عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۲
غالب علماى اهل سنّت به لزوم عصمت امام اعتقاد نداشته و پیشوایان و خلفاى مورد قبول خود را نیز معصوم نمى دانند

عقیق:یکی از مباحث کلامی که مطرح است این است که آیا اهل سنّت هم عصمت امامان علیهم السلام را قبول دارند؟

پاسخ :

غالب علماى اهل سنّت به لزوم عصمت امام اعتقاد نداشته و پیشوایان و خلفاى مورد قبول خود را نیز معصوم نمى انگارند. البته برخى از منصفان آنان با توجّه به مبانى عقلى و نقلى عصمت و شخصیت اهل بیت علیهم السلام به عصمت آنان معتقد شده و آن را سازگار با خاتمیت دانسته اند. براى نمونه مى توان از افراد زیر یاد کرد:

الف. ابن ابى الحدید معتزلى به عصمت امام على علیه السلام اعتقاد دارد و گزارش مى کند که ابومحمد بن متویه در کتاب خود به نام الکفایة نیز بدان معتقد بود.1

ب. ابن عربى عارف نامى جهان اسلام عصمت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت را باور داشته و مى گوید: «قد طهّره صلى الله علیه و آله و اهل بیته تطهیرا و اذهب عنهم الرجس و هو کل ما یشینهم»2؛ «همانا خداوند پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت او را به طور کامل پاک و منزّه داشته و رجس یعنى هر آنچه بر ایشان عار آید را از آنان زدوده است».

جالب اینجا است که او اهل بیت را نه تنها مطهّر و پیراسته، که عین طهارت و پاکیزگى مى داند: «فهم المطهّرون بل هم عین الطّهارة»3
ابن عربى همچنین با تمسّک به حدیث نبوى درباره سلمان «سلمان منّا اهل البیت»4 او را نیز به معصومان ملحق مى کند.5

ج. استاد توفیق ابوعلم نویسنده و دانشمند مصرى، به استناد حدیث ثقلین که به صورت متواتر در منابع شیعه و سنّى نقل شده است، اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله را معصوم و پیروى از آنان را سبب نجات از ضلالت و گمراهى مى داند.6


پی نوشت ها:
1. شرح نهج البلاغه، ج 6، ص 276، خطبه 86.
2. الفتوحات المکیة، ج 1، ص 196.
3. همان.
4. سیره ابن هشام، ج 1، ص 70؛ تاریخ طبرى، ج 2، ص 568، دارالتراث بیروت.
5. همان. ق: امامت، محمدحسن قدردان قراملکى، ص 156، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، چاپ اول، 1388.
6. فاطمة علیهاالسلام برترین بانوى جهان، مکارم شیرازى، ص 75.

منبع:جام
211008

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین