عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
حجت الاسلام علیدوست در رادیو معارف مطرح کرد
متأسفانه شاید ما مؤمنین در دوران کنونی عادت کرده ایم، که وقتی یک منکر را می­بنیم خیلی راحت از کنارش می­گذریم.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علی‌دوست عضو جامعه مدرسین در برنامه فقه پویا رادیو معارف به بررسی معضلات مطرح در خصوص عفاف و حجاب پرداخت و گفت: مسائل عقلی را ما نباید نادیده بگیریم مخصوصاً با توجه به این که یکی از اسناد شرعی استنباط احکام در فقه امامیه، عقل است. آشنایان به فقه می­دانند، که برخی مسائل اگر فرضاً هیچ سند قرآنی و روایی هم برای صدور حکم شرعی شان نباشد، میان فقیهان مورد اتقان است که به اجماع و عقل را جایگزین مناسب قرار دهند.

وی تصریح کرد: گاهی افرادی که حالا به هر انگیزه می­‌خواهند این نهادها را زیر سؤال ببرند، گاهی مطرح می­کنند، که در قرآن یا در روایات این دو نهاد وجود ندارد، و در واقع نیافتن خودشان را که عمدتاً هم از عدم تخصص نشأت می­‌گیرد حاکی از نبودن می­گیرند.

وی با اشاره به آیات شریف (وَ الْحافِظینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ)، (وَ الَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ) اظهار کرد: این دو آیه شاهد مثال برای بحث هستند. البته بحثی در این نیست که مردان پاکدامن خود دار و زنان پاکدامن خود را دست نیافتنی برای نامحرمان قرار دهند. به عبارت دیگر اگر ما عفت را حالتی برای نفس در نظر بگیریم برای شخص خودش را در این حفظ نسبت به نامحرم نشان می­دهد، بنابر این می­توانیم بگوییم قرآن با این تعبیر به نهاد عفاف اشاره کرده است.

وی ادامه داد: در قرآن آیاتی ست که زنان و مردان در برخورد با نامحرم باید چشم های شان را به نا محرم ببندند،(قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ) یا (قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ) ببینید این که انسان به نامحرم چشمی ندوزد، "غض بصر" واژه عربی است، رقیبش چشم دوختن است، پس غض یعنی نظر را بگیرد، نظر را کوتاه بکند، به نامحرم چشم ندوزد، یک زن این قدر عفیف باشد که خودش را برای شوهرش بداند و در برخورد با نامحرم چنین نگاه کند و بالعکس مرد هم همین طور نگاه بکند، اینها در واقع اسنادی هستند در قرآن که صراحتا عفت را بیان می­کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه ادله روایی در خصوص حجاب پرداخت و گفت: امیر المؤمنین می­فرمایند: پاداش انسان قادری (قادر یعنی می­‌تواند سوء استفاده کند، از شکم، از شهوت، از مقام) ولی خوداری می­کند، پاداشش کمتر از مجاهد شهید در راه خدا نیست.

کارشناس رادیو معارف گفت: در قرآن بعضی از آیات را داریم که بعد از این که به عفاف اشاره می­کند، اشاره به حجاب می­کند: (قُلْ

لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ)؛ اما (وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها) زنان مسلمان نباید زینت­‌های خود را در برابر نامحرم نمایش گذارند. منظور از زینت انگشر نیست، که یعنی انگشترش را نشان ندهد، یا حلقه­‌ی دستش را نشان ندهد، مواضع زینت مراد است، که مفسران مفصل در این ارتباط گفته اند. مواضع زینت اعم اند از گردن، دست و حتی بخشی از صورت و

بعضی از مواضع بدن می­تواند باشد.

وی ادامه داد: در ادامه آیه داریم که (وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ) وقتی رو سری سر می­کنند، روسری گردن را بپوشاند، سینه را بپوشاند، این طور نباشد که یک شالی را روی سر بیندازد بعد این را بیندازند پشت سر و سینه و گردن پیدا باشد، موها پیدا باشد، چانه­‌ها پیدا باشد.

حجت الاسلام علیدوست ادامه داد: بحث حجاب یک برنامه است، یعنی یک واجب شرعی است. حالا اگر کسی مراعات نکرد یک بحث این است که خود او در چه موقعیتی قرار دارد، مسلمان است یا نه؟ در زمره مسلمانان به شمار می­آید یا خیر؟ یک بحث این است که ما چه برخوردی با او داشته باشیم؟دوم این است که ما باید با آنها چه برخوردی داشته باشیم؟

وی ادامه داد: اگر کسی که بی حجابی می کند و مسلمان است، شهادتین را می­گوید، واصل اسلام را پذیرفته ولی بعضی از مسایل را مراعات نمی­کند، مثل کسی ست که یک مال نجسی را می­خورد، مال حرامی را می­خورد، در اینجا فقها می­فرمایند که اگر صرف عمل نکردن به احکام باشد ولی انکار نکند، مثل خانمی یا آقای که می­گوید من حجاب را قبول دارم ولی رعایت نمی­کند، خب این قطعاً جزء مسلمانان است، در این صورت احکام اسلام هم بر او اینگونه زنان جاری هست.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: عموم فقها معتقدند اگر عمل نکردن به واجبات به انکار نبوت و انکار توحید و قرآن نیانجامد طرف مقابل کافر نیست، پس حتی اگر حجاب را انکار هم بکند، ما نمی­توانیم بگوییم نا مسلمان است، در صورتی که اصول دین را، مثل شهادتین را معترف باشد، این وضعیت شخصی که در وضعیت خودش حجاب را رعایت نمی­کند.

وی ادامه داد: بی حجابی مثل سایر پدیده­‌ها و ناهنجاریهای که در جامعه ممکن است از شخصی بروز بکند، این مسئله طبیعتاً همان مسیر را هم دارد، یعنی بحث عدم مراعات حجاب به تعبیر تافته جدا بافته نیست، اگر انسان دید یک نفر دارد غیبت می­کند، یک نفر دارد دروغ می­گوید، یک نفر دارد تهمت می­زند، خب چه جور باید با وی برخورد کند، باید اول او را هدایت کند، که برادر محترم، خواهر محترم این واجب شرعی است، این حرام شرعی است، همان مراحلی که در نهی از منکر و امر به معروف داریم در این پدیده هم داریم، که البته به اقتضای وضعیت کنونی شاید برخوردهای خشین جواب ندهد.

علیدوست تاکید کرد: انسان باید با اخلاق حسنه اسلامی او را هدایت کند، امر به معروف کند، نهی از منکر کند. متأسفانه شاید ما مؤمنین در دوران کنونی عادت کرده ایم، که وقتی یک منکر را می­بنیم خیلی راحت از کنارش می­گذریم، عبور می­کنیم، که چه بسا اگر تذکر بدهیم مؤثر باشد، این یک حالت، اما از آن طرف هم نباید به گونه‌­ای باشد که دافعه داشته باشد و اگر حالا همان حد از اعتقادی که داشت کنار برود، به هر حال سیستم امر به معروف و نهی از منکر یک سیستم پیچیده­ای است که قوانین خاص خودش را هم دارد، ما باید یک حد اعتدال و حد وسط را در این ارتباط مراعات کنیم.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین