عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۱۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
صبح روز هفتم مهر ماه 1360 همزمان با شهادت حضرت جواد الائمه (ع) طبق معمول در كلاس درس حضور يافته و ساعت 8 صبح هنگامي كه در حال خروج از حزب بودند در محل درب خروجي حزب جمهوري اسلامي به خيل شهدا پيوست
عقیق:

*زندگی نامه:
گروه تاریخ مشرق- در تاريخ 5/5/1311شمسي در شهر بهشهر مازندران در خانواده‌اي مذهبي چشم به جهان گشود. پدرش سيد حسن مردي با ايمان و با تقوا و كاسب محل بود كه با زحمت فراوان مخارج زندگي خود و خانواده اش را تامين مي كرد.

سيدعبدالكريم كه داراي هوش و ذكاوت خاصي بود ضمن درس خواندن بعدازظهرها در مغازه پدرش به او كمك مي‌كرد و از آنجائي كه علاقه شديد به علم داشت با تشويق پدرش در حوزه علميه آيت الله كوهستاني در روستاي كوهستان در 6 كيلومتري بهشهر به تحصيل علم پرداخت. پس از اين ايام عازم حوزه علميه قم شده و به ادامه تحصيل پرداخت و از اساتيد بزرگ حضرات آيات عظام بروجردي، علامه طباطبايي، امام خميني (ره)، آيت الله صدوقي، سيد رضا صدر، آيت الله مجاهدي و مرحوم داماد كسب علم نمود. در سال 1340 پس از فوت آيت الله بروجردي به مشهد مقدس مشرف شد و در درس آيت الله ميلاني و آيت الله شيخ مجتبي قزويني به تحصيل پرداخت. وي در سال 1335 ازدواج نمود.

از سال 1340 با برپايي مجالس تبليغي و آگاهي دادن به مردم همت گماشت و همواره به سفرهاي تبليغي در شهرهاي مختلف عازم مي‌شد و در سال 1343 كانون بحث و انتقاد ديني را جهت ارشاد نسل جوان بنا نهادند. اين كانون تا سال 1351 ادامه داشت تا اينكه ساواك سخنراني و پاسخگويي به سئولات جوانان را از ناحيه شهيد هاشمي نژاد ممنوع نمود.

اما سيد عبدالكريم همچنان به مبارزات سياسي خود ادامه مي داد و آشكارا جنايات خاندان پهلوي را آشكار مي نمود و بارها و بارها در اين خصوص بازداشت و زنداني و مورد شكنجه قرار گرفته بود.

در سال 1342 در ايام دهه فاطميه مجالسي در سطح شهر مقدس مشهد برپا شد. شهيد ابتدا در منزل آقاي اخوان فاطمي واقع در كوچه عباسقلي خان جنب گرمابه اسلامي منبر مي رفته و در شبهاي 21 و 22 و 23 سال 1342 در مسجد فيل واقع در پايين خيابان منبر داشتند و در آنجا درباره حقوق زن و انجمن هاي ايالتي و ولايتي و كاپيتولاسيون صحبت مي كردند كه در شب سوم روز 3 شنبه 23/7/1342 مامورين شهرباني مسجد را محاصره كردند و قصد بردن شهيد هاشمي نژاد را داشتند . در اين حادثه كه جمعيت منسجم حدود پانزده هزار نفر بوده است تعدادي شهيد، تعدادي مجروح و تعدادي اسير و زنداني شدند و شهيد بزرگوار بازداشت و زنداني و سپس ممنوع الملاقات شدند . رژيم منحوس با تلگراف ابراز تاسف آيت ا... ميلاني، شهيد را به دو ماه زندان قابل خريد محكوم نمود . ضمن اينكه دادستان تقاضاي اعدام براي ايشان نموده بود. در همان شبها راديو بي بي سي اعلام كرد كه در مشهد حادثه مسجد فيل را كه از نادرترين حوادث مي باشد، شير بچه اي در مشهد بوجود آورده است . بعد از آن شهيد هاشمي نژاد بارها و بارها دستگير و زنداني شدند تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 كه از زندان آزاد گرديدند و در سنگر دبير كل حزب جمهوري اسلامي مشهد جهت ارتقاي سطح آگاهيهاي اعضا و حزب جوانان خدمات شايسته اي را انجام دادند . سپس وي با راي قاطع مردم استان مازندران به مجلس خبرگان راه يافته و در تصويب قوانين حياتي چون ولايت فقيه بيشترين نقش را ايفا نمودند . در قضاياي جنگ تحميلي يكي دو نوبت به همراه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت ا... خامنه اي به مناطق جنگي رفته و در افشاي خيانتهاي بني صدر ملعون و جبهه متحد ليبرالهاي سلطنت طلب و منافقين سهم بسزايي داشتند.

اما نقشه ترور شهيد هاشمي نژاد از درون سازمان منافقين طرح ريزي شد و صبح روز هفتم مهر ماه 1360 همزمان با شهادت حضرت جواد الائمه عليه السلام طبق معمول در كلاس درس حضور يافته و ساعت 8 صبح هنگامي كه در حال خروج از حزب بودند در محل درب خروجي حزب جمهوري اسلامي به خيل شهدا پيوست و پيكر پاكش در حرم مطهر حضرت علي بن موسي الرضا (ع) بخاك سپرده شد و سه روز عزاي عمومي در خراسان اعلام گرديد . مدت زندگي شهيد حدود 49 سال و 2 ماه و 2 روز بوده است .
مقام معظم رهبری حضرت آیت‏ الله خامنه‏‌اى از یاران و همرزمان نزدیك آن شهید، در مقام او چنین می‏فرمایند: .... احساس مى‏كنم برادر عزیز و گرانبهایى كه قلباً و روحاً به او خیلى متكى بودم و همواره به او دلخوش و امیدوار بودم را از دست داده‎ام ... خدایش رحمت كند و به ملت در مقابل از دست دادن این گوهر گرانبها عطیه ارزنده‏اى عطا نماید. خداوند این خسارت را خود جبران كند.

منبع:مشرق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین