عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
روزی است که ابراهیم (ع) متولد شد؛ روزی است که خداوند توبه قوم یونس را پذیرفت؛ روز تولد عیسی (ع) است و روزی است که قائم (عج) در آن روز قیام می کند.

عقیق:روایات مختلفی درباره روز قیام حضرت مهدی (عج) وجود دارد. در برخی، از روایات نوروز به عنوان روز آغاز قیام یاد شده است. برخی احادیث دیگر روز عاشورا را روز آغاز قیام ذکر کرده است. در تعدادی از روایات روز شنبه و در تعدادی دیگر، جمعه روز قیام تعیین شده است.

پیامبر (ص) می فرمایند: «مهدی از خاندان ما اهل بیت است و خداوند قیام وی را در یك شب سامان می بخشد.»

در همزمانی نوروز با عاشورا اشکالی به نظر نمی رسد زیرا نوروز طبق سال شمسی و عاشورا طبق سال قمری محاسبه می شود و یکی شدن این دو امکانپذیر است و همزمانی این روز با جمعه و شنبه را نیز می توان با این دسته از روایات توجیه کرد؛ زیرا اگر سند این روایات صحیح باشد در این صورت احادیثی که جمعه را روز ظهور حضرت (عج) تعیین کرده اند بر روز قیام و ظهور حمل می شود و روایاتی که روز شنبه را روز قیام می داند بر استقرار و تثبیت نظام الهی و نابودی مخالفان تفسیر شود.

البته باید توجه داشت که روایاتی که شنبه را روز قیام می داند از نظر سند مورد تامل است اما روایاتی که جمعه را ذکر کرده است، از این نظر ایرادی ندارد.

امام صادق (ع) می فرمایند: «قائم ما اهل بیت (ع) در روز جمعه ظهور می کند.»

ابوبصیر از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمودند: «حضرت مهدی (عج) در روز عاشورا که روز شهادت سیدالشهداء (ع) است قیام می کنند. گویا در آن شنبه ای که عاشورا در آن واقع شود، همراه او هستم؛ در حالی که بین رکن و مقام ایستاده، جبرییل در مقابل ایشان، برای بیعت ندا دهد و شیعیان حضرت، زمین را با طی الارض زیرپا می نهند و از اطراف عالم جمع شده و با ایشان بیعت می کنند و خداوند هم به وسیله او جهان را مملو از عدالت می کند.»

امام باقر (ع) نیز می فرمایند: «گویا حضرت قائم (عج) را می بینم که در روز عاشورا، روز شنبه، میان رکن و مقام ایستاده است و مردم را به بیعت با او فرا می خواند.»

همان حضرت (ع) فرموده اند: «حضرت قائم (عج) روز شنبه که روز عاشورا است، قیام می کند؛ روزی که امام حسین (ع) شهید شد. همان حضرت (ع) فرموده است: «آیا می دانید که این روز –عاشورا- چه روزی است؟ همان روزی است که خداوند توبه آدم و حوا را پذیرفت؛ روزی است که خداوند دریا را برای بنی اسرائیل شکافت و فرعون و پیروانش را غرق کرد و موسی (ع) بر فرعون پیروز شده؛ روزی است که ابراهیم (ع) متولد شد؛ روزی است که خداوند توبه قوم یونس را پذیرفت؛ روز تولد عیسی (ع) است و روزی است که قائم (عج) در آن روز قیام می کند.»

امام جعفر صادق (ع) نیز می فرمایند: «قائم (عج) (که درود خدا بر او باد) در شب بیست و سوم ماه رمضان، به نام (شریفش) ندا می شود و در روز عاشورا، روزی که حسین بی علی (ع) در آن کشته شد، قیام خواهد کرد.»

همان حضرت (ع) فرموده اند: «روز نوروز همان روزی است که قائم (عج) ما اهل بیت (ع)، آن روز ظهور می کند.»

شیخ طوسی می نویسد: امام باقر (ع) فرمودند: «گویا قائم را می‌بینم که در روز عاشورا، در شنبه بین رکن و مقام ایستاده است، در حالی که جبرئیل در مقابلش قرار گرفته، ندا می‌کند: البیعة لله. او با قیام خود، زمین را پر از عدل و داد می‌کند، همان‌گونه که پر از ظلم و جور شده بود».


پی نوشت ها:

بحارالانوار

الغیبه شیخ طوسی

نشانه هایی از دولت موعود

منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین