عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۱
حجت الاسلام جعفری؛
استاد مرکز تخصصی مهدویت گفت: نشانه های آخرالزمان در روایات به این معنا نیست که باید اتفاق بیفتد تا امام عصر(ع) ظهور کند، بلکه هشداری برای مراقبت بیشتر است.
عقیق: حجت الاسلام جواد جعفری در گفت و گویی با اشاره به روایاتی که تعریفی از آخرالزمان دارند، گفت: عبارت "آخرالزمان" در روایات به این معناست که زمان دیگری بعد از آن نخواهد بود. به همین خاطر است که به پیامبر اسلام نیز پیامبر آخرالزمان اطلاق می شود. به این معنی که پیامبر(ص) در آخرین زمان ممکن مبعوث شده و بعد از ایشان پیامبر دیگری نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه با توجه به این معانی 1400 سال است که دوران آخرالزمان شروع شده است، خاطرنشان کرد: از زمانی که پیامبر(ص) به نبوت رسیدند، آخرالزمان آغاز شده است. چون بعد از آن پیامبری نبوده که مبعوث شود. بنا به این تفسیر در برخی از روایات مردم آخرالزمان بهترین مردم هستند و . . .

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه خطاب های خداوند به پیامبران در مورد آخرالزمان ناظر به کلیت جهان اسلام است، اظهارداشت: بعد از بعثت پیامبر اسلام براساس این اطلاق ها قطعا در دوران آخرالزمان به سر می بریم.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت بااشاره به تعبیر دیگری از دوران آخرالزمان، تصریح کرد: آخرالزمان به معنای آخرین حکومتی که بر روی زمین ایجاد می شود، بنابراین روایات اهل بیت(ع) می فرمایند دولت ما آخرین حکومتی است که روی کار می آید و بعد از حکومت اهل بیت(ع) زمانی نیست که حکومت دیگری تشکیل شود.

وی ادامه داد: بنابراین کسانی که به بررسی تعابیر آخرالزمان می پردازند، باید مراقب باشند که واقعه ظهور و به قدرت رسیدن امام زمان(ع) نباید به هم آمیخته شود. چراکه برخی از روایات آخرالزمانی ناظر به کلیت جهان اسلام و برخی دیگر ناظر به آخرالزمان قبل از ظهور همچنین برخی ناظر به آخرین امت است.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به این نشانه ها در روایات آخرالزمان، افزود: مفصل ترین و معتبرترین روایتی که در رابطه با نشانه های آخرالزمان وارد شده، در جلد هشتم کتاب کافی به نام روضه کافی است که شیخ کلینی نقل می کند، در این روایت امام صادق(ع) در چند صفحه طولانی نشانه های قبل از ظهور را بیان می کنند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه این روایت به نشانه های غیرحتمی ظهور امام زمان(ع) اشاره می کند، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در پایان این روایت می فرمایند: اگر این نشانه ها اتفاق افتاد، مواظب بوده و توقع آمدن حکومت ما را داشته باشید.

وی با بیان اینکه این نشانه ها سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی هستند، اظهارداشت: این روایت چهره منفی این نشانه ها را به تصویر کشیده است و به نوعی این روایت به بیان انحرافات در زمینه های سیاسی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آخرالزمان پرداخته است.

حجت الاسلام جعفری گفت: این روایت به معنای اخبار نیست که حتما این نشانه ها اتفاق می افتد و ما نباید در مقابلش مقاومت کنیم. بلکه به معنای هشدار است که اگر مراقب نباشیم، این نشانه ها اتفاق می افتد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت، خاطرنشان کرد: نشانه های آخرالزمان در روایات به این معنا نیست که باید اتفاق بیفتد تا امام عصر(ع) ظهور کنند بلکه به این خاطر است که ما مراقب باشیم و هشداری برای انسان ها است.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین