عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۲۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
سید جواد موسوی هوایی؛
حجت‌الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی اجلادر نشست مطبوعاتی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز گفت: علت اهمیت نماز این است که گسترش نماز تمدن الهی را پایه‌ریزی می‌کند. امروزه ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم و با وجود ادعاهای رسانه‌های غربی مبنی بر مادی‌گرایی انسانها گردش انسان‌ها به سوی معنویت است. بنابراین یک خیزش معنوی امروزه در میان انسانها دیده می‌شود.
عقیق: حجت‌الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در نشست مطبوعاتی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز گفت: انسان برای معبودیت خلق شده و تمامی اولیا و انبیای الهی به دنبال این بودند که انسان را از گرایشات حیوانی خارج کرده و به سمت تعالی انسانی و الهی سوق دهند. در منطق قرآن کریم نیز بر مبارزه با طاغوت به عنوان یکی از موانع رسیدن به تعالی انسانی تاکید شده است. همه ابزارها در دین برای این است که انسانها خدا را بپرستند و از طاغوت پرهیز کنند. پس تمام رسالت انبیا و پیامبران را عبودیت خدا می داند که این امر ارتباط نزدیکی با نماز دارد.

وی افزود: در این مسیر انسان اگر بخواهد گام بردارد باید عبودیت خود را آنگونه که خدا گفته نشان دهد در دین تشخیص درستی برخی از امور به عقل انسان واگذار شده اما در مسایلی مانند نماز، روزه، حج، جهاد و ... همواره تاکید شده است. باید توجه داشت که نماز زیرمجموعه عبودیت و عبد خدا بودن است و اگر می‌خواهیم فرهنگ نماز گسترش یابد انسان باید خودش را فراموش کرده و در تمام مراحل زندگی خود اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... خدا را مدنظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار (ع) همواره به مسئله نماز اهمیت ویژه داده‌اند تاکید کرد: علت این اهمیت نیز این است که گسترش نماز تمدن الهی را پایه‌ریزی می‌کند. امروزه ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم و با وجود ادعاهای رسانه‌های غربی مبنی بر مادی‌گرایی انسانها گردش انسان‌ها به سوی معنویت است. بنابراین یک خیزش معنوی امروزه در میان انسانها دیده می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران به سمت تشکیل تمدن نوین اسلامی در حرکت هست، افزود: در این راه اگر می‌خواهید موفق شویم باید به امر الهی که اهتمام به عبودیت و نماز است ارج نهیم. بنابراین باید نماز را کوچک نشماریم چرا که نماز در تمام ساحت‌های اجتماعی، سیاسی و حتی بین‌المللی زندگی انسانها تاثیرگذار است.

به گفته موسوی هوایی وقتی انسان وصل به خدای متعال باشد می‌تواند مقاومت کند در غیر اینصورت انگیزه مقاومت نخواهد داشت. همچنین تمامی کسانی که در انقلاب اسلامی شرکت کردند یا نماز خوان بودند و یا از محبان نماز البته باید توجه داشت اگر کسی دراین راه ضعیف بود نباید آن را کنار گذاشت و باید به گونه‌ای رفتار کرد که آنها را جذب کنیم.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی گزارشی از دوره‌های مختلف اجلاس نماز ارایه کرد و گفت: تاکنون 22 اجلاس سراسری نماز برگزار شده که در بیشتر آنها رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) پیام داده‌اند. امسال نیز در آستانه برگزاری بیست و سومین اجلاس هستیم که موضوع اصلی آن با توجه به نامگذاری سال اقتصاد و فرهنگ از سوی حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی "نماز و تعالی فرهنگی" پیشنهاد داده شده است.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند گفت: در برگزاری این دوره از اجلاس نماز مسوولیت کمیته علمی برعهده سازمان تبلیغات است و ما بسیار خوشحال می‌شویم که در این راه کمکی به حجت‌الاسلام قرائتی بکنیم چرا که ایشان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و قرآنی کشور است که در ساحت‌های تبلیغی وارد شده و موفق هم بوده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به 6 سرفصل اصلی این اجلاس اظهار کرد: مفهوم‌شناسی تعالی فرهنگی در پرتو نماز، مبانی و اصول تعالی فرهنگی در پرتو نماز، سیاست‌ها و راهکارهای تعالی فرهنگی در پرتو نماز، شاخص‌ها و نمادهای تعالی فرهنگی در پرتو نماز، آثار و دستاوردهای تعالی فرهنگی در پرتو نماز و موانع و آسیب‌شناسی فرهنگی در پرتو نماز از جمله سرفصل‌های اصلی این اجلاس است.

به گفته موسوی هوایی همچنین پیش از برگزاری بیست و سومین اجلاس سراسری نماز در 4 و 5 دیماه سال جاری در استان خوزستان اجلاس‌های منطقه‌ای نماز با محوریت یک استان و پنج استان دیگر برگزار می‌شود. این اجلاس‌های منطقه‌ای از اواخر آبانماه آغاز و تا اوایل دیماه ادام خواهند داشت در این اجلاس‌ها مقالات ارایه شده و نظرات شخصیت‌های فرهنگی استان‌ها تجمیع می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر چاپ کتاب‌ "مقالات برگزیده" نیز اظهار کرد: مقالاتی که در ارزیابی کمیته علمی نمره بین 16 تا 20 را کسب کنند حتما در قالب کتابی منتشر خواهند شد و سایر مقالات نیز به صورت الکترونیکی در سایت اجلاس بارگذاری می‌شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در باره موضوع نماز گفت: این سازمان در ساحت‌های مختلف به موضوع نماز توجه داشته است در بخش آموزش‌های تخصصی با مدنظر قرار دادن مخاطبان خاص مانند روحانیون مستقر، ائمه جماعات، مبلغان، روسای تشکل‌های دینی، روسای هیئات مذهبی، مسئولان انجمن‌های اسلامی، مداحان و معلمان دینی در جهت گسترش فرهنگ نماز حرکت کرده است.

وی اضافه کرد: در بحث گفتمان و اندیشه جوان نیز سازمان تبلیغات رویکرد عبودیت و معنویت را مورد توجه قرار داده و با بازخوانی اندیشه‌های امام و رهبری در مراکز مذهبی با قرار دادن یک استاد به سوالات جوانان در این باره پاسخ می‌دهد.

موسوی هوایی در بخش پایانی سخنانش درباره انجام سلسله پژوهش‌هایی درباره سنجش سطح دینداری در کشور گفت: از سال 55 تا سال 90 پژوهش‌های متعددی در این باره انجام شده و براساس آن اعلام شده که بیش از 83 درصد از مردم نمازخوان هستند و 99 درصد نیز به نماز معتقدند.
 

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین