عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
محبوبترین فرد نزد خدا کسى است که قبل از همه به مسجد درآید و دیرتر از همه خارج شود. در روایت نیز آمده خروج از مسجد بعد از شنیدن اذان کراهت دارد مگر اینکه یا نماز بخواند یا قصد بازگشت ‏به آن را داشته ‏باشد.
عقیق:دین مبین اسلام برای هر اقدامی آداب و احکامی ارایه کرده است. همانگونه که برای ورود به مسجد احکامی وارد شده برای خروج از مسجد نیز احکامی صادر شده است.
احکام زیر در مورد خروج از مسجد وارد شده است:

1. داشتن قصد بازگشت‏ به مسجد

پیامبر(ص) فرمود: هفت نفر در روزى که سایه‏اى جزسایه خداوند نیست در پناه سایه ذات اقدسش جاى دارند یکى از آنان، کسى است که ‏قلب او به مسجد تعلق دارد تا آنجا که از مسجد خارج نمى‏شود مگر اینکه قصد بازگشت‏ به آن را دارد.

2. خارج نشدن از مسجد بعد از شنیدن اذان

در روایت آمده خروج از مسجد بعد از شنیدن اذان کراهت دارد مگر اینکه یا نماز بخواند یا قصد بازگشت‏به آن را داشته‏باشد.

در روایت دیگرى مى‏خوانیم که پیامبر(ص) فرمود: کسى که نداء را در مسجد بشنود و بدون علت‏خارج شود منافق است مگر اینکه قصد برگشت داشته باشد.

3. تاخیر در خروج از مسجد

پیامبر(ص) فرمود: بهترین نقطه‏هاى زمین مساجد هستند محبوبترین فرد نزد خدا کسى است که قبل از همه به مسجد درآید و دیرتر از همه خارج شود.

4. صلوات به هنگام خروج

بر اساس روایت امام صادق(ع) مستحب است ‏به هنگام خروج ‏صلوات بفرستیم.

5. دعاى خروج از مسجد

امام صادق(ع) فرمود: انسان بعد از اینکه نماز واجب رادر مسجد خواند به هنگام خروج از مسجد کنار درب آن بایستد و بگوید: اللهم دعوتنى‏فاجبت دعوتک و صلیت مکتوبتک و انتشرت فى ارضک کما امرتنى فاسئلک من فضلک العمل‏بطاعتک و اجتناب سخطک و الکفاف من الرزق برحمتک.

پیامبر هنگام خروج از مسجد مى‏گفت: اللهم افتح لى ابواب رزقک‏6. خروج با پاى‏چپ مستحب است کسى که مى‏خواهد از مسجد خارج شود ابتداء پاى چپ را جلو بنهد.


پی نوشت:
کتاب مسجد در روایات و  اخبار
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین