عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
دجال فریبنده، تلبیس كننده و دروغگو است و در روایات اسلامی شخصی است كه پیش از ظهور حضرت مهدی(عج) یا متقارن اوایل عهد او ظاهر شود و در دوره چهل روزه یا چهل ساله دنیا را پر از ظلم و ستم و جور و كفر سازد و ...
عقیق:در روایات اهل بیت(ع) سخن از خروچ سفیانی به عنوان یكی از علائم حتمی ظهور مهدی(ع) به میان آمده است. از مجموعه روایات شیعه و اهل سنت به دست می آید كه سفیانی، شخصی از دشمنان است كه به قصد مقابله با امام زمان(ع) برمی خیزد.
دجال فریبنده، تلبیس كننده و دروغگو است و در روایات اسلامی شخصی است كه پیش از ظهور حضرت مهدی(عج) یا متقارن اوایل عهد او ظاهر شود و در دوره چهل روزه یا چهل ساله دنیا را پر از ظلم و ستم و جور و كفر سازد تا حضرت او را از میان بردارد و دنیا را دوباره از عدل و داد پر كند. ظهور او مانند سفیانی و دابة الارض یكی از علایم حتمی ظهور حضرت بقیة الله است.

درباره او اقوال مختلفی است. همچون اینكه گویند: مردی است یك چشم كه از مادری یهودی به دنیا آمده است و هنگام خروجش قحطی شدیدی باشد و وی از خراسان یا كوفه یا محله یهودیه اصفهان ظهور و ادعای خدایی كند و بر اثر نیاز شدید مردم و بذل و بخششی كه وی كند، جمعی به او می پیوندند و سرانجام در حكومت حضرت مهدی(عج) به دست حضرت مسیح(ع) یا خود حضرت كشته شود و در حدیثی از پیامبر اكرم(ص) آمده است كه پیش از قیامت 72 دجال بیاید كه برخی از آنها جز یك نفر پیرو نداشته باشد. (كنز العمال،ح 31050) و . . .
دجال در اصطلاح احادیث اسلامی هر شخصیتی است كه سمبل انحراف كلی در جامعه شود. از این رو آنچه از روایات درباره دجال استفاده می شود، حكایت از تعدد آن ها می نماید. در بعضی تعداد آن را 30 دجال ذكر كرده اند. مثل روایتی از رسول اكرم(ص) نقل شده است كه (سیكون بعدی ثلاثون دجال)بعد از من 30 دجال خواهند بود.(الخرائج والجرائح، ج2، ص881)

در روایت دیگری از رسول اكرم(ص) نقل شده است. (دون الساعة اثنان وسبعون دجالاً)قبل از قیامت72 دجال خواهند بود.(معجم احادیث امام مهدی(ع)، ج1، ص87) ولی در روایت دیگری از ایشان نقل شده است كه "الساعة لاتقوم حتی یخرج ثلاثون دجالاً كلهم یزعم انه نبی" قیامت بر پا نمی شود. مگر اینكه 30 دجال ظاهر شوند كه همگی ادعا نبوت دارند.(معجم الاحادیث الامام مهدی(ع)، ج2، ص36) اما این كه چند تن از آنها تاكنون ظاهرشده اند، معلوم نیست. اما دجال معروف "دجال المسیح" گفته شده و به دست حضرت مسیح(ع) كشته می شود.
ظاهراً دجال غیرسفیانی است.

 

پی نوشت ها:
كنز العمال،ح 31050

الخرائج والجرائح، ج2، ص881
معجم احادیث امام مهدی(ع)، ج1، ص87
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین