عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
حجت‌الاسلام و المسلمین زائری مطرح کرد
دبیر علمی پنجمین دوره همایش بین‌المللی باران غدیر از حضور شاعران و متفکرانی از پنج کشور جهان خبر داد. این همایش کار خود را از روز پانزدهم مهر ماه آغاز خواهد کرد.
عقیق: نشست خبری پنجمین همایش بین المللی باران غدیر با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، دبیر علمی همایش، هادی مولوی‌دوست، مدیرکل روابط عمومی حوزه هنری و جمعی از اصحاب رسانه در این مرکز برگزار شد.

زائری در ابتدای این نشست با اشاره به هدف برگزاری همایش گفت: همایش باران غدیر از پنج سال پیش به منظور ایجاد فرصتی برای بروز و ظهور ارتباط میان ادیان و مذاهب مختلف ایجاد شد. ما در کشورهای مختلف و در میان ادیان گوناگون افرادی را داریم که مقید به ارزشهای دینی هستند و به شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام مانند پیامبر و خاندان مبارک ایشان ابراز احساسات می‌کنند. در این میان موضوع غدیر یکی از موضوعات پرتکراری است که در آثار بسیاری از شاعران و اندیمندان در کشور های مختلف دیده می‌شود و براساس آن آثار برجسته تولید شده است. باران غدیر به منظور تجلیل از نویسندگان و فعالان در این حوزه و ایجاد زمینه خلق آثار جدید در موضوع غدیر برگزار شد تا از این راه بتواند علاوه بر موارد مذکور به رفع برخی از سوء تفاهم ها نیز بیانجامد.

وی ادامه داد: در حال حاضر جریان تکفیری در منطقه در حال گسترش است که هدف آنها برهم زدن ارتباط میان ادیان و مذاهب مختلف است. این درحالی است که در کشورمان مختلف سالهای سال است که ادیان و مذاهب گوناگون در کنار یکدیگر به راحتی زدنگی می‌کنند به عنوان مثال در مصر مسیحیان و مسلمانان سالهاست که در کنار هم زندگی می‌کنند و در ایران نیز چنین وضعیتی وجود دارد حتی در میان ادیان مختلف حاضر در ایران می‌بینیم که اظهار ارادتی نسبت به اهل بیت(ع) انجام می‌شود. برهمین اساس همایش باران غدیر سعی کرد تا این فرصت را فراهم کند تا ادبیات میانگینی و آثار شاخصش معرفی شود.

زائری با بیان اینکه همایش باران غدیر توانست این انگیزه را در میان نویسندگان و شاعران ایجاد کند تا آثار جدیدتری با موضوع غدیر و اهل بیت خلق شود افزود: از دوره اول تاکنون حداقل پنج جلد کتاب منتشر شد ما ابتدا این همایش را باشعر آغاز کردیم، اما در دوره‌های بعدی هنرهای آیینی هم به آن افزوده شد امسال نیز گروه موسیقی که از مسیحیان لبنان هستند در این همایش حضور خواهند داشت درکنار این در حوزه موضوعات و ادیان نیز شاهد رشد چشمگیری بودیم در اولین دوره تنها از کشور لبنان میزبان میهمانانی بودیم اما کم کم این حوزه گسترش پیدا کرد و حالا ما در کنار مسیحیان شاهد حضور هندوها نیز هستیم.

وی با بیان اینکه امروز باران غدیر زمینه بیشتری برای ایجاد آشنایی میان شاعران و اندیشمندان دارد یادآور شد: زمینه تشنج، آشوب و فتنه انگیزی که امروز در منطقه فراهم است یکی از مواردی است که می‌تواند زمینه دوستی و مهرورزی را میان ادیان مختلف در دنیایی که هر لحظه بهجدایی دعوت می‌کند ایجاد کند. این امر تنها با استفاده از موضوعات دینی مشترک مثل عدالت، امام علی(ع) و قیام کربلا می‌تواند محقق شود.

زائری ادامه داد: هر یک از میهمانان حاضر در این همایش در کشورهای خودشان جزو نخبگان فرهنگی محسوب می‌شوند طبیعتا نفس حضور آنها در جریان سازی این همایش تأثیرگذار خواهد بود. کما اینکه در سال‌های گذشته به دلیل حضور همین افراد ما شاهد پوشش رسانه‌ای این همایش و یا موضوعات مرتبط با آن در رسانه‌های دیگر کشورها داشتیم. باید اعتراف کنم که حجم نیاز و تقاضای عمومی نسبت به این موضوع بسیار است اما آیا این تلاش ساده و کوچک حوزه هنری در مقابل عظمت نام امام علی(ع) پاسخگوست یا می‌تواند دستاوردهای عظیمی داشته باشد. به هرحال همایش توانسته توجه نخبگان را به سمت خود جلب کند با این روند پیش بینی می‌شود که در آینده آثار درخشان تری خواهد داشت.

وی با اشاره به بخشی از ارادت اندیشمندان و شاعران دیگر کشورها به موضوع غدیر و کربلا گفت: بارها از ادیان مختلف اظهار ارادت آنها را به خاندان اهل بیت (ع) شنیده‌ایم که یکی از این موارد نقل قول میهمانی هندو بود که ما در غدیر جشن می‌گیریم علاوه براین اهل سنت افغانستان نیز اذعان داشتند که برسر سفره هفت سین خود غدیریه می‌خوانند. ما معتقدیم که گفتمان با گفت‌وگو شروع می‌شود وقتی باب گفتگو فراهم شد انتظار می‌رود که در دهه های آینده گفتمانی نیز شکل بگیرد باران غدیر بیش از آنکه به دنبال گفتمان سیاسی باشد در پی گفتمانی فرهنگی است می‌خواهد گفتمانی بین ادیان ایجاد کند.

وی در پایان از انتشار سه کتاب با عناوین معرفی جرج جرداق، حماسه حسین اثر جرج شکور و عهد جدید با موضوع ادبیات میان دینی درباره پیامبر اکرم(ص) و غدیر در این همایش خبر داد.

مولوی دوست دیگر سخنران این نشست بود که در ابتدای سخنانش به به برنامه‌های جانبی اشاره کرد و گفت: ما امسال همانند دوره‌های گذشته پذیرای گروهی از میهمانان از کشورهای مختلف لبنان، تاجیکستان، هندوستان، ترکیه و پاکستان خواهیم بود. حضور این میهمانان از یک شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد همایش باران غدیر سه شنبه هفته آینده از ساعت 15:30 کار خود را آغاز خواهد کرد و بعد از آن در سه استان قم، خراسان رضوی و فارس برنامه‌های خود را پیگیری خواهد کرد. در حاشیه حضور میهمانان در شهرهای مختلف برنامه‌های جانبی از جمله سخنرانی، حضور در رسانه‌ها و دیدار با جمعی از نخبگان فرهنگی و مراجع عظام تقلید نیز درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تلاش داریم تا اقداماتی برای دبیرخانه دائمی همایش باران غدیر نیز انجام دهیم که در همین راستا پیش از برگزاری همایش اعلام فراخوان به صورت داخلی و خارجی و جمع آوری آثار را آغاز کرده از دیگر برنامه‌های جانبی همایش برگزاری کارگاهی است با حضور استاد نقاشیان در زمینه نقاشی خط و همچنین در این همایش سایت باران غدیر نیز راه‌اندازی خواهد شد.

مولوی‌دوست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور میهمانان از دیگر کشورهای اسلامی گفت: دعوت از عراق و اقلیم کردستان انجام شده اما به دلیل وجود شرایط ناامن حاکم در منطقه حضور آنها محیا نشده است در حوزه کشورهای اروپایی نیز تلاش داریم تا ارتباطات عمیق‌تری ایجاد کنیم.

در این همایش که از 15 الی 19 مهر ماه در استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و قم برگزار خواهد شد، میهمانانی از کشورهای مختلف حضور دارند. جورج شکور، اسقف جورج صلیبا، پروفسور ندا ابو مراد، هیاف یاسین، رهیف الهاج و لواء شکور از لبنان، دارا نجاتوف و رحمت نذری از تاجیکستان، احسان اکبر، سید اعجاز رحمانی و افتخار عارف از پاکستان، متین صدیقی دیوبندی از هندوستان، مشتهیر کاراکایا از ترکیه و سیدمحمد شعاع فاخر از پژوهشگران میهمانان این حوزه هستند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین