس از فروش بنابر احتیاط واجب باید خمس ارزش افزوده آن پرداخت شود.
2. اگر زمین به قصد تجارت و سوددهى نگهدارى شده باشد، ارزش افزوده آن در سر سال خمسى مشمول خمس مى‌گردد.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
اگر برای تجارت نباشد و خمس آن ‌را قبلاً داده باشید، افزایش قیمت پس از فروش جزو درآمد سال است.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
1. چنان چه هدیه تا پایان سال خمسی مورد استفاده قرار نگیرد، و سال خمسی بر آن بگذرد، بنابر احتیاط واجب اصل و افزایش قیمت آن خمس دارد.
2. در فرض سوال افزایش قیمت و ترقی قیمت مشمول خمس می‌باشد.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
به هدیه خمس تعلق نمی‌گیرد و به زمین چنان چه به قصد فروش، خریداری شده باشد، خمس تعلق می‌گیرد و در صورت پرداخت خمس به ترقی قیمت آن نیز خمس تعلق می‌گیرد.

 

منبع:تبیان

 211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین