عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
پاره اى از پيكر من در خراسان دفن خواهد شد، هر گرفتارى كه او را زيارت كند، خدا ناراحتى او را برطرف سازد، و هر گنهكارى كه به زيارت او رود، خداوند گناه او را ببخشد.

عقیق: روایات بسیاری در فضیلت زیارت امام رضا (ع) بیان شده حتی از لسان مبارک پیامبر(ص) سال ها قبل از ولادت آن حضرت (ع) که همگی بر شان و جایگاه این زیارت صحه می گذارند.

 

امام باقر (ع) از جدشان اميرالمؤمنين(ع) نقل كرده اند كه پيامبر(ص) فرمودند: "پاره اى از پيكر من در خراسان دفن خواهد شد، هر گرفتارى كه او را زيارت كند، خدا ناراحتى او را برطرف سازد، و هر گنهكارى كه به زيارت او رود، خداوند گناه او را ببخشد."

 

حسين بن زيد گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى فرمودند: "مردى از نسل فرزندم موسى، قيام خواهد كرد كه همنام اميرالمؤمنين(ع) است و در سرزمين طوس كه در خراسان است، دفن خواهد شد... او در همان جا با زهر كشته مى شود و غريبانه به خاكش مى سپارند. هر كه او را با معرفت زيارت كند، خداوند او را همسان كسانى كه پيش از پيروزى، بخشش و پيكار كرده باشند، پاداش خواهد داد."

 

زیارتی افضل بر زیارت اباعبدالله (ع)

شاه عبدالعظيم حسنی (ع) فرمودند: به حضرت جواد (ع) عرض كردم كه به زيارت قبر حضرت سيدالشهدا (ع) مشرف شوم يا به زيارت پدرتان؟

فرمودند: "اندكى درنگ كن"؛ سپس داخل اندرون شد بعد در حالى كه اشكهايشان بر رخسارشان جارى بود، خارج شدند و سپس فرمودند: "زائران امام حسين (ع) بسيارند؛ اما زائران پدرم اندک اند."

همان حضرت (ع) در روايتی ديگر فرمودند: "زيارت پدرم افضل است زيرا حضرت اباعبدالله الحسين (ع) را همه مردم زيارت مى كنند؛ اما پدرم را جز خواص شيعه زيارت نمى كنند."

 

حضرت جوادالائمه (ع) همچنین می فرمایند: پدرم در نامه ای که به من نوشت مرقوم فرموده: هر کس مرا زیارت کند و حق مرا بشناسد در سه جا روز قیامت او را زیارت می کنم: 1- آنجا که نامه های اعمال به دستشان باشد؛ 2- آنجا که در صراط بخواهند بگذرند و 3- آنجا که در دیوان عدالت الهی به حساب انها رسیدگی کنند."

 

از امام رضا (ع) روایت است که آن حضرت (ع) فرمودند: "هر که مرا زیارت کند چنان است که رسول خدا (ص) را زیارت کرده است و ق تعالی برای او به سبب آن زیارت ثواب هزار حج پسندیده و هزار عمره پذیرفته بنویسد و من و پدرانم در قیامت شفیع او باشیم."

 

رهایی از آتش دوزخ و جواز ورود به بهشت

امام هادی (ع) در روایتی می فرمایند: "هر که را به سوی خدا حاجتی باشد قبر جدم حضرت امام رضا (ع) را در ظهر طوس زیارت کند در حالی که غسل کرده باشد و نزد سر آن حضرت (ع) دو رکعت نماز به جای آورد و در قنوت نماز حاجت خود را بخواهد به درستی که مستجاب می شود مگر آنکه خواسته او برای گناه یا قطع رحمی باشد. به تحقیق موضع قبر آن حضرت (ع) بارگاهی است از بارگاه های بهشت و هیچ مومنی او را زیارت نمی کند مگر آنکه حق تعالی او را از آتش دوزخ آزاد کند و وارد بهشت می نماید."

شهید ثانی در کتاب دروس از امام کاظم (ع) نقل می کند: "کسی که پسرم علی (ع) را زیارت کند، پاداش او در پیشگاه خدا مانند پاداش هفتاد حج نیکو (مستحبی) است."

یحیی مازنی به آن حضرت (ع) با تعجب عرض کرد: هفتاد حج نیکو؟ فرمودند: "آری و بلکه هفتاد هزار حج."

شیخ صدوق (ره) روایت می کند که مردی از صالحین در خواب پیامبر اکرم (ص) را دید و عرض کرد: یا رسول الله (ص)! کدامیک از فرزندان شما را زیارت کنم؟ حضرت (ص) فرمودند: "برخی از فرزندانم نزد من می آیند در حالی که مسمومند و برخی در حالی که کشته شده اند." عرض کردم: با این همه پراکندگی مکان های ایشان من کدامیک را زیارت کنم؟

حضرت رسول (ص) فرمودند: "آنکه به تو نزدیک تر است و در سرزمین غربت مدفون است."

عرض کرد: حضرت رضا (ع) را می گویید؟ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "بگو صلی الله علیه. بگو صلی الله علیه. بگو صلی الله علیه."

آمرزیدگی مردم قم و آبه به برکت این زیارت

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) می گوید: از امام عسکری (ع) شنیدم که می فرمودند: مردم قم و آبه آمرزیده اند، زیرا آنان جدم امام رضا (ع) را در شهر طوس زیارت می کنند. آگاه باشید هر کس او را زیارت کند و در مسیر راه قطره بارانی به او برسد، خداوند بدن او را بر آتش حرام می کند."

اباصلت هروى می گوید: حضرت رضا (ع) مى فرمودند: "من به زودى مظلومانه با سم كشته مى شوم و قبرم كنار قبر هارون خواهد بود خداوند تربت مرا محل رفت و آمد شيعيان و اهل بيتم قرار خواهد داد؛ هر كه مرا در غربتم زيارت كند، بر من واجب خواهد شد كه در روز قيامت او را زيارت كنم

قسم به آن كسى كه محمد (ص) را گرامى داشته و او را ميان جهانيان به نبوت برگزيده است؛ هر كس در كنار قبرم دو ركعت نماز بگزارد، خداوند گناهانش را مى آمرزد.

زائران قبر من در روز قيامت گراميترين وارد شوندگان بر خداى تعالى هستند هر مؤمنى كه مرا زيارت كند و در راه زيارت قطره اى از آسمان بر صورتش بچكد، خداوند بدنش را بر آتش جهنم حرام مى كند."


پی نوشت ها:

عیون اخبارالرضا (ع)
بحارالانوار
امالی شیخ صدوق
حضرت رضا علیه السلام
مفاتیح الجنان

 منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین