عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
دولت موعود. . .
امام صادق(ع) می فرماید: گرفتاری ها و مشکلات از قم و مردمش به دور است و روزگاری خواهد رسید که قم و مردم آن، حجت بر همه مردمان باشند و آن هنگام در زمان غیبت قائم(ع) ما تا به هنگام ظهور حضرتش می باشد و اگر چنین نبود، زمین اهلش را فرو می برد.
عقیق:یکی از پرسش هایی که ذهن بیشتر انسان هارا به خود مشغول کرده، آن است که امام زمان(ع) چگونه نظام های سیاسی گوناگون را که دارای افکار و توانایی های مختلفی هستند، از میان برمی دارد و نظام واحد جهانی تشکیل می دهد؟

نقش شهر قم در آخرالزمان

آن گاه که جامعه بشری به سوی انحطاط و تباهی پیش می رود، روزنه امیدی نمایان می گردد و مردمی پرچمدار نور در دل آن تاریکی ها می گردند؛ شهر قم در آخرالزمان این نقش را به عهده دارد.

روایات بسیاری وجود دارد که این شهر مقدس و انسان های وارسته آن که وجود خود را از چشمه زلال مکتب اهل بیت(ع) سیراب کرده و رسالت ابلاغ پیام را به عهده گرفته اند، می ستاید.

امامان معصوم(ع) سخنان گوناگونی درباره قم و نقش آن در نهضت فرهنگی زمان غیبت امام زمان(ع) دارند که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

قم حرم اهل بیت(ع)

از برخی روایات استفاده می شود که قم و اهل آن رمز و الگوی تشیع و ولایت می باشند.

از این رو هرکس را که می خواستند، دوست دار اهل بیت(ع) و علاقمند به آنان معرفی کنند، او را قمی خطاب می کردند.

گروهی خدمت امام صادق(ع) مشرف شدند و گفتند: ما از مردم ری هستیم. حضرت فرمود: آفرین به برادرانمان از اهل قم. آنان چند بار تکرار کردند ما از ری خدمت شما رسیده ایم و حضرت نیز سخن نخست خود را تکرار کرد. آن گاه فرمود: خداوند حرمی دارد که در مکه است و برای رسول خدا(ص) نیز حرمی است و آن در مدینه است. کوفه حرم امیرالمومنین علی(ع) است و حرم ما اهل بیت(ع) شهر قم است و به زودی دختری از فرزندانم به نام فاطمه، در آن دفن می شود. هرکس او را با معرفت زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.

راوی می گوید: امام صادق(ع) این سخن را هنگامی بیان کرد که هنوز امام کاظم(ع) متولد نشده بود. از این روایت استفاده می شود که مفهوم قم وسیعتر از محدوده شهر قم است. بلکه منظور پیرو مذهب اهل بیت(ع) است.

صفوان می گوید: روزی نزد ابالحسن امام کاظم(ع) بودم و سخن از مردم قم و علاقه و میل آنان به حضرت مهدی(ع) به میان آمد. امام هفتم فرمود: خداوند آنان را رحمت کند و از آنان خشنود باشد. آن گاه ادامه داد: بهشت هشت در دارد که یکی از آنها برای مردم قم است. در میان شهرها و کشورها، آنان نیکان و نخبگان شیعیان ما هستند. خداوند ولایت و دوستی ما را، با طینت و سرشت آنان آمیخته است.

از این روایت استفاده می شود که ائمه معصومین(ع) شهر قم را پایگاه عاشقان اهل بیت و حضرت مهدی(ع) می دانسته اند و شاید دری از بهشت که به شهر قم اختصاص دارد، باب المجاهدین یا باب الاخیار(درب نیکان) باشد، چنان که در روایت نیز به اهل قم، نیکان شیعه گفته شده است.

شهر قم حجت بر دیگران

خداوند در هر زمان، انسان  هایی دارد که بر دیگران حجت می باشند و چون آنان در راه خدا قدم برداشته، برای اعتلای کلمه الله مبارزه می کنند. خداوند یاور آنان خواهد بود و شرّ دشمنان را از آنان دور می کند. در زمان غیبت امام عصر(ع) قم و مردم آن بر دیگر انسان ها حجت هستند.

امام صادق(ع) می فرماید: گرفتاری ها و مشکلات از قم و مردمش به دور است و روزگاری خواهد رسید که قم و مردم آن، حجت بر همه مردمان باشند و آن هنگام در زمان غیبت قائم(ع) ما تا به هنگام ظهور حضرتش می باشد و اگر چنین نبود، زمین اهلش را فرو می برد.

به یقین فرشتگان، گرفتاری ها را از قم و مردمانش دور می کنند و هیچ ستمگری قصد قم را نمی کند، مگر آن که خداوند، کمرش را می شکند و او را گرفتار درد، مصیبت یا دشمن می گرداند. خداوند نام قم و مردم آن را از یاد ستمگران می برد، چنان که آنان خدا را فراموش کرده اند.



پی نوشت:
"نشانه هایی از دولت موعود" نوشته حجت الاسلام نجم الدین طبسی
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین