عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
امروز ۲۵ ذي حجه مصادف با سه روز روزه داري و انفاق افطاري اميرمومنان و حضرت زهرا و امام حسن و حسين (عليم السلام) و نزول سوره مباركه دهر در فضيلت آنان است. همجنين در سال ۳۵ هجري در چنين روزي اميرمومنان خلافت ظاهري را مي‌پذيرند.

عقیق:روزه حضرت علي (ع) وهمسرو فرزندانش و بخشش سه افطاري به نيازمندان
امام حسن مجتبي (ع) و امام حسين (ع) در ايام كودكي بيمار شدند و پيامبر اكرم (ص) به همراه برخي از صحابه از آنان عيادت نمودند و آن‌گاه پيامبر (ص) به پدرشان حضرت علي (ع) فرمود: اگر براي بهبودي آنان نذري نمايي، اميد است خداوند سبحان زود‌تر شفا عنايت كند.
حضرت علي (ع) گفت:‌اي رسول خدا (ص)! براي شفاي آن دو نذر مي‌كنم كه سه روز روزه شكر به جاي آورم. حضرت فاطمه زهرا (س) و خدمت كارش فضه نيز به مانند حضرت علي (ع) نذر كردند.
چند روزي نگذشت كه دو ريحانه رسول خدا (ص) شفا يافتندو حضرت علي (ع) و همسرش فاطمه زهرا (س) قصد كردند كه به نذ رشان وفا كرده و سه روز روزه شكر بگيرند.
در آن زمان وضع مادي اكثر مسلمانان، به ويژه خانواده حضرت علي (ع) بسيار پايين بود و به سختي مي‌گذشت.
بدين لحاظ آن حضرت ناچار گرديد، از شمعون بن حار ياي يهودي، مقداري جو قرض كند و آن را پس از آسياب كردن، براي پخت نان استفاده كند و يا به روايتي ديگر، براي شمعون يهودي مقداري پشم ريسيد و اجرت آن را، سه من جو در يافت كرد.
فاطمه زهرا (س)، آن جو را آسياب كرد و به سه بخش تقسيم نمود و هر بخشي را براي افطاري يك روز جدا كرد و سپس آن‌ها را در سه روز متوالي نان پخت.
آنان ازروز بيست و پنجم ذي حجّه شروع كردند به روزه گرفتن و ادا نمودن نذر خويش. حضرت علي (ع) در روز اول، نماز مغرب را با پيامبر (ص) به جا آورد و سپس براي صرف افطار به خانه رفت. ولي همين كه در سر سفره نشست، مستمند و بيچارهاي از راه رسيد و از آنان غذا طلبيد. حضرت علي (ع) فرمود كه سهميه وي را به آن فقير دهند. فاطمه زهرا (س)، فضه و امام حسن (ع) و امام حسين (ع) نيز به پيروي آن حضرت سهميه اندك خودرا به فقير داده و خودشان با آب افطار نمودند و روز بعد را با همين وضع روزه گرفتند. فاطمه زهرا (س) در روز دوم، بخش ديگر آرد را نان پخت و منتظر افطار ماند كه او و همسرش و فرزندانش با آن نان افطار كنند. ولي دراين شب نيز يتيمي از راه رسيد و در خواست غذا نمود. جملگي سهميه خود را به يتيم داده و خود با آب افطاركردند و روز سوم را با‌‌ همان وضع روزه گرفتند.
در روز سوم نيز فاطمه زهرا (س) باقي مانده آرد را نان پخت و در سر سفره گذاشت، تا هنگام افطار، همگي از آن تناول كنند، اما در اين شب نيز محتاج ديگري فرا رسيد. وي اسير بي‌بضاعت و گرسنه‌اي بود كه از فرط گرسنگي و در بدري، به خانه امام علي (ع) پناه آورد. در اين شب نيز اهل خانه، غذاي خود را به اسير بخشيدند و تنها با آب افطار كردند.
روز چهارم، حضرت علي (ع) دست فرزندانش حسن و حسين (عليهما السلام) را گرفت و نزد رسول خدا (ص) رفت، در حالي كه فرزندانش از شدت گرسنگي مي‌لرزيدند.
پيامبر (ص) از وضعيت آنان پرسيد و حضرت علي (ع) ماجرا را براي آن حضرت تعريف كرد.
پيامبر (ص) آن دو را در آغوش گرفت و به نزد دختر خود، فاطمه (س) آمد و ديد وي در محراب عبادتش نشسته و به عبادت مشغول است، ولي چهره مباركش از گرسنگي زرد و چشمانش گود شده است و كلاً بي‌حال است.
پيامبر (ص) از ديدن آنان بسيار متأثر و غمگين شد و دست بندگي به سوي پروردگارش بلند كرد و گفت: و اغوثاه، يا الله اهل بيت محمد يموتون جوعاً.
يعني:‌اي داد،‌اي خدا! اهل بيت محمد از گرسنگي مي‌ميرند.

نزول سوره‏ دهر
در همين هنگام جبرئيل امين فرود آمد و عرض كرد:‌اي رسول خدا (ص) آنچه خداوند متعال در باره اهل بيت توعنايت كرده است، بنگر.
فرمود: چه چيزي را بنگرم!
جبرئيل امين اين سوره را كه در شأن فداكاري حضرت (ع) و همسرش فاطمه زهرا (س) و فرزندانش حسن و حسين (عليهما السلام) نازل شد، بر آن حضرت قرائت كرد: هَل اَتي عَلَي الاِنسانِ حينٌ مِنَ الدَّهرِ... اِنَّما نُطعِمُكُم لِوَجهِ اللهِ لا نُريدُ مِنكُم جَزائاً وَلا شَكوراً... (
۱) بنا به روايتي در آن روز براي اهل بيت فداكار پيامبر (ص) غذايي از آسمان فرود آمد و آن را تا هفت روز تناول كردند. (۲)
بدين گونه، خداوند سبحان از ايثار و خود گذشتگي حضرت علي (ع) و خانواده بي‌نظيرش تقدير كرد و قلب پيامبر (ص) را تسلي بخشيد.

آغاز خلافت ظاهري امام علي (ع)
در پي قيام مردم عليه خليفه سوم، عثمان بن عفان در
۱۸ ذي‏ الحجه‏ سال ۳۵ ق، كشته شد. مردم از امام علي (ع) خواستند تا خلافت را بپذيرد. با وجود امتناع ايشان، پافشاري و اصرار مردم باعث شد تا آن حضرت، در ۲۵ ذي الحجه خلافت را قبول كنند. تلاش امام براي اجراي عدالت در دوره حكومت باعث شد كه عده‏اي از صاحبان قدرت و ثروت به مخالفت با آن حضرت بپردازند و سه جنگ جمل، صفين و نهروان را به امام تحميل نمايند.


پی نوشت ها:
۱- سوره انسان (۷۶)، كه به سوره «دهر» نيز مشهور است
۲- مسار الشيعه [شيخ مفيد]، ص۲۳؛ الاقبال بالاعمال الحسننة [سيد بن طاووس]، ج۲، ص۳۷۴

منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین