عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
کتابخانه واتیکان یکی از قدیمی‌ترین و محرمانه‌ترین کتابخانه‌های جهان است که امکان استفاده از کتاب‌های آن به راحتی امکانپذیر نیست.

عقیق:نسخه دیجیتال ۷۳ برگ از یک قرآن قدیمی به خط کوفی و یک برگ از قرآن به خط حجازی متعلق به قرن هفتم در کتابخانه دیجیتال واتیکان به نمایش گذاشته شد.

 کتابخانه واتیکان در سال 1451 میلادی تأسیس شد و در حال حاضر حدود 180 هزار نسخه خطی، یک میلیون و ششصد هزار جلد کتاب و 150 هزار عکس و نسخه حکاکی شده دارد.

سال گذشته یک سازمان غیردولتی به نام «دیجیتا واتیکانا» تأسیس شد تا نسخه دیجیتال 80 هزار سند خطی کتابخانه واتیکان را که شامل 41 میلیون برگ است، تهیه کند.

 در ماه مارس، یک شرکت ژاپنی به نام «ان تی تی دیتا» برنده قرارداد 23 میلیون دلاری دیجیتالی کردن 3 هزار نسخه‌خطی کتابخانه واتیکان شد و قرار است، ظرف مدت 4 سال، یک میلیون و پانصد برگ از این نسخ را دیجیتالی کند.

اولین سری شامل 500 نسخه خطی دیجیتال هم‌اکنون آماده شده و به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته است.

در میان این نسخ، 73 برگ از یک نسخه قدیمی قرآن کریم به خط کوفی و یک برگ از قرآن به خط حجازی متعلق به قرن هفتم نیز به صورت دیجیتال به نمایش گذاشته شده است.

پیش‌بینی می‌شود که پروژه دیجیتال کردن آرشیو کتابخانه واتیکان مدت 15 سال به طول بیانجامد.

پس از دیجیتالی‌شدن، نسخ خطی کمیاب کتابخانه واتیکان در شرایط دمایی و رطوبتی کنترل‌شده نگهداری خواهند شد تا از تخریب آن‌ها جلوگیری شود.

کتابخانه واتیکان یکی از قدیمی‌ترین و محرمانه‌ترین کتابخانه‌های جهان است که امکان استفاده از کتاب‌های آن به راحتی امکانپذیر نیست.

طرح دیجیتالی کردن کتابخانه واتیکان این امکان را به پژوهشگران می‌دهد تا از آرشیو این کتابخانه استفاده کنند.










منبع:ایکنا

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین